340, startproblemen na korte stukjes rijden
- V300 register
- Verbannen
-
komt omdat de startmotor veel stroom vraagt om de motor de eerste keer door de compressie heen te trekken, als ie daar voorbij is geeft de expansie (al of niet met verbranding) een zetje mee om de volgende compressieslag makkelijker door te komen.
auto's met een 6 Volt startsysteem starten eigenlijk altijd zo met een trage eerste slag, zeker als ze warm zijn. (dan is de compressie nog wat hoger)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Vlotternaald vervangen, pakking zit goed, moeren en bouten aangedraaid.
Helaas startte de auto weer slecht na een paar km gereden te hebben. Liep op drie cilinders maar na verloop van tijd liep hij weer op 4. Ben zo langzamerhand ten einde raad. Nog iemand andere suggesties?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- versleten of gebarsten verdelerkap
- "gebroken" bougiekabels
- massa renix niet goed
- bdp sensor vervuild of met draadbreuk
- vlotter lek
- vlotterhoogte verkeerd
- carburateur afgesteld met motorisch defect
- vacuumlek in leidingwerk
- restrictie carterontluchting niet aanwezig
- krom getrokken carburateurvoet en/of inlaat spruitstuk
- krom getrokken of gebarsten vlotterdeksel
- deellastverrijkings membraam gescheurd
- gescheurd uitlaatspruitstuk
- verrotte uitlaatpakking tussen voorpijp en spruitstuk
- 2e trap die blijft hangen
- vlotterdekselpakking verrot
etc...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
antiekeradio;116823 schreef : Mijn 343 is sinds dat ik de renix aangesloten heb n?g sneller gaan starten.
dat klopt trouwens; omdat bij jou en steven de renix verkeerd aangesloten zit:+
bij origineel met renix uitgevoerde auto's is de voeding een D+; oftewel je krijgt pas een voeding als de motor draait. (dit kun je terugvinden in de storingsmodule voor de renix ontstekingen: meet een voeding als de motor draait..zoiets staat er, weet het even niet meer uit m'n hoofd)
de bobine bij de contactpunten ontsteking heeft bij contact aan (15+) al spanning; en aangezien we allebei die draad gebruikt hebben om de renix mee aan te sluiten in die 343's starten die allebei n?g sneller als met de originele contactpunten!
het ligt dus niet aan het feit dat de bdp voor vertraging zorgt wat ik eerst dacht, maar doordat er pas voeding op de unit komt te staan op het moment dat de motor wat rond begint te draaien door de startmotor:+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
geen idee wat de opstart tijd van zon unit is. als ik bij mijn daf het contact tijdens het rijden uitzet, en dan na een paar tellen weer aan, klapt ie wel bijna onmiddelijk in de uitlaat. (alsof je een kanon afschiet, zeg maar :+ )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
zie de antwoorden achter de vragen
ingebrande rotor: niets van te zien.
- versleten of gebarsten verdelerkap: vervangen voor een neiuwe
- "gebroken" bougiekabels: nieuwe kabels zitten erop
- massa renix niet goed: is opnieuw gemaakt
- bdp sensor vervuild of met draadbreuk: is gecontroleerd.
- vlotter lek :is gecontroleerd
- vlotterhoogte verkeerd: ? hoe te veranderen
- carburateur afgesteld met motorisch defect: ??
- vacuumlek in leidingwerk: is gecontroleerd
- restrictie carterontluchting niet aanwezig: moet nog worden gecontroleerd
- krom getrokken carburateurvoet en/of inlaat spruitstuk: hoe zie je dit?
- krom getrokken of gebarsten vlotterdeksel: hoe zie je dit?
- deellastverrijkings membraam gescheurd: ??
- gescheurd uitlaatspruitstuk: hoe zie je dit?
- verrotte uitlaatpakking tussen voorpijp en spruitstuk: moet nog worden gecontroleerd
- 2e trap die blijft hangen: hoe controleer je dit?
- vlotterdekselpakking verrot: was zo maar is vervangen
ik probeer nu om een nieuwe automatische sproeier te kopen en deze te vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
je hebt dat vlotterdeksel al een keer losgehad om bovenstaande te doen en de pakking was dus toen ook al kapot? details als die zijn heel belangrijk; op het moment dat iemand van hier verneemt dat dat in orde is gaan we met de volgende potentiele veroorzaker verder omdat we ervanuit gaan dat de rest goed zit. de webert is een robuust en simpel ding maar enkel als alle onderdelen volledig in orde zijn!Niet geregistreerd;117078 schreef : Vlotternaald vervangen, pakking zit goed, moeren en bouten aangedraaid.
