Moeilijk starten
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2009 22:10 #629359
door V300 register
Moeilijk starten is gemaakt door V300 register
Hallo,
Mijn auto start al geruime tijd zeer moeilijk met koude motor: 5 tot 10 seconden starten, even wachten, opnieuw, vervolgens moeilijk aanslaan en hard trillen en veel rook en soms zelfs dan nog uitvallen. Ik heb al verschillende startmethodes geprobeerd: met gas, zonder gas, veel choke, weinig choke. Geen succes. In principe moet een koude start zonder gas bij te geven, enkel choke, maar dit lukt helemaal niet.
Eens gestart rijdt hij nog wat moeilijk en bokt soms, maar komt dan snel op temperatuur en rijdt gewoon goed.
Ben nu al een tijdje opzoek naar de oorzaak van dit probleem.
Al vervangen:
- 4 bougies
- 4 bougiekabels
- kabel renix -> stroomverdeler
- verdeelkap
- rotor
Al die onderdelen zagen er eigenlijk verschrikkelijk uit; afgesloeten en gecorrodeerd dus ik dacht telkens: nu is het opgelost!
Helaas...
Suggesties?
Mijn auto start al geruime tijd zeer moeilijk met koude motor: 5 tot 10 seconden starten, even wachten, opnieuw, vervolgens moeilijk aanslaan en hard trillen en veel rook en soms zelfs dan nog uitvallen. Ik heb al verschillende startmethodes geprobeerd: met gas, zonder gas, veel choke, weinig choke. Geen succes. In principe moet een koude start zonder gas bij te geven, enkel choke, maar dit lukt helemaal niet.
Eens gestart rijdt hij nog wat moeilijk en bokt soms, maar komt dan snel op temperatuur en rijdt gewoon goed.
Ben nu al een tijdje opzoek naar de oorzaak van dit probleem.
Al vervangen:
- 4 bougies
- 4 bougiekabels
- kabel renix -> stroomverdeler
- verdeelkap
- rotor
Al die onderdelen zagen er eigenlijk verschrikkelijk uit; afgesloeten en gecorrodeerd dus ik dacht telkens: nu is het opgelost!
Helaas...
Suggesties?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2009 22:25 #792915
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Moeilijk starten
ik zou eens controleren of het choke-mechanisme nog werkt door het luchtfilterhuis te verwijderen en vanuit de auto de choke te bedienen, misschien vind je dan wat.
als het luchtfilterhuis los is kun je gelijk de moeren van de carburateurvoet en de boutjes van het vlotterkamerdeksel op vastheid controleren.
als het luchtfilterhuis los is kun je gelijk de moeren van de carburateurvoet en de boutjes van het vlotterkamerdeksel op vastheid controleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2009 22:28 #792916
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Moeilijk starten
de choke werkt normaal
het luchtfilterhuis heb ik al eens losgehad en toen is me niet opgevallen dat er iets losstond.
Ik zal nog maar eens kijken voor de zekerheid, maar zou dit dan ook geen problemen geven bij warme motor?
het luchtfilterhuis heb ik al eens losgehad en toen is me niet opgevallen dat er iets losstond.
Ik zal nog maar eens kijken voor de zekerheid, maar zou dit dan ook geen problemen geven bij warme motor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2009 22:42 #792919
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Moeilijk starten
als de choke niet werkt start hij voor geen meter en aangezien je de choke niet gebruikt op een warme motor merk je er dan niets van..
andere mogelijkheid is een ander gebrek aan de verbranding icm ongewenste herafstelling van de carburateur, gebrek aan de verbranding kan zijn:
- versleten delen ontsteking (heb je vervangen dus dat is al zowat uitgesloten)
- foutieve klepspeling
- luchtlekkage vacuumsysteem
- gebrek aan carburateur
andere mogelijkheid is een ander gebrek aan de verbranding icm ongewenste herafstelling van de carburateur, gebrek aan de verbranding kan zijn:
- versleten delen ontsteking (heb je vervangen dus dat is al zowat uitgesloten)
- foutieve klepspeling
- luchtlekkage vacuumsysteem
- gebrek aan carburateur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2009 22:55 #792921
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Moeilijk starten
de choke werkt volledig normaal, die sluit ??n venturi af met een plaatje
de klepspeling afstellen, is dat iets wat periodiek moet gebeuren (bij groot onderhoud ofzo) en kan ik dit zelf? Is alleszins het proberen waard.
Een vacuumlek heb ik al eens eerder gehad (naar mij remservo) en heb toen overal alle leidingen goed nagekeken, dus zou me wel verbazen. Kan natuurlijk nog altijd.
Wat zou er mis kunnen zijn aan carburateur? moet ik hem er eens volledig afvijzen of is dit net af te raden?
de klepspeling afstellen, is dat iets wat periodiek moet gebeuren (bij groot onderhoud ofzo) en kan ik dit zelf? Is alleszins het proberen waard.
Een vacuumlek heb ik al eens eerder gehad (naar mij remservo) en heb toen overal alle leidingen goed nagekeken, dus zou me wel verbazen. Kan natuurlijk nog altijd.
Wat zou er mis kunnen zijn aan carburateur? moet ik hem er eens volledig afvijzen of is dit net af te raden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2009 23:01 #792922
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Moeilijk starten
Klepspeling bij een 1400 is geloof ik met tuimelaars en stelmoertjes. Dit kun je dus eenvoudig zelf doen met slechts een setje voelermaatjes en een nieuwe klepdekselpakking bij de hand. Dit zeg ik toch goed Anjo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2009 23:03 #792923
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Moeilijk starten
klepspeling hoort bij de kleine beurt, is een makkelijk karweitje maar gebruik wel een vraagbaak tijdens het stellen en doe het uiterst secuur!
vacuum toch controleren, bij warme motor met een brandbaar middels langs het spruitstuk en de carburateurvoet spuiten, mag het toerental niet op reageren
bij twijfel, slang aan inlaatspruitstuk en carburateurvoet lostrekken en aansluitingen afdoppen, niet mee gaan rijden trouwens alleen gebruiken voor diagnose:)
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4402
een topic vol interessante info en bij bericht 33 een lapje tekst om bij koude motor uit te vogelen of er wat mis is;)
vacuum toch controleren, bij warme motor met een brandbaar middels langs het spruitstuk en de carburateurvoet spuiten, mag het toerental niet op reageren
bij twijfel, slang aan inlaatspruitstuk en carburateurvoet lostrekken en aansluitingen afdoppen, niet mee gaan rijden trouwens alleen gebruiken voor diagnose:)
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4402
een topic vol interessante info en bij bericht 33 een lapje tekst om bij koude motor uit te vogelen of er wat mis is;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 04:29 #792935
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Moeilijk starten
volgens mij heeft Nicolas een B14.3 met gescheurd spruitstuk...
die scheur trekt namelijk dicht als het spruitstuk op temperatuur komt
die scheur trekt namelijk dicht als het spruitstuk op temperatuur komt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2009 11:27 #792951
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Moeilijk starten
huh een b14.3 uit 1987 ????
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 13:36 #792966
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Moeilijk starten
oei, ik hoop dat het niet zoiets is, lijkt me wel een dure affaire...
Ik heb een B14.4E met Weber carburateur, hebben die types dat probleem ook regelmatig?
Ik heb een B14.4E met Weber carburateur, hebben die types dat probleem ook regelmatig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets