340CVT verzet in D of R geen duim meer
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
je moet even wat spelen met die 2 hendels die je daar ziet zitten, dan schiet hij vanzelf in z'n vrij of in een versnelling
de aandrijfas kun je er zo tussenuit toveren; eerst naar achteren schuiven tegen de veer in (dat gaat het makkelijkst) en daarna van de koppelingsas weg duwen en met een hefboom oid de as terug naar voren duwen. is even tobben maar het gaat opzich aardig
evt kun je de 2 moeren van de voorste versnellingsbaksteun wat losdraaien zodat de versnellingsbak wat kantelt om het wat te vergemakkelijken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Heb nu de achterkant van de primaire ter hand genomen en de blokkeringspal P is er nu uit ( zie foto ) hierbij ondervond ik dat er slechts 2 kogeltjes nog aanwezig waren, ik vond er nog 4 andere op de aftapplug ( die magnetisch blijkt te zijn ) in totaal dus 6, is dit volledig ? kan het zijn dat er nog een kogeltje tussen de tandwielen verzeild geraakt is en zodoende deze blokkeerd ?, zal later nog eens proberen de aandrijfas er tussenuit te nemen door de veer kant primaire kast samen te drukken ??? dit lijkt me echter niet gemakkelijk te doen ! als dit lukt kan ik nagaan welke kant blokkeerd ( primaire kast of centrifugale koppeling ? ) als dat lukt tenminste

de aftapplug met 6 kogeltjes ( magnetisch )
de afdekplaat zonder de blokkeerpal ( P - stand )
Bedankt voor replay :y:
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
AvdAkker;143751 schreef : aangezien de kogeltjes je vanzelf om de oren vliegen..
het zijn er inderdaad 6 en ze terugplaatsen is een ko-lerewerk. ik weet nog dat ik daar een tijd terug even flink mee heb zitten tobben; dat was echter zonder handboek oid erbij, wellicht is er een truucje voor
als er verder geen staalsplinters op de aftapplug zitten heb je bijzonder geluk gehad dat een of meerdere van die kogeltjes niet tussen de tandwielen in gezeten hebben... controleer wel even voor de zekerheid de kogeltjes op beschadigingen; als ze niet glad zijn dan heb je nieuwe nodig:)
- V300 register
- Verbannen
-
Kogeltjes hoeven niet terug, gewoon vastlassen die bus en het spul weer dichtschroeven who needs de P stand als je handrem het doet.
Waarschijnliojk is dit wel het probleem en niet de koppeling, die kogeltjes liggen er niet voor niks uit.
Succes!
Andre
- V300 register
- Verbannen
-
1) Er heeft iemand eerder zitten pieren met die kogeltjes, is ze een paar keer verloren tot ze bleven zitten. Knap werk maar het zou kunnen.
2) Indien de kogeltjes niet hetzelfde zijn als wat uit die schuifbus komt, er zitten verder alleen in de buitenste lagers op de trommelas nog kogels. Die kunnen nooit in de tandwielen komen (zitten nog een conisch lager resp. een lagerbus tussen) maar als er een oliekanaal naar beneden is kunnen ze eventueel wel onderin de kast geraken. Dan nemen we dus aan dat er een kogellager uitelkaar is gevallen (nog nooit meegemaakt maarja). Dit zou een deelblokkering kunnen verklaren, als er zo?n lager niet goed ondersteunt kan de hele trommelas iets uit het lood staan en zo problemen bij de pignon gears veroorzaken. Kom je alleen achter door de trommels en de buitenste lagerhuizen hierachter te verwijderen. Defect lager vervangen (hopelijk een standaard kogellager a 5 eu) en opgelost.
3) Volledigheidshalve nog even de complottheorie: de kogels komen niet uit het lager en niet uit de schuifbus, dan kunnen ze alleen nog door een garagist met te weinig omzet door het vuldopje zijn gevoerd in de hoop op een snelle uitvaller en een daaropvolgende succesvolle occasionverkoop. ??De kogels kwamen van middenachter??....
Snelste oplossing is een sloopkast monteren net als ik deed, er is hier vast wel iemand die zon ding zonder trommels in zijn ijzerberg heeft liggen. Zaterdagje werk, dat valt wel mee. Kan je overwegen meteen uit voorzorg de gromsound modificatie toe te passen (P stand eruit en schuifbus vastlassen) dan schakel je de komende 130.000 km weer probleemloos om

Niet weggooien hoor zo?n fijne auto, je krijgt er nooit weer een terug.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de kogels zijn niet het onderdeel van een lager maar een flexibele centrering; op bep standen (ik dacht P en R) lopen de kogels op een breder deel van de as en staan ze dus verder uit elkaar, in de andere 2 standen (D en N dus) zitten de kogels zowat tegen elkaar op het smallere deel van de as.
- V300 register
- Verbannen
-

groetjes,
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;144839 schreef : nee 't zijn echt 6 kogels die de as achterin rondom ondersteunen, dat klopt wel. in het onderdelenboek zijn ze schematisch getekend, niet op aantallen.
Sorry, onderdelenboek heeft er 1 op tekening (pos 52) en vermeldt dan in de stukslijst no 52: 2x. Bovendien zitten er ook maar 2 in de bus die ik uit mijn eigen auto lossloopte (een 79er) ik zat de fotos te bekijken van die slooppartij en toen viel het me pas op. Zitten er in een latere primaire meer dan, wegens teveel contactdruk en dus slijtage met 2 kogeltjes?
We horen het wel als de topicstarter de primaire heeft opengehaald.
- V300 register
- Verbannen
-
Zoals men kan ziet heb ik de primaire kast toch vanonder de wagen gekregen blijkbaar zit de linkerkant (waar het kamwiel voor de P blokkering zit ) dus vast, heb de boutjes losgemaakt, maar de zaak komt maar moeilijk mee, daarbij heb ik de behuizing beschadigd :crazy1:, dat zal dus sowieso nieuw ( ander) worden, heeft nog iemand goede raad :wtf2: ???
- V300 register
- Verbannen
-
beschadigd deksel is wellicht nog te redden met veel vloeibare pakking.