Vraag naar benzineverbruik

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2009 22:52 #787847 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag naar benzineverbruik
Hoi Ruud,

Gefeliciteerd met je aanschaf! (tijd voor een showroom-topic! :D)
Weet je wanneer de distributieriem vervangen is? Zo niet --> snel doen, het is een vrij eenvoudige klus (met de werkplaatshandboeken en/of iemand die het eerder gedaan heeft bij de hand) en het is echt niet de manier waarop je je auto vervroegd wil afschrijven. (geknapte distributie == einde motor)
Carburateur is inderdaad een zwak punt van de 1,7. Je merkt vanzelf dat je daarmee last hebt als hij bijv. wil uitvallen voor het stoplicht en je dus de choke een beetje moet uittrekken bij gas lossen, en als hij in rechtse doordraaiers vermogen verliest... Oorzaak is een zinkende vlotter, vrij gemakkelijk te fiksen ook.
Als je die dingen op orde hebt en houdt, en de ontsteking ook gewoon zijn werk doet (verdelerkap.....) is de 1,7 een superfijne motor! Die echt niet zo heel veel onderhoud nodig heeft, je moet het alleen zoals bij alle auto's gewoon bijhouden.

Oh ja, voor onderdelen voor deze motor kan je ook terecht bij de 440 (carburateurdelen) en bij Renault (vlotter, carburateurrevisiesets). Ook op internet is nog best veel te vinden, als je maar weet dat de motor ook in o.a. de renault 19 dacht ik? geleverd is. Even het forum daarop nalopen, er zijn al een paar topics over geweest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2009 08:32 #787904 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag naar benzineverbruik

setsunakaede;113102 schreef : .... is de 1,7 een superfijne motor!


Inderdaad, een lekkere soepele motor, klimt snel in de toeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ruud Kuiper
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2009 09:19 #787908 door Ruud Kuiper
Beantwoord door Ruud Kuiper in topic Vraag naar benzineverbruik

setsunakaede;113102 schreef : Weet je wanneer de distributieriem vervangen is? Zo niet --> snel doen, het is een vrij eenvoudige klus (met de werkplaatshandboeken en/of iemand die het eerder gedaan heeft bij de hand) en het is echt niet de manier waarop je je auto vervroegd wil afschrijven. (geknapte distributie == einde motor)
Carburateur is inderdaad een zwak punt van de 1,7. Je merkt vanzelf dat je daarmee last hebt als hij bijv. wil uitvallen voor het stoplicht en je dus de choke een beetje moet uittrekken bij gas lossen, en als hij in rechtse doordraaiers vermogen verliest... Oorzaak is een zinkende vlotter, vrij gemakkelijk te fiksen ook.


Bedankt voor al het advies. De distributieriem is gelukkig zeer recentelijk vervangen en hij heeft voorlopig nog niet de neiging op af te slaan als de motor eenmaal is opgewarmd. Ik vind het verder inderdaad een geweldige motor, ik had al een tijdje in een 360 gereden en ik vind de 1.7 helemaal niet minder rijden dan de 2.0.

Gr
Ruud

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2009 10:08 #787912 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag naar benzineverbruik
De 1700 komt op mij veel soepeler over. Ik heb twee 360's, 1 met B19A (carburateur) en 1 met B200EA (injectie) en beide zijn het wat rauwe motoren. Eenmaal in de toeren zijn het wel echte krachtpatsers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2009 13:36 #787927 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Vraag naar benzineverbruik
Gefeliciteerd!

Zoek alvast een carburateur van een Volvo 440. Als je straks problemen krijgt bestel je een revisiesetje en je bent zo weer klaar.

Een 360 motor is inderdaad een hele andere motor als de 1.7. Veel ouder en veel rauwer. Het ontwerp van de 1.7 is veel recenter en dat merk je. Je hoort het zelfs al aan de loop van de motor. Ik vind de tweelieterbrul heerlijk en ik zweer bij de 360 vanwege die motor. Heerlijk typisch geluid en altijd voldoende power.
Ik hoef geen 1.7, maar ik heb er dan ook nooit in gereden dus dat mag ik eigenlijk niet zeggen. :woops:

Veel rijplezier en we wachten met smart op je showroomtopic!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2009 19:02 #787953 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vraag naar benzineverbruik

Bodejodel;113184 schreef : Zoek alvast een carburateur van een Volvo 440. Als je straks problemen krijgt bestel je een revisiesetje en je bent zo weer klaar.

wel ALLE sproeiers overzetten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ruud Kuiper
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2009 21:43 #793531 door Ruud Kuiper
Beantwoord door Ruud Kuiper in topic Vraag naar benzineverbruik
Het heeft even geduurd (moest eerst op vakantie), maar ik heb voor de visueel ingestelde mensen onder jullie een thread gemaakt met wat plaatjes. Bekijk ze hier: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5231

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2009 08:55 #795457 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag naar benzineverbruik
Toen ik de 460 kocht vond ik die al niet echt zuinig met zn 1 op 13, met geluk 1 op 14. Met de 240 werd t helemaal janken, 1 op 9 (tjah b23A motor). Toen kwam de 740, wat een verademing 1 op 10 a 1 op 11. soms 1 op 12. K-jet injectie.

En nu met de 360 voor dr bij is het nog beter gesteld. Haal ik toch wel 1 op 13 mee. Behalve als je het pedaal instamt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2009 19:25 #795502 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag naar benzineverbruik
Mijn huidige 360 (de 3 deurs) met frisse motor (110k) is behoorlijk zuinig 1:13 lijkt me zeker niet onmogelijk. Terwijl ik ook al eens een 360 heb gehad die 1:8 met pijn en moeite haalde. Beiden injectie modellen.
De 360 met B200K (carburateur) haalde ongeveer 1:12.
De 340 met 1.7L motor die ik heb gehad, die volgens sommigen heel zuinig zou moeten zijn was dat naar mijn mening niet echt (1:10)
De 340 met B14.4 en handbak is de zuinigste 300 waar ik mee heb gereden, om en nabij de 1:16. Nog steeds niet geweldig eigenlijk, mijn 740 16v met +- 165 PK, 1350 KG haalde 1:13 met veel meer vermogen, luxe, comfort etc...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-08-2009 10:23 #795524 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag naar benzineverbruik

volvofiel;112721 schreef : De carburateur van een 1.7 is vaak rommel. Je kunt dit eenvoudig oplossen door er een carb van een 440 op te zetten.

Met een goede afstelling haal je met een 1700 met gemak 1:16, terwijl dat met een 1400 echt moeite kost.

Als (.....).


Met een goeie 1400 moeite om 1:16 te halen? 'T kost moeite om 1:20 te halen. Maar 1:16 is met een 1.4 best te doen als je je aan de snelheid houdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD