de 1.4 motor: in welke renault / koppakking

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 13:28 #629573 door V300 register
de 1.4 motor: in welke renault / koppakking is gemaakt door V300 register
een vraag aan HH technici:
de 1.4 motor uit de volv340 is een renault blok begreep ik.
in welke renault modellen is dit blok (1.4 dus) ook ingebouwd? (geweest neem ik aan).

over de koppakking:
wanneer je de kop licht om een andere reden dan een doorgebrande koppakking, moet de kop dan in elk geval gevlakt worden (ook als ie met een richtlineaal binnen de marges (welke?) valt)?
het is toch niet zo dat het met beleid losschroeven van een kop ertoe leidt dat de kop voor hermontage gevlakt moet worden?

dank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 14:00 #801713 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
Een kleine zoektocht op wikipedia levert het volgende op:
en.wikipedia.org/wiki/Volvo_340#Engines
en.wikipedia.org/wiki/Renault_Cl%C3%A9on_engine
Zoektocht forum, ff doorspitten en je vindt wel wat voorbeelden:
forum.volvo300club.nl/search.php?searchid=437007
forum.volvo300club.nl/search.php?searchid=437018

Tweede vraag weet ik niet.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 16:39 #801715 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking

roestjager;122475 schreef : over de koppakking:
wanneer je de kop licht om een andere reden dan een doorgebrande koppakking, moet de kop dan in elk geval gevlakt worden (ook als ie met een richtlineaal binnen de marges (welke?) valt)?
het is toch niet zo dat het met beleid losschroeven van een kop ertoe leidt dat de kop voor hermontage gevlakt moet worden?
dank

als er geen gekke dingen zijn gebeurt en je hebt de kop volgens het boekje los gemaakt is de noodzaak om te vlakken niet aanwezig, let wel op dat je precies te werk gaat zoals in het boek staat, anders heb je een koelvloeistof afdichtingsprobleem als ??n of meerdere cilinderbus[sen] los kom[en]t, want die pakkingen zijn volgens alles niet meer te krijgen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 17:50 #801716 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking

punkazz;122477 schreef : Zoektocht forum, ff doorspitten en je vindt wel wat voorbeelden:
forum.volvo300club.nl/search.php?searchid=437007
forum.volvo300club.nl/search.php?searchid=437018

noppes: op deze twee links krijg ik 'systeembericht helaas - geen gegevens gevonden'

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 18:37 #801718 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
o.a. renault 5, als je bij een normale automaterialenzaak om een koppakkingset vraagt komt het wel goed.

na die vraag over het vlakken gelezen te hebben denk ik dat je dat werk beter kunt uitbesteden..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 19:19 #801727 door V300 register

AvdAkker;122482 schreef : na die vraag over het vlakken gelezen te hebben denk ik dat je dat werk beter kunt uitbesteden..

dat snap ik niet goed. ik vroeg min of meer naar de neiging tot kopvervorming.
sommige koppen schijnen minder, andere meer daartoe te neigen (tenminste: zo heb ik dat ergens opgepikt)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 19:24 #801730 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
als er aan de motor of koppakking niets mankeerd dan hoef je niet te vlakken, een koppakking die eruitklapt heeft het gevolg dat de motor warm loopt en dan kan hij door de kapotte pakking kromtrekken.

lijkt mij gewoon een stukje logica; en buiten dat als je de kop meet weet je gelijk of het nodig is ja of nee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 19:40 #801733 door V300 register
Misschien heb je gelijk Anjo,

Aan de andere kant............van zelf proberen leer je veel. Wanneer je handig bent met google en je een goede werkplaatshandboek tot je beschikking hebt, kom je al een heel eind. Wat een NOG betere oplossing is: laat een ervaren monteur je helpen (of zo'n beunhaasje met verstand zoals Anjo, ik, wouter, jeroen enz enz enz :+) Dan sla je twee vliegen in ??n klap: je leert ervan en minder kans op fouten.

Wanneer je je cilinderkop correct losdraait verknal je de boel nooit erger dan dat het al was. Met een goede rechte lineaal kun je daarna constateren of de kop krom is. Zo ja; laten vlakken (kosten zo rond de 40-50 euro). Daarna de nieuwe koppakking monteren en de kopbouten op de goede manier aandraaien en klaar is kees.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 19:48 #801735 door V300 register

AvdAkker;122499 schreef : als er aan de motor of koppakking niets mankeerd dan hoef je niet te vlakken, een koppakking die eruitklapt heeft het gevolg dat de motor warm loopt en dan kan hij door de kapotte pakking kromtrekken.

mooi, komt dan aardig overeen met wat ik zelf dacht.

als je de kop meet weet je gelijk of het nodig is ja of nee.

klopt.
maar omdat ik pakkingen niet op de plank heb liggen, en ze door de amz waarschijnlijk besteld (=afname verplicht) moeten worden is het handiger om vantevoren te 'weten' wat ik aan zal treffen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2009 19:51 #801736 door V300 register

Ovlov 3.6L;122506 schreef : en de kopbouten op de goede manier aandraaien en klaar is kees.

ik mag natuurlijk niet naar de noodzaak 'nieuwe kopbouten of niet' vragen.
(in een ander topic -niet van mij- werd er nogal vermoeid over gedaan (door wie weet ik niet meer).

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC