pff wat een avontuur!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2010 20:29 #629879 door V300 register
pff wat een avontuur! is gemaakt door V300 register
Hallo Volvo 300 rijders,

Ik kwam vandaag terug van mijn stage. En besloot om na het stoplicht in de polder even goed gas te geven in de tweede versnelling. Bij 6000 toeren schakelde ik verder...Daarna reed ik rustig verder. Dus was even een sprintje na het stoplicht. Opeens begon mijn koelwater temperatuur lampje te knipperen! Dus ik dacht shit, koppakking eruit...

Omdat de temperatuur nog niet helemaal bij het einde stond, dus op het eerste streepje heb ik besloten om heel rustig de laatste 8 km door te rijden...
Midden in de polder stoppen met de kou en niemand in de buurt leek me niet een goed plan. Gevolg ik kwam stomend IJsselmuiden binnen rijden.

Auto uitgezet, de motor wou niet afslaan na de sleutel te hebben omgedraaid. Dus maar in de versnelling gezet en koppeling op laten komen. Toen stond ie stil. Toen motorkap open getrokken, onwijs veel stoom, dus zeker een koelwater probleem. Het is donker dus kan weinig zien...
Eerst maar eens gegeten en de boel laten afkoelen. Toen heb ik koelwater gehaald met de auto van mijn tante bij een pompstation in de buurt.
Ik dacht ik gooi er maar eens wat bij. Nou straalde dat allemaal gelijk weer op straat....

IK kijken in het donder waar het zat. En ik ontdekte een lek in de koelwaterslang van de waterpomp die over het blok loopt naar de achterkant van het motorblok. Ik kan er een vinger instoppen zo groot is dat gat! Dus hopelijk is mijn koppakking niet kapot, maar hoef ik alleen die slang te vervangen. Nu eerst opzoek naar zo'n slang hier in de buurt. Dat moet lukken, ik weet wat adresjes...

Wel een beetje schrikken allemaal. Hopelijk is het een sterk motor blok en heeft het die 8 km overleefd. Rustig in de 5de versnelling met 2000 toeren gereden.... Ik denk dat de slang door de vorst stuk is gegaan. Precies op die bocht waarnaar hij boven het blok toe gaat...

Nouja to be continued dus.. Ik moet vrijdag ook nog weer 150 km naar huis toe rijden. :f

Hebben jullie nog tips? Het was waarschijnlijk niet een goed plan om door te rijden. Maar ik had ook geen trek om midden in een donkere polder te staan.

Groeten van Noe

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2010 20:51 #812592 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic pff wat een avontuur!
8km rijden zonder water in je motor. Is toch niet zo'n heel erg goed plan geloof ik...
Je hebt geluk dat bij een 340 de koppakking zo vervangen is, mocht dat het probleem zijn ;)

Maarja, midden in een donkere polder alleen staan schiet ook niet op. Daar heb je natuurlijk niets aan.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2010 21:56 #812595 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic pff wat een avontuur!
zoveel mogelijk rijwind vangen en op lagere toeren wat harder rijden kan in zo'n situatie echt je redding zijn, de motorkap ontgrendelen werkt dan bij een 300 ook goed om wat extra wind te vangen!!

koppakking zal het waars wel overleefd hebben en zonder dat sprintje was die slang ook gauw genoeg overleden;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2010 22:46 #812597 door V300 register
als er thuis nog stoom uit kwam was ie nog niet droog gekookt, heb je kans dat wel je olie verbrand is en verder niks...gelukkig is het nog fris buiten!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2010 23:13 #812598 door V300 register
Lijkt op het probleem wat ik met mijn vorige had.... Zelfde slang, zelfde probleem. Niet mee doorgereden en toch koppakking naar de filistijnen.
Maar toen was het wel hartje zomer, dat zal toch ook wel verschil maken?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2010 00:50 #812604 door V300 register
zie nabesprekingstopic van de nieuwjaarsbijeenkomst.

had precies hetzelfde, geen schade, maar ik zou zulke gokken niet gauw nemen! Ben na het lampje bij de eerste mogelijkheid waar het veilig kon gestopt.

overigens is het waarschijnlijk maar goed dat het koude water er meteen weer uit liep. Koud water op een drooggekookt blok gooien is net zoiets als kokend water over je ruiten gooien. De kans dat er iets kapot gaat door de plotselinge temperatuurschok is behoorlijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2010 08:18 #812605 door V300 register
Ik heb datzelfde ook al eens gehad met mijn eerste 340. Bij een volle McDrive, waar iedereen een klein milieurampje kon aanschouwen. Motor afkoelen, slang inkorten, ijsblokjes bij de Mac halen en verder fahren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2010 11:31 #812623 door V300 register
Tsja kwestie van hopen dat je kop niet krom is door de hitte, dat valt op afstand moeilijk in te schatten :) Balen hoor! Stoppen was technisch gezien misschien beter geweest maar dat heb je niet altijd voor het kiezen idd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2010 17:31 #812649 door V300 register
Ik zou er gewoon mee naar huis durven te rijden. Gewoon even warm laten draaien en 't volgende checken:
- oliedruk (brand het lampje niet)
- oliepeil
- koelwaterniveau (even de komende tijd goed in de gaten houden)

Zolang met die 3 dingen niks aan de hand is en de motor tikt niet overdreven dan is er geen reden om er niet meer mee te rijden.
De volvo/renault-blokjes kunnen echt wel wat hebben........

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2010 19:47 #812654 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic pff wat een avontuur!
Hopelijk valt het mee.
Als hij niet uit wil als je het contact af zet is hij wel lekker warm geworden. Nadieselen doet hij normaalgesproken niet?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC