340CVT verzet in D of R geen duim meer
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-05-2010 21:43 #630248
door V300 register
340CVT verzet in D of R geen duim meer is gemaakt door V300 register
Zoonlief moest stoppen aan de lichten, daarna weigerde de 340 verdere dienst, motor draait nog wel doch bij gasgeven slipt de centrifugale koppeling blijkbaar door, want de primaire aandrijfas draait niet meer rond ( wel nog een heel klein snokje, maar das alles )
men kan de wagen wel met de hand verderduwen als hij in N staat, de primaire aandrijfas draait dan niet mee ( normaal dacht ik ) zet men hem in D dan lukt het verderduwen met de hand helemaal niet,
maar mijn mening zit ik met een blokkering van hetzij de primaire-of secundaire kast of het tandwielsysteem D-R-N-P ???
Ga morgen de 340 met beide achterwielen van de grond plaatsen, en dan zien wat er dan gebeurd
men kan de wagen wel met de hand verderduwen als hij in N staat, de primaire aandrijfas draait dan niet mee ( normaal dacht ik ) zet men hem in D dan lukt het verderduwen met de hand helemaal niet,
maar mijn mening zit ik met een blokkering van hetzij de primaire-of secundaire kast of het tandwielsysteem D-R-N-P ???
Ga morgen de 340 met beide achterwielen van de grond plaatsen, en dan zien wat er dan gebeurd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2010 22:03 #829523
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340CVT verzet in D of R geen duim meer
ai, dat klinkt inderdaad alsof het P-blokkeer mechanisme blijft hangen
dit kan een mechanisch defect zijn en daarvoor moet de bak uit elkaar.
het blokkeermechanisme zit achterop het primaire, dit kun je er nog afhalen met de bak onder de auto. ik raad dan alvast wel aan om een werkplaatshandboek of een equivalant erbij te hebben aangezien de kogeltjes je vanzelf om de oren vliegen..
dit kan een mechanisch defect zijn en daarvoor moet de bak uit elkaar.
het blokkeermechanisme zit achterop het primaire, dit kun je er nog afhalen met de bak onder de auto. ik raad dan alvast wel aan om een werkplaatshandboek of een equivalant erbij te hebben aangezien de kogeltjes je vanzelf om de oren vliegen..
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-05-2010 20:45 #829593
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340CVT verzet in D of R geen duim meer
Bedankt voor je uitleg Anjo, lijkt er inderdaad op zoals je zegt dat het P mechanisme blijft hangen,
heb de achterbrug op blokken gezet zodanig dat de achterwielen los v.d grond komen te staan, als ik aan 1 wiel draai dan draait het ander ook in de tegenovergestelde richting, dus secundaire kast werk nog en het differentieel in de primaire ook,
weet niet hoe dat P-mechanisme werkt, heb de vraagbaak maar die is me qua uitleg te sumier
Zie me daar niet aan te werken als er het een en ander kan uitspringen, heb dat trouwens nog nooit gedaan,
Zal aan de Volvo garagist eens vragen wat de herstelling daarvan kost, trouwens de V40 moet ook binnen voor onderhoud
heb de achterbrug op blokken gezet zodanig dat de achterwielen los v.d grond komen te staan, als ik aan 1 wiel draai dan draait het ander ook in de tegenovergestelde richting, dus secundaire kast werk nog en het differentieel in de primaire ook,
weet niet hoe dat P-mechanisme werkt, heb de vraagbaak maar die is me qua uitleg te sumier
Zie me daar niet aan te werken als er het een en ander kan uitspringen, heb dat trouwens nog nooit gedaan,
Zal aan de Volvo garagist eens vragen wat de herstelling daarvan kost, trouwens de V40 moet ook binnen voor onderhoud
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2010 21:51 #829602
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340CVT verzet in D of R geen duim meer
je kunt dat het beste te controleren door de cardanas te draaien, als hij in alle versnellingen blokkeerd is het dus foute boel
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-05-2010 20:30 #832170
door V300 register
P-blokkage is weer los, blijkbaar door aan het hendeltje bovenaan de primaire kast wat te wrikken is de pal uit de blokkage geschoten, merkte meteen als ik aan 1 wiel draaide terwijl het ander nog (vast) op de grond stond, dat de riemen meedraaiden, heb daarbij de ondervinding opgedaan dat de achterwielen in de secundaire kast bediend worden door een echt differentieel, hij rijdt nu voorwaards in D, nog niet R want dan kraakt het (tandwielen die slecht ingrijpen) zal de verbinding met de pook in R terug moeten afstellen vrees ik, ben bezig met een gat te maken onder de achterbank net boven de primaire kast om gemakkelijker bij het hendeltje op de primaire te kunnen, niet echt professioneel, maar anders kun je echt moeilijk aan dat hendeltje, hoe moet je dat goed bijstellen ??? foto's volgen later, Patrick.

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2010 21:16 #832185
door Anjo van den Akker
het zou evt ook goed kunnen dat de busjes van de schakelstang finaal versleten zijn
als hij vooruit in D komt heb je de belangrijkste al te pakken, voor R kun je eventueel proberen om dit met een omweg via de P te doen
als hij vooruit in D komt heb je de belangrijkste al te pakken, voor R kun je eventueel proberen om dit met een omweg via de P te doen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-05-2010 21:51 #832444
door V300 register
Heb er 100m mee gereden, (ook stukje achteruit) moest dan afremmen, en hij blokkeerde terug :flame: lijkt erop dat de primaire kast open moet, voor die kost kan ik waarschijnlijk beter een ander kopen :hmmz: handgeschakeld dan,
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2010 22:17 #832447
door Anjo van den Akker
conversie naar handbak is bij lange na niet zo makkelijk als een cvt-tje wisselen
ik heb zeer toevallig afgelopen maandag na 't werk in enkele uurtjes de bak + een homokineet vervangen, zie deze post.
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=144046&postcount=161
aan 't end van die post zie je een versleten busje van de schakelstang, het kan zomaar zijn dat je met hetzelfde euvel te maken hebt..
van CVT naar schakel heb ik ook gedaan. met die conversie ben ik net aan 12 uur bezig geweest, dat was inclusief alle handbak onderdelen uit/onder een donorauto losschroeven; had iets sneller gekund als ik m'n eigen gereedschap onder handbereik had maar voor die conversie moet bijv ook koppelingshuis/koppeling/vliegwiel gewisseld worden, flink wat meer werk dus.
ik heb zeer toevallig afgelopen maandag na 't werk in enkele uurtjes de bak + een homokineet vervangen, zie deze post.
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=144046&postcount=161
aan 't end van die post zie je een versleten busje van de schakelstang, het kan zomaar zijn dat je met hetzelfde euvel te maken hebt..
van CVT naar schakel heb ik ook gedaan. met die conversie ben ik net aan 12 uur bezig geweest, dat was inclusief alle handbak onderdelen uit/onder een donorauto losschroeven; had iets sneller gekund als ik m'n eigen gereedschap onder handbereik had maar voor die conversie moet bijv ook koppelingshuis/koppeling/vliegwiel gewisseld worden, flink wat meer werk dus.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-05-2010 07:43 #832469
door V300 register
Hallo medelijders,
Dit probleem is erg simpel op te lossen net zoals alle zaken betreffende de vario. En de primaire hoeft niet onder de auto weg alleen het achterdekseltje.
Lees mijn belevenissen op mijn website afdeling daf77, bij zomer 2008.
gromsoun.cloud.prohosting.com/autos/daf77.htm
Succes, en niet zo snel opgeven richting aanschaf tandenbak dat is werkelijk niet nodig....
PS: moderator deze hoort in het variotopic thuis, ook zo handig voor wie er eveneens naar zoekt want dit komt vaker voor en leidt helaas tot onnodig weggeworpen variotastische automobielen op den sloop.
Dit probleem is erg simpel op te lossen net zoals alle zaken betreffende de vario. En de primaire hoeft niet onder de auto weg alleen het achterdekseltje.
Lees mijn belevenissen op mijn website afdeling daf77, bij zomer 2008.
gromsoun.cloud.prohosting.com/autos/daf77.htm
Succes, en niet zo snel opgeven richting aanschaf tandenbak dat is werkelijk niet nodig....
PS: moderator deze hoort in het variotopic thuis, ook zo handig voor wie er eveneens naar zoekt want dit komt vaker voor en leidt helaas tot onnodig weggeworpen variotastische automobielen op den sloop.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-05-2010 11:42 #832710
door V300 register
Heb er het achterste gedeelte van de primaire kast afgehaald ( hoe noem je dat ? )
Echter hij blijft geblokkeerd staan !, ik neem aan zelfs al staat de pook in N dan nog moet de aandrijfas tussen de centrifugale koppeling en de primaire kast meedraaien als de centrifugale koppeling ingrijpt !, dat doet ie niet !!!
as blijft geblokkeerd, is er dan nog iets mis met de tandwielen in de primaire kast of zit de centrifugale koppeling fout ?
kan je de aandrijfas ertussenuit halen ?
nog enkele foto's
Vorige 340 handgeschakeld voor de sloop staat er nog ( motor defekt ; joint de culasse )
Bedankt aan beide voor uitleg & foto's
Echter hij blijft geblokkeerd staan !, ik neem aan zelfs al staat de pook in N dan nog moet de aandrijfas tussen de centrifugale koppeling en de primaire kast meedraaien als de centrifugale koppeling ingrijpt !, dat doet ie niet !!!
as blijft geblokkeerd, is er dan nog iets mis met de tandwielen in de primaire kast of zit de centrifugale koppeling fout ?
kan je de aandrijfas ertussenuit halen ?
nog enkele foto's
Vorige 340 handgeschakeld voor de sloop staat er nog ( motor defekt ; joint de culasse )
Bedankt aan beide voor uitleg & foto's
Moderators: Mark Smeets