nieuw lid niet thuisgeraakt met "nieuwe" aanwinst

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2009 10:20 #628986 door V300 register
hallo gisteren moest ik m'n broer zijn vers gekochte 340 dl gaan halen maar na 500 meter kwam de aandrijvingsas naar de achterwielen spontaan los en bij nadere inspectie was van de vario maar 1 riem aanwezig ???
nu is het mijn 1ste kennismaking met de 340 en zodoende ken ik er ook niet te veel van maar leek mij toch belangrijk om de 2 riemen te hebben ?
+ het probleem met de as die er spontaan uitvalt/vliegt dat lijkt mij toch ook niet kosjer kan mij iemand al op weg zetten hoe dit komt/te verhelpen en of het te doen is om dit zelf te verhelpen ?

alvast bedankt voor de vele goeie en bruikbare antwoorden die ik mag ontvangen ...yeehaa!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2009 12:26 #777152 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nieuw lid niet thuisgeraakt met "nieuwe" aanwinst
Met 1 riem kan je eigenlijk wel nog rijden, mits je het rustig aan doet! Natuurlijk komen dan wel alle krachten op die ene riem, dus deze verslijt nu wel heel snel! Best dus even zo snel mogelijk een setje nieuwe riemen kopen en monteren! Deze kosten 150? en zijn verkrijgbaar op www.dafhobby.nl .

Dat de as er spontaan uitkomt is niet helemaal normaal! Het kan zijn dat de veer in de as versleten is en hij zichzelf niet meer klemt. Wacht hierover nog even op antwoord van de kenners, want ik ben er niet 100% zeker van!

PS als je hulp nodig hebt, ik woon in Stekene en dat wil zeggen dat je altijd mag langskomen, ik heb zelf ook al veel vervangen en alles zelf gedaan, ook de riemen vervangen dus...! Leuk dat er nog iemand in de buurt ook een 340 heeft...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2009 12:58 #777153 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic nieuw lid niet thuisgeraakt met "nieuwe" aanwinst
aandrijfas naar de achterwielen is een homokineet en niet de cardanas die opgesloten wordt door die veer.

het kan voorkomen dat er een homokineet losloopt, en door de natuurlijke werking van het differentieel heb je dan geen aandrijving meer.

je hebt een inbus 6 nodig om ze weer vast te zetten, en de aandrijfriemen idd gaan vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2009 13:39 #777156 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nieuw lid niet thuisgeraakt met "nieuwe" aanwinst
Anjo, volgens mij bedoeld hij wel degelijk de cardan-as hoor! Als ik mijn Vlaams nog steeds meester ben althans... In vlaanderen is een as een as, en als het de as naar de wielen was geweest, dan had dat er duidelijk bij gestaan...
Maar wss krijgen we er straks wel een opheldering bij!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2009 14:14 #777162 door V300 register
De aandrijfas lag ook bij Lijntje los:

[img

De achterste prise-as was best wel verroest en we moesten flink meppen om de as los te krijgen. Zo'n veer heeft weinig zin als de as niet over de prise-as'en kan bewegen. Verse as plaatsen met een berg vet was de oplossing hier. Deze as was verpest, de vorige eigenaren hadden best wel lol om het geluid dat ie maakte, voor ze er aan dachten om de motor uit te zetten en ergere schade te voorkomen. (maar dat had onze aanschaf duurder gemaakt... dus achteraf gezien niet zo erg ;) )

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2009 15:19 #777165 door V300 register
het moet inderdaad nog even duidelijker worden welke as er nou precies losgegaan is. "naar de achterwielen" duidt naar mijn idee op de korte assen tussen differentieel en de achterwielen. maar dat zijn er 2, en is dus niet 'de as'

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2009 16:04 #777171 door V300 register
Bij 'de as' ga ik uit van een enkele, anders had ik wel links danwel rechts erbij verwacht. Dit is ook de enige as die, zonder loslopen van bouten e.d., los kan schieten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2009 16:25 #777173 door V300 register
Alvast bedank voor de vele en snelle post :worship::worship:

Het is idd de as die de achterwielen (vario) aandrijft lage as die van motor naar achterwielen gaat .

wist niet dat dit zo'n druk bezocht en gezellig forum
:groovy::groovy::groovy:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2009 16:33 #777176 door V300 register
Het is zeker een gezellig forum, met genoeg technische kennis.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2009 17:10 #777179 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic nieuw lid niet thuisgeraakt met "nieuwe" aanwinst

robaerens;104474 schreef : Het is idd de as die de achterwielen (vario) aandrijft lage as die van motor naar achterwielen gaat .

het zal wel aan mij liggen, maar ik weet nu nog niet welke van de 3 assen er bedoeld wordt:S:S,

de lange tussen motor en versnellingsbak,

of een van de 2 korte, tussen versnellingsbak en achterwielen

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC