verbruik de lucht in na carburateur revisie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-04-2010 19:35 #630181 door V300 register
verbruik de lucht in na carburateur revisie is gemaakt door V300 register
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik mijn carburateur gereviseerd met zo'n setje van BCCP. Heb toen alles gedaan via de uitleg van deze site. Goed ook, hij start veel makkelijker (waarschijnlijk omdat het membraan van de pneumatische choke gescheurd was) en schokt minder bij stationair. Het enige dat ik niet heb vervangen, was het membraan van de deellastverrijking (ik weet trouwens ook niet wat dit ding doet en hoe?).

Nu heb ik er een rit van 2000 km opzitten naar Frankrijk, zonder problemen, al is onderweg de benzinemeter kapot gegaan (al gefixt, slecht contact). Maar ik heb nu ontdekt dat hij een pak meer verbruikt dan vroeger: 10 ? 11 l per 100 km. Dit tegenover de 6,5 ? 6,9 l die ik makkelijk haalde als ik veel snelweg reed.

Ik heb vloeibare volvopakking gebruikt bovenop de oude pakkingen, dus valse lucht zal het wel niet zijn denk ik. Afstelling heb ik op het gehoor gedaan, maar kan dit zo'n verschil geven? Die CO-afstelling heeft toch enkel significante invloed bij stationair draaien?

Verder zijn de vijsjes van de luchtfilter zot gedraaid, die staat dus redelijk los op de carb, ik moet dit nog is fixen, met loctite misschien? Dit lijkt me nu ook iets dat geen enkele invloed kan hebben op het verbruik.

Bougies, verdelerkap, bougies, rotor, bougiekabels zijn enkele maanden oud...

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ik iets verkeerd heb gestoken bij de revisie. Kan natuurlijk altijd, maar wat zou er zo'n effect kunnen hebben?
Moeten de 4 vijzen van de carburateurvoet trouwens op het juiste moment vastgezet worden? Mijn momentsleutel paste er niet op.

Een hele hoop vragen:crazy1:maar vind dit best wel irritant, dacht dat alles ok was.:wtf:

Alvast bedankt!!!
Nicholas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 07:55 #827427 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verbruik de lucht in na carburateur revisie
De boutjes die kapot zijn is niet zodanig een probleem, maar natuurlijk is het beter dat ze wel mooi vast zitten.
Mijne draaiden nog net niet zot, maar kwamen er bij het losdraaien steeds uit, dat heb ik opgelost door ze vast te zetten met loctide. Als de draad in je carb al zo beschadigd is dat je ze niet meer kan vastzetten, dan kan je de draad optappen naar een grotere maat en met een boutje opnieuw vastzetten.
Een moment moet je zeker niet op die vijsjes zetten, die trek je gegarandeerd toch maar kapot. Gewoon net handvast met een heel kleine sleutel, want je kan ze snel over trekken!

Wat betreft het verbruik, dat lijkt idd een beetje raar dat je nu opeens zoveel meer aan het verbruiken ben! Je kan beter toch even naar de garage gaan, want een te hoog CO kan wel een slok op je verbruik schelen. Probeer toch nog even met een remmenreiniger te zoeken naar vacuumlekken en kijk even na of je alle slangen correct op de carb hebt teruggeplaatst.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 09:37 #827431 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verbruik de lucht in na carburateur revisie
waarom w?l het geld uitgeven voor een revisieset en dan voor de rest met rommel aan de gang blijven?

- nooit maar dan ook NOOIT vloeibare pakking gebruiken op carburateurs. Koop pakkingpapier en knip dit op maat voor je carburateurvoet, klaar.

- de bevestigingsbouten van de vlotterkamerdeksel zijn essentieel voor de goede werking, dit verklaart eigenlijk al volledig je verhoogde verbruik.

Iets wat verkeerd in mekaar gezet is kan ook het meerdere verbruik verklaren. met name het dekseltje van de deellastverrijking zit onlogisch gemonteerd en geeft meerverbruik of lekkage als het verkeerd zit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 11:33 #827443 door V300 register

antiekeradio;141587 schreef : waarom w?l het geld uitgeven voor een revisieset en dan voor de rest met rommel aan de gang blijven?

- nooit maar dan ook NOOIT vloeibare pakking gebruiken op carburateurs. Koop pakkingpapier en knip dit op maat voor je carburateurvoet, klaar.

- de bevestigingsbouten van de vlotterkamerdeksel zijn essentieel voor de goede werking, dit verklaart eigenlijk al volledig je verhoogde verbruik.

Iets wat verkeerd in mekaar gezet is kan ook het meerdere verbruik verklaren. met name het dekseltje van de deellastverrijking zit onlogisch gemonteerd en geeft meerverbruik of lekkage als het verkeerd zit.

Vloeibare pakking is idd niet zo best maar het kan wel werken, ik heb er verschillende duizenden km mee gereden, maar het is idd niet helemaal goed. Beter is het idd om snel wat in elkaar te slaan uit pakkingspapier!

