Motor loopt harder en zachter en slaat af bij stationair lopen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2010 13:24 #630408
door V300 register
Motor loopt harder en zachter en slaat af bij stationair lopen is gemaakt door V300 register
Beste Volvo 340 liefhebbers :y:,
Sinds kort heb ik problemen met mijn Volvo 340 1.4 benzine (4 versnellingen handgeschakeld). De motor loopt nogal onregelmatig, hij gaat harder en zachter bij zowel stationair lopen als gas geven. Gisteren reed ik naar huis toe en telkens sloeg hij (bijna) af als ik geen gas gaf. Ook als ik bijvoorbeeld 50 km/h rijd in de derde versnelling, dan loopt het nogal hakkelig allemaal.
Het vreemde is dat de auto helemaal in orde lijkt te zijn. Hij heeft pas een beurt gehad, de kleppen zijn gesteld, de kabels zijn pas nieuw, de bougies zijn een jaartje oud en de luchtfilter ook. De stationair-sproeier heb ik al iets harder gezet, maar hij blijft ongelijk/onregelmatig lopen. Hebben jullie misschien een idee ? Dit probleem heeft de auto wel eens vaker gehad door de jaren heen, maar nooit zo extreem.
Sinds kort heb ik problemen met mijn Volvo 340 1.4 benzine (4 versnellingen handgeschakeld). De motor loopt nogal onregelmatig, hij gaat harder en zachter bij zowel stationair lopen als gas geven. Gisteren reed ik naar huis toe en telkens sloeg hij (bijna) af als ik geen gas gaf. Ook als ik bijvoorbeeld 50 km/h rijd in de derde versnelling, dan loopt het nogal hakkelig allemaal.
Het vreemde is dat de auto helemaal in orde lijkt te zijn. Hij heeft pas een beurt gehad, de kleppen zijn gesteld, de kabels zijn pas nieuw, de bougies zijn een jaartje oud en de luchtfilter ook. De stationair-sproeier heb ik al iets harder gezet, maar hij blijft ongelijk/onregelmatig lopen. Hebben jullie misschien een idee ? Dit probleem heeft de auto wel eens vaker gehad door de jaren heen, maar nooit zo extreem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2010 13:31 #841233
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor loopt harder en zachter en slaat af bij stationair lopen
vlotterdekselpakking / los vlotterdeksel.
typisch gedrag van de motor bij bovenstaande storing, dit kan zelfs zo erg worden dat de motor van 500 naar 2500rpm en vice versa gaat; compleet uit zichzelf en daar hoef je niets voor te doen!
wat er gebeurt is dat door het losse deksel de brandstofpomp benzine ongecontroleerd de venturi's in krijgt, de motor stottert er even op (500rpm) en gaat er daarna op lopen (2500rpm)
wat zeker is is dat het vlotterdeksel los zit; nu er ook overal benzine tussendoor gelopen heeft is de vlotterdekselpakking waarschijnlijk ook overleden; je bent dan het beste af om een revisiesetje voor de carburateur te bestellen en gelijk het spul even grondig aan te pakken.
dat de auto pas een beurt heeft gehad wil hierbij trouwens helemaal niets zeggen; carburateurs en de kennis die er bij hoort is (helaas) hard aan het uitsterven:(
typisch gedrag van de motor bij bovenstaande storing, dit kan zelfs zo erg worden dat de motor van 500 naar 2500rpm en vice versa gaat; compleet uit zichzelf en daar hoef je niets voor te doen!
wat er gebeurt is dat door het losse deksel de brandstofpomp benzine ongecontroleerd de venturi's in krijgt, de motor stottert er even op (500rpm) en gaat er daarna op lopen (2500rpm)
wat zeker is is dat het vlotterdeksel los zit; nu er ook overal benzine tussendoor gelopen heeft is de vlotterdekselpakking waarschijnlijk ook overleden; je bent dan het beste af om een revisiesetje voor de carburateur te bestellen en gelijk het spul even grondig aan te pakken.
dat de auto pas een beurt heeft gehad wil hierbij trouwens helemaal niets zeggen; carburateurs en de kennis die er bij hoort is (helaas) hard aan het uitsterven:(
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2010 13:58 #841239
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor loopt harder en zachter en slaat af bij stationair lopen
Dat is duidelijk. Kan ik dit het beste zelf oplossen (mijn vader is redelijk handig met auto's, maar is geen expert) of laten doen bij een garage ? Weet je ook wat het grapje gaat kosten ?

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2010 15:05 #841241
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor loopt harder en zachter en slaat af bij stationair lopen
Zo'n setje kost 40e ofzo dacht ik, en het is gemakkelijk zelf te doen

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-07-2010 15:45 #841242
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Motor loopt harder en zachter en slaat af bij stationair lopen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2010 15:47 #841243
door V300 register
Misschien kun je dan beter het nummer geven, want die link is naar de hoofdpagina, krijg je met dynamische websites :+
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-07-2010 17:29 #841251
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Motor loopt harder en zachter en slaat af bij stationair lopen
Ik heb de link een paar minuten nadat hem had geplaatst al aangepast omdat ik ook zag dat de eerste link naar de hoofdpagina leidde.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2010 17:39 #841252
door V300 register
4-bakje kan een solex hebben ( B14.3 E )
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2010 18:13 #841254
door V300 register
Nou, fijn dat jullie me willen helpen. Ik heb er net eens naar gekeken, maar ik kom er niet echt wijs uit. Heel veel ervaring met de werkzaamheden van de carburateur heb ik niet. Is het de bedoeling dat ik de hele carburateur los haal ? Als er iemand kort de stappen zou kunnen uitleggen, dan zou dat geweldig zijn
!

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-07-2010 18:26 #841256
door Wouter Borsje
Voor zover ik weet is een '86 er al uitgerust met een Weber carburateur.
koentje;150941 schreef : 4-bakje kan een solex hebben ( B14.3 E )
Voor zover ik weet is een '86 er al uitgerust met een Weber carburateur.
Moderators: Mark Smeets