klepstelling volvo 340 van 1991
- V300 register
- Verbannen
-
En hoe zie ik of een cilinder op tuimelen (BDP?) staat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
cylinder (*) op tuimelen wil zeggen dat de uitlaatklep van die cylinder open staat; welke klep voor de uitlaat is kun je zien aan de spruitstukken, je verdraaid de krukas op de krukaspoelie tot je ziet dat deze klep omlaag gaat, op z'n laagste punt (klep zover mogelijk open) staat hij op tuimelen:)
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
AvdAkker;116851 schreef : het zou met 't blok niet best aflopen als hij tuimelt op het bovenste dode punt...
En toch is het zo, als de kleppen op tuimelen staan wil dat zeggen dat de uitlaatklep zich gaat sluiten en de inlaatklep gaat openen, de zuiger be?indigd zijn uitlaatslag en gaat aan de inlaatslag beginnen.
Er is een overlappings fase dat beide kleppen iets open staan :y:
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;116851 schreef : cylinder op tuimelen wil zeggen dat de uitlaatklep van die cylinder open staat;
helaas, dat is een grote vergissing
tuimelen = de motor drukt zowel in-als uitlaatklep een heel klein beetje in.
Dit moment is het BDP tussen uitlaatslag en de inlaatslag van de volgende cyclus.
Dit betekent dus dat de cilinder die je gaat afstellen in het BDP staat tussen compressieslag en arbeidsslag in.
Bij motoren met bovenliggende nokkenassen zie je dat heel makkelijk doordat beide nokken met de punt even hoog schuin omhoog wijzen.
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
antiekeradio;116905 schreef : helaas, dat is een grote vergissing
klopt, moet nu ook wel lachen als ik het teruglees en Jos was ook al verbaasd op msn:crazy1: ik denk dat ik maar eens moet proberen om langer te slapen en op tijd te eten, je kan me nu echt opvegen..
- V300 register
- Verbannen
-
(mijn vrijdagavonddienst was door een leuke samenloop van omstandigheden doorgelopen tot zaterdag 7:00 AM)
maar nu ik het teruglees was ik alweer scherp genoeg voor wijsneuzerige praat :+
- V300 register
- Verbannen
-
Scheelt weer printen, en is wel handig om in mn waggi te hebben.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zit enkel in het gemak van onthouden; de werktijd is identiek, voor beide manieren hoeft de krukas maar max 2x rond
ik denk dat ik de vergissing tussen uitlaatklep open en tuimelen maakte doordat ik ze op de vraagbaak manier stel en verder totaal niet op zat te letten bij wat er verder getypt werd:+ blijft leuk dat soort vergissingen, leuk om over een jaar of wat terug te lezen:humor: