Vraag naar benzineverbruik
- V300 register
- Verbannen
-
Kan iemand mij aangeven wat voor benzineverbruik ik kan verwachten van deze twee motoren? Als ik een idee heb van het verschil, kan ik beslissen of het extra vermogen en rijplezier van een 1.7 de extra benzinekosten waard zijn.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Ruud Kuiper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ten eerste raad ik je aan je even te registreren; dan heb je veel meer mogelijkheden op dit forum.
Dan je vraag. Een CVT slurpt meer benzine dan een handbak (over het algemeen). Met een goede afstelling, goede staat van onderhoud en rustig rijden kun je 1:15 halen.
Een 1.7 is helemaal zuinig, maar zijn wat minder betrouwbaar (maar UITERST betrouwbaar als hij eenmaal goed onderhouden wordt!).
Een 2-liter is een "echte" Volvo met een beresterke motor die je nooit in de steek laat. Die verbruiken meer. Als je rijstijl erg sportief is rijd je al snel 1:10. Met rustig rijden 1:12 tot 1:13.
Moet ik wel bij zeggen dat de meeste variomatics net zo hard 1:10 zuipen, kortweg vanwege verkeerde afstelling/achterstallig onderhoud.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Niet geregistreerd;112702 schreef : Ik heb altijd een groote voorliefde voor 340's gehad, mijn pa werkte vroeger bij Volvo in Born en we hebben er in mijn jeugd wel zeker twaalf gehad denk ik.
waar wonen jullie ergens? kan nooit ver weg zijn. Mijn pa heeft ook 17 jaar bij Nedcar gewerkt

Wij hebben zelf 2 360's nu, en het verbruikt valt reuze mee, mits goed onderhouden. Mijn pa haalt er nu met woon werk verkeer (Born - roermond binnendoor) 1:14 mee, niet slecht toch?
Aan de andere kant, als ikzelf rij met mijn eigen 360, dan haal ik ook wel 1:8 :crazy2: Echter zitten daar dan veel stuksjes rond de kerktoren (naar de winkel enzo..) tussen en als ik alleen ben en hij is warm, dan wil ik ook wel eens doortrekken :f Daarnaast hebben we zelf nog geen onderhoud aan de motor uitgevoerd, en hebben we ook geen idee wanneer de vorige eigenaar dit voor het laatst heeft gedaan.. Waarschijnlijk kan de auto dus wel een beurt gebruiken

Beide 360's rijden op dit moment niet, maar als de grijze weer gemaakt is, kun je wel eens een stukje meerijden ofzo als je wilt? Rijdt lekker

EDIT: je naam komt me bekend voor. Volgens mij woonde er een Ruud Kuipers in Born, 1 of 2 jaar ouder dan mij (20 / 21 dus) en met krullen?
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;112706 schreef : je naam komt me bekend voor. Volgens mij woonde er een Ruud Kuipers in Born, 1 of 2 jaar ouder dan mij (20 / 21 dus) en met krullen?
Helaas ik kom niet uit Born, maar uit Nieuwstadt (heb verder ook geen krullen), dus ik denk dat je iemand anders in gedachten hebt. Ik moet verder zeggen dat het gebruik me nog best meevalt als ik de reacties zo lees. Zijn er nog andere belangrijke verschillen tussen de 1.4 en 1.7 waar ik rekening mee moet houden als ik een keuze maak?
- Mark Smeets
- Moderator
-
Niet geregistreerd;112715 schreef : Helaas ik kom niet uit Born, maar uit Nieuwstadt
hoe heet je pa, misschien kent mijn pa hem wel?
Niet geregistreerd;112715 schreef : Zijn er nog andere belangrijke verschillen tussen de 1.4 en 1.7 waar ik rekening mee moet houden als ik een keuze maak?
Met een 1.7 schijnen vaker problemen te zijn. Maar feit is dat een goed onderhouden 1.7 bijna net zo snel is als een 360 (2.0), maar een stuk zuiniger. Ander feit is dat ze bijna nooit goed onderhouden te koop staan.. Maar dat geldt voor de 1.4's net zo.
Een goedonderouden 1.4 moet denk ik 1:16 kunnen halen (toch Anjo?)
Ander punt waar je goed op moet letten is roest. (geldt uitteraard voor alle motortypen). Controlleer de voorbalk, spatbordranden, en de deuren onderaan en langs de raamrand.
heb je al iets op het oog?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
vario zoals genoemd normaal 1 op 12/13, maar 1 op 15 is er ook mee te halen als hij volledig goed afgesteld staat.
de 1.7 is door de solex gewoon erg gevoelig, achterstallig onderhoud zal zo'n auto direct laten merken in brandstofverbruik en loop van de motor.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Met een goede afstelling haal je met een 1700 met gemak 1:16, terwijl dat met een 1400 echt moeite kost.
Als je een werkpaard wilt, moet je een 360 nemen. Die trekken alles. Zelfs een aanhanger van 1700 kg, ook al mogen ze maar 1200 aan de haak hebben.
Een 360 zal je ook nooit in de steek laten (althans, minder snel dan een 1400/1700!).
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de renault motoren zijn dat wel, echter als je dus je auto normaal onderhoud zoals je dat hoort te doen geeft is er niets aan de hand.
daarnaast speelt aantallen van de motoren die nog rondrijden ook een rol in de hoeveelheid problemen die ermee zijn.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
AvdAkker;112723 schreef : das makkelijk gezegd joost, die 2 liters zijn zo hufterproof en simpel dat ze niet zo gevoelig zijn voor achterstallig onderhoud en mishandeling van de eigenaar.
de renault motoren zijn dat wel, echter als je dus je auto normaal onderhoud zoals je dat hoort te doen geeft is er niets aan de hand.
Dat zeg ik toch ook.
De gemiddelde 300 IS niet goed onderhouden. Daarom zei ik dat ook.
- V300 register
- Verbannen
-