de 1.4 motor: in welke renault / koppakking
- V300 register
- Verbannen
-
de 1.4 motor uit de volv340 is een renault blok begreep ik.
in welke renault modellen is dit blok (1.4 dus) ook ingebouwd? (geweest neem ik aan).
over de koppakking:
wanneer je de kop licht om een andere reden dan een doorgebrande koppakking, moet de kop dan in elk geval gevlakt worden (ook als ie met een richtlineaal binnen de marges (welke?) valt)?
het is toch niet zo dat het met beleid losschroeven van een kop ertoe leidt dat de kop voor hermontage gevlakt moet worden?
dank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
en.wikipedia.org/wiki/Volvo_340#Engines
en.wikipedia.org/wiki/Renault_Cl%C3%A9on_engine
Zoektocht forum, ff doorspitten en je vindt wel wat voorbeelden:
forum.volvo300club.nl/search.php?searchid=437007
forum.volvo300club.nl/search.php?searchid=437018
Tweede vraag weet ik niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
roestjager;122475 schreef : over de koppakking:
wanneer je de kop licht om een andere reden dan een doorgebrande koppakking, moet de kop dan in elk geval gevlakt worden (ook als ie met een richtlineaal binnen de marges (welke?) valt)?
het is toch niet zo dat het met beleid losschroeven van een kop ertoe leidt dat de kop voor hermontage gevlakt moet worden?
dank
als er geen gekke dingen zijn gebeurt en je hebt de kop volgens het boekje los gemaakt is de noodzaak om te vlakken niet aanwezig, let wel op dat je precies te werk gaat zoals in het boek staat, anders heb je een koelvloeistof afdichtingsprobleem als ??n of meerdere cilinderbus[sen] los kom[en]t, want die pakkingen zijn volgens alles niet meer te krijgen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
noppes: op deze twee links krijg ik 'systeembericht helaas - geen gegevens gevonden'punkazz;122477 schreef : Zoektocht forum, ff doorspitten en je vindt wel wat voorbeelden:
forum.volvo300club.nl/search.php?searchid=437007
forum.volvo300club.nl/search.php?searchid=437018
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
na die vraag over het vlakken gelezen te hebben denk ik dat je dat werk beter kunt uitbesteden..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
dat snap ik niet goed. ik vroeg min of meer naar de neiging tot kopvervorming.AvdAkker;122482 schreef : na die vraag over het vlakken gelezen te hebben denk ik dat je dat werk beter kunt uitbesteden..
sommige koppen schijnen minder, andere meer daartoe te neigen (tenminste: zo heb ik dat ergens opgepikt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
lijkt mij gewoon een stukje logica; en buiten dat als je de kop meet weet je gelijk of het nodig is ja of nee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Aan de andere kant............van zelf proberen leer je veel. Wanneer je handig bent met google en je een goede werkplaatshandboek tot je beschikking hebt, kom je al een heel eind. Wat een NOG betere oplossing is: laat een ervaren monteur je helpen (of zo'n beunhaasje met verstand zoals Anjo, ik, wouter, jeroen enz enz enz :+) Dan sla je twee vliegen in ??n klap: je leert ervan en minder kans op fouten.
Wanneer je je cilinderkop correct losdraait verknal je de boel nooit erger dan dat het al was. Met een goede rechte lineaal kun je daarna constateren of de kop krom is. Zo ja; laten vlakken (kosten zo rond de 40-50 euro). Daarna de nieuwe koppakking monteren en de kopbouten op de goede manier aandraaien en klaar is kees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
mooi, komt dan aardig overeen met wat ik zelf dacht.AvdAkker;122499 schreef : als er aan de motor of koppakking niets mankeerd dan hoef je niet te vlakken, een koppakking die eruitklapt heeft het gevolg dat de motor warm loopt en dan kan hij door de kapotte pakking kromtrekken.
klopt.als je de kop meet weet je gelijk of het nodig is ja of nee.
maar omdat ik pakkingen niet op de plank heb liggen, en ze door de amz waarschijnlijk besteld (=afname verplicht) moeten worden is het handiger om vantevoren te 'weten' wat ik aan zal treffen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
ik mag natuurlijk niet naar de noodzaak 'nieuwe kopbouten of niet' vragen.Ovlov 3.6L;122506 schreef : en de kopbouten op de goede manier aandraaien en klaar is kees.
(in een ander topic -niet van mij- werd er nogal vermoeid over gedaan (door wie weet ik niet meer).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.