Helaas startte de auto weer slecht na een paar km gereden te hebben. Liep op drie cilinders maar na verloop van tijd liep hij weer op 4. Ben zo langzamerhand ten einde raad. Nog iemand andere suggesties?
het simpelste zinnige antwoord dat ik op dit probleem heb is schaf een vraagbaak aan; daar staat het perfect en met plaatjes uitgelegd. toch heb ik uit je puntenlijstje nog maar even een paar items gepakt.
- vlotterhoogte verkeerd: ? hoe te veranderen
vlotter aan vlotterdeksel met nieuwe vlotterdekselpakking monteren, vervolgens het vlotterdeksel op z'n kop houden en het messing lipje van de vlotter wat aanslag op het kogeltje van de vlotternaald vormt verbuigen tot de ruimte tussen vlotterdekselpakking en vlotter 7mm bedraagd (kun je controleren met een boortje)
- carburateur afgesteld met motorisch defect: ??
ga er gezien de kapotte vlotterdekselpakking maar vanuit dat hij idd verkeerd staat; anders had je ook wel wat te klagen over hoe de motor liep; de motor kan als hij goed afgesteld is nooit goed lopen met een verrotte vlotterdekselpakking
- restrictie carterontluchting niet aanwezig: moet nog worden gecontroleerd
deze zit in de leiding tussen het T-stuk bovenop het kleppendeksel en de vacuumaansluiting op de carburateurvoet, kan zijn dat hij in de slang zelf geduwd zit (blazen) of als losse unit tussen de slang zit (herkenbaar aan een oranje gedeelte)
- krom getrokken carburateurvoet en/of inlaat spruitstuk: hoe zie je dit?
een test op valse lucht wat voor bovenstaande items kan komen doe je door met een brandbaar goedje over deze te spuiten; op het moment dat er een luchtlekkage is kan het brandbare goedje de motor in en dit zal het lopen van de motor aanmerkelijk beinvloeden
- krom getrokken of gebarsten vlotterdeksel: hoe zie je dit?
alle onderdelen van demonteren en op vlakheid controleren met een glasplaat; idem voor carburateur zijde
- deellastverrijkings membraam gescheurd: ??
deze zit aan de zijkant van de carburateur aan de voorzijde van de auto met 3 schroefjes vast (let op, hoe je hem terugplaatst is zeer belangrijk ivm kanaaltje in het deksel!); als je toch al bezig bent om dit membraam te controleren, controleer ook het acceleratiemembraam (recht onder de brandstoftoevoer) deze zit met 4 schroefjes vast
- gescheurd uitlaatspruitstuk: hoe zie je dit?
heul simpel; kijken of er scheuren in zitten die er niet in horen te zitten. met een beetje geluk zit er ook een spoor van roet naast/langs zodat het makkelijker te zien is
- 2e trap die blijft hangen: hoe controleer je dit?
van bovenaf de venturi's in kijken en het gasmechanisme bedienen
ik probeer nu om een nieuwe automatische sproeier te kopen en deze te vervangen.
de elektronische stationairsproeier waar een blauw/rode draad op aangesloten zit? doet deze het dan niet?? (contact aan; connector los op contactje schuiven en als je klik hoort dan is het goed en is het zonde van je geld om te vervangen)
ik denk inmiddels dat je veel te moeilijk zit te zoeken terwijl je over het daadwerkelijke probleem heen kijkt.
eerst de gehele motor een goede beurt (klepspeling, bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, benzinefilter, olie + filter) en dan aan de co meter om te kijken of je hem op goede waardes afgesteld krijgt en nog belangrijker; of je na het afstellen van het co de motor op een bijzonder laag toerental kan laten lopen.
als je dit eerst had gedaan had je al gelijk tegen een te hoog co en een onafstelbare motor aan gelopen waarop alle informatie naar de carb wijst, in dat geval was waarschijnlijk o.a. de vlotterdekselpakking al de boosdoener. carb schoonmaken/blazen, W250.2 revisiekitje gebruiken; carburateur voordat je hem in elkaar zit op een paar punten afstellen (is op het forum en in de vraagbaak vermeld) en dan durf ik te wedden dat hij het gewoon weer prima doet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Het probleem lijkt opgelost en het was inderdaad eenvoudig. Hoewel er een nieuwe verdelingskap is opgezet bleek deze toch vochtig te worden. Hoe dit kan is onduidelijk maar na het droogmaken lijkt het probleem opgelost. De afgelopen twee weken geen start problemen meer gehad.
Bedankt voor alle reacties.
ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