Verder wouter gaat het niet om de bouten van de vlotterkamerdeksel, maar om de bouten van de luchtfilter als ik het zo lees. Althans, dat hoop ik toch, want anders zit je met een groter probleem, want ik betwijfel of je deze zomaar kan opboren!

Nicholas, wat mij betreft mag je altijd even binnenspringen in Stekene, dat is niet zo heel ver van jou en mss komen we er samen wel uit! Ik heb ook al menig carburateur uit elkaar gehaald, dus je bent wat dat betreft welkom. Als je interesse hebt om is op een vrijdagavond of in het weekend langs te komen, stuur maar een PB!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 11:57 #827445 door V300 register
Hallo,

Het gaat inderdaad om de 3 boutjes van de luchtfilter op de carburateur.
De vijzen van de carburateur staan wel goed vast, al trillen die wel snel los heb ik hier al gelezen?

Die vloeibare pakking was niet uit gierigheid hoor (was trouwens 35 euro voor een busje). Ik vond nergens nieuwe pakkingen en in de volvo garage gaven ze me dit en zeiden dat ze dit altijd deden bij oude volvo's en dat het heel goed werkte...
Niet dus? Dan trek ik hem er wel eens af en knip een aantal nieuwe pakkingen.

Die deellastverrijking, tja, ik begrijp niet goed hoe het systeem werkt, maar heb er wel lang op zitten kijken en dacht toch dat ik het dekseltje goed had teruggemonteerd.

Karsten, heel tof van het aanbod! Vaak zie je inderdaad iets over het hoofd als je alleen sleutelt, met twee is zowiezo plezanter. Dit weekend kan ik niet wegens een grote fuif in tenten op de KSA, maar eventueel daarna..
Ik mail dan wel even.

Bedankt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 11:57 #827446 door V300 register
moeten 5 de vijzen van het vlotterdeksel trouwens met loctite vastgezet worden?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 12:45 #827450 door V300 register
Laat maar horen Nicolas, ik heb nog wel een en ander liggen voor de 300 ook, dus je ziet maar! Voor mij past het sowieso best in het weekend, tenzij je na mei, dan kan het wat mij betreft ook in de week in mechelen, helaas heb ik hier wel geen sleutelplek...
Vanaf mei hoop ik intussen volop bezig te zijn met met restauratie van mijn 360, daar wil ik dringend met het lassen beginnen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 13:16 #827452 door V300 register

het membraampje wat een hoger verbruik kan veroorzaken zit onderaan de vlotterkamer (radiatorzijde vd carburateur).

het deksel heeft een kanaaltje, wat uitkomt achter het membraam. dit kanaaltje loopt via de carburateur door een restrictie naar de ruimte onder de gasklep. tussen het membraam en het dekseltje zit ook nog een veer.

als de motor niet draait duwt de veer het membraampje naar binnen. aan de andere kant van het membraam zit een pinnetje, dat duwt dan tegen een klepje wat in de carb. gedraaid zit. klepje is open en er kan extra benzine naar de venturi vd eerste trap. als de motor loopt en er is vacuum (bij stationair bv) wordt het membraampje tegen het deksel aan gezogen, zodat het pinnetje wordt teruggetrokken. t klepje sluit dan ook weer.

zodra je gas gaat geven wordt het vacuum minder en zal het klepje dus al dan niet open gedaan worden (belastings afhankelijk dus). zolang het werkt is het een prachtig systeem.

bij een carburateur die ik vorige week onder handen gehad heb was het membraampje helemaal opgezwollen! er was lucht tussen de laagjes gekomen ofzo, het werkte in ieder geval voor geen meter meer. de volvo dealer kan het bestellen voor 7,80 euro. is nog iets goedkoper dan de renault dealer :-)

groetjes Wouter

Heb dit tekstje in een oud topic gevonden. Dan is dit systeem eigenlijk een soort extra acceleratieverrijkingsysteem?

Bij constante gas en toerental is het vacuum onder de gasklep hoog, dus wordt het membraan en het pinnetje teruggetrokken door de veer en sluit het klepje, geen extra benzine.

Bij gas geven gaat het vacuum onder de gasklep eerst wegvallen==> extra benzine wordt toegevoegd, vervolgens zal het toerental van de motor stijgen en dus ook het vacuum==> gedaan met de extra benzinetoevoer.

Is er iets mis met de manier waarop ik denk, want lijkt me vreemd dat er twee verschillende systemen zijn voor bij het accelereren, alhoewel dit op sommige andere carburateurs (Ford VV-Carb bv.) wel voorkomt.

Dit membraan kan dan wel de oorzaak zijn van het verhoogde verbruik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 13:31 #827455 door V300 register
Welke blz. van de carbcursus gaat het hier over, Wouter/iemand anders? Acceleratiemechanisme? Bijzonderheden i/d V300 serie pag. 4 onderaan, links bij no.5? :D Vind dit interessant.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2010 13:36 #827456 door V300 register
de 'deellastverrijking'

Hier zijn het dekseltje en membraan eraf.
[img

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC