de 1.4 motor: in welke renault / koppakking

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 19:55 #801738 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
ja daar hebben we een 2e item in dit topc wat gewoon onzin is,

je bent blijkbaar van plan om een motorblok open te trekken; hierbij bestaat het risico dat je hem als je verkeerd te werk gaat NIET gestart of lopend gaat krijgen!!

mijn verwijzing naar dit werk uitbesteden gaat hier nog een keer op; als je hier nog nooit aan gesleuteld hebt en je bent het wel van plan, dan is het misschien verstandiger om eerst normaal de documentatie in te duiken (vraagbaak volstaat prima) en als je dan twijfelt over zaken kun je dat uiteraard altijd nog hier kwijt.

dit correspondeerd ook met het feit dat ik persoonlijk beginnend sleutelaars (met alle respect, maar als je al eens eerder een koppakking vervangen hebt had je dit topic nooit geopend) het ten strengste afraad om met wielophangingdelen en remmerij aan de gang te gaan zonder een ervaringsdeskundige die over de schouder mee kan kijken.

ik zeg niet dat je het niet kan, maar met dit soort topics is het wel heel erg als een kip zonder kop te werk gaan..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 20:02 #801743 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
ooohhh

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 20:19 #801744 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking

AvdAkker;122512 schreef : ja daar hebben we een 2e item in dit topc wat gewoon onzin is,

pag. 51 van haynes praat niet over nieuwe bouten, dus de oude bouten mogen worden hergebruikt concludeer ik dan.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 20:30 #801748 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
ok toegegeven, dat staat er niet in.

een kopbout is een bout die borgt op rekspanning; als de rekspanning van de bout overtreden wordt kan deze permanent vervormen (en rekt de bout daadwerkelijk uit). de bout is dan verzwakt en dus waardeloos geworden.

kopbouten controleer je dan ook als je ze loshaalt altijd op symptonen die hierop kunnen wijzen; een afwijkende lengte en een dunnere hals kunnen dit aantonen. is dat niet het geval; dan kun je de kopbout hergebruiken; anders of bij twijfel, altijd vervangen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 20:36 #801750 door V300 register

roestjager;122480 schreef : noppes: op deze twee links krijg ik 'systeembericht helaas - geen gegevens gevonden'

oh, nou dan moet je zelf even zoeken en intikken: renault motorblok of renault blok + *berichten weergeven*

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 22:03 #801764 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
Ga eens een dagje naar de sloop (voor een 340) en trek daar eens wat dingen uit elkaar (wel netjes natuurlijk). Geloof me, daar leer je ontzettend veel van.
Als je een beetje inzicht hebt in hoe delen werken (lijkt me bij jou wel het geval) volstaat het om delen uit elkaar te halen om te kijken hoe het werkt.

Op die manier maak je geen dingen kapot en het hoeft ook niet meer in elkaar. Als je de dingen maar heel laat zodat een ander er evt. nog wat aan heeft.

Zo'n boekje lezen werkt toch niet. Toen ik aan de remmen ging prutsen van de 345 kwam ik er niet uit toen ik het boekje (vraagbaak) aan het lezen was.
Toen ik daadwerkelijk de remtrommel eraf had liggen, werd ineens duidelijk wat welke functie had en hoe het in elkaar zat.
Omdat het geen haast had heeft de auto een kleine week met opengewerkte rem gestaan zodat ik op mijn gemak alles eens kon bekijken.
Nu denk je wellicht "het is maar een achterrem, so what" maar zo moet je wel beginnen.

Of je kijkt eens een dag mee met een ervaren sleutelaar. In mijn geval (ik liep een weekend achter A. aan te rennen) is dat heeeeel leerzaam geweest en snapte ik er ineens veel meer van.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2009 00:55 #801776 door V300 register
een werkplaatsinstructie moet je inderdaad niet proberen te gebruiken als vervanger voor basis techniek literatuur zoals "hoe werkt dat?"

het lezen van zulke literatuur heb ik zelf altijd leuk gevonden, dat is misschien ook een soort van tic :)

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2009 22:09 #801834 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
In de Vraagbaak en de boek van Haynes staat genoeg informatie om een koppakking te vervangen, ik snap niet waarvoor al die drukte, doe je het voor de eerste, tweede of derde keer het blijft altijd het zelfde, doe het op je gemak, leg alle onderdelen in volgorde van demontage op een tafel of werkbank, en raadpleeg na een handeling de handboek voor de volgende, als je het zo doe kan er voor 99,99% niets mis gaan.
Ik heb al van 3 verschillende merken auto's de koppakking vervangen, Fiat Panda, Opel Kadett ["B"] en een Opel Ascona ["C"], [alleen de "C" Ascona had "rek" kopbouten die een speciale aandraai schema hebben] alles demonteren, pakking vervangen, alles monteren, starten en lopen.
Als je de kopbouten weer aan draait niet gelijk de bouten op de juiste moment aandraaien maar in stappen, eerst op halve moment, dan op 3/4 moment en dan pas op volle moment, gebruik de gehele handvat en let op wanneer de sleutel "klikt" en dan gelijk stoppen. Als je alle bouten heb gehad kan je de boel weer verder opbouwen, na 500 of 1000 km [na gelang de merk] nog eens de bouten op nieuw momenten, neem de aandraai schema en draai de eerste kopbout 1/4 slag los en draai hem met de goede moment aan ga dan naar de tweede bout en doe het zelfde, ga op deze manier alle bouten na volgens de aandraai schema, nu ben je klaar en heb geen problemen meer tot je de koppakking weer kapot heb.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2009 18:51 #810294 door V300 register

AvdAkker;122522 schreef : ok toegegeven, dat staat er niet in.

een kopbout is een bout die borgt op rekspanning; als de rekspanning van de bout overtreden wordt kan deze permanent vervormen (en rekt de bout daadwerkelijk uit). de bout is dan verzwakt en dus waardeloos geworden.

kopbouten controleer je dan ook als je ze loshaalt altijd op symptonen die hierop kunnen wijzen; een afwijkende lengte en een dunnere hals kunnen dit aantonen. is dat niet het geval; dan kun je de kopbout hergebruiken; anders of bij twijfel, altijd vervangen!

Exact! De 1400 blokken van Renault zijn prachtig, maar let op!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC