Vervelend probleem, CO schroef is weg!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 20:57 #776434 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vervelend probleem, CO schroef is weg!
0,6% lijkt een auto met kat idd enorm fijn te laten lopen:y: ietsje minder kan ook nog maar 0,6 is prima.

om die kleine incidentele shakes eruit te halen zul je alles kritisch na moeten lopen,
- vacuum
- elektrisch
- brandstof

dus idd ook je klepspeling kritisch nalopen kan helpen.

ik heb het bij mij voor elkaar gekregen om hem doodstil te laten lopen op 600 toeren stationair (kon er een aansteker rechtop zetten en die viel niet om), maar nu na ca 3500km verder begint er stationair weer af en toe een rillingkje te komen, lichte slijtage van de slijtagedelen zeg maar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2009 21:06 #776436 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vervelend probleem, CO schroef is weg!
Dus 0,6% nog iets te hoog? Wat zou hij kunnen hebben dan? Maakt dit kleine beetje dan al veel uit in het verbruik van de motor?

De Renix ontsteking, daar kun je helemaal niets mee toch? Bij de ontsteking zit in het blok namelijk wel een montage bout om deze te lossen. En er staat een streepje op alsof hij ook hier op tijd is gezet!?

De afstelling van de vlotternaald, is dit een mogelijke oorzaak? In de vraagbaak wordt er gesproken over een afstelling van 7mm tussen het lipje en de rand van de raburateur. Hierbij de vraag of dit de rand is zonder de pakking, en of dit gemeten moet worden op het moment dat het lipje op het stalen kogeltje rust, of wanneer hij het haakje aanraakt net voordat deze de naald zal optillen? Ik heb om deze redenen hier toen niet verder naar gekeken.

Wellich toch beter om een setje bougiekabels en bougies (van NGK) te kopen. Het is wel origineel volvo, maar ik denk zeker minimaal 2 jaar en dus kilometers oud.

@Volvofiel: De 13% was nadat ik zelf de schroef er eerst in had gedraaid voordat ik naar de garage reed. Vandaar. Heb dus niet heel lang met deze afstelling gereden. Hooguit 200 meter ;).

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 21:10 #776437 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vervelend probleem, CO schroef is weg!
Eigenlijk, als je het goed wilt doen tenminste, moet je dan meteen de rotor en verdeelkap mee vervangen.

Kost je iets van 2 ? 3 tientjes meer, maar dan ben je er gelijk vanaf. Alleen bougies of alleen kabels vervangen geeft weinig resultaat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2009 21:14 #776439 door V300 register
Rotor en kap zijn al vervangen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 21:16 #776441 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vervelend probleem, CO schroef is weg!
In dat geval heb ik niets gezegd ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2009 21:40 #776446 door V300 register

daanheijn;103697 schreef : Dus 0,6% nog iets te hoog? Wat zou hij kunnen hebben dan? Maakt dit kleine beetje dan al veel uit in het verbruik van de motor?

De juiste afstelling moet gebeuren door in de uitlaatvoorpijp (het eerste stuk pijp) een grote bout eruit te draaien, en daar de meetslang in te steken. Zo meet je v??r de katalysator, en je stelt hem dan af op 2 procent. Wat er dan achter de katalysator nog uitkomt is alleen spannend voor de APK.

Wel moet deze afstelling pas gebeuren als al het andere in orde is!!!
het is namelijk de 'finishing touch' van het motor onderhoud.

daanheijn;103697 schreef : De Renix ontsteking, daar kun je helemaal niets mee toch? Bij de ontsteking zit in het blok namelijk wel een montage bout om deze te lossen. En er staat een streepje op alsof hij ook hier op tijd is gezet!?

Wat voor de ontsteking van belang is, is of de unit het correcte nummer/type is (dit ivm de in de unit geprogrammeerde curve), en of de bougiekabels, verdelerkap, rotor en bougies nog in redelijk tot goede staat zijn.

daanheijn;103697 schreef : De afstelling van de vlotternaald, is dit een mogelijke oorzaak? (ja, dat kan ook schelen.. moet gewoon in orde zijn!) In de vraagbaak wordt er gesproken over een afstelling van 7mm tussen het lipje en de rand van de carburateur. Hierbij de vraag of dit de rand is zonder de pakking, en of dit gemeten moet worden op het moment dat het lipje op het stalen kogeltje rust, of wanneer hij het haakje aanraakt net voordat deze de naald zal optillen?

de maat van 7 mm geldt inclusief de pakking (dat is niet handig meten, maar wel logisch als je bedenkt dat de dikte van pakkingen kan varieren, en het uiteindelijk de vloeistofhoogte in de kamer is wat telt)

de maat geldt voor dat de vlotter op het kogeltje rust, zonder het veertje in te duwen wat onder het kogeltje zit. Ik laat zelf de vlotter altijd gewoon op de naald rusten, op zijn eigen gewicht duwt hij de veer niet in.
Dan pak je een boortje van 7 mm en dat rol je er onder door. Hij moet hem dus n?t raken, niet optillen.

Of je de bougies weer moet vervangen hangt enkel van de conditie af. Als je nieuwe bougies met enkel een zwarte aanslag in een goed presterende motor draait, zullen ze snel weer schoonbranden en het verder goed blijven doen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 21:45 #776448 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vervelend probleem, CO schroef is weg!
klopt, bij een gasdichte uitlaat en een goede kat is een afstelling achter op ca 0,5% garant voor ca 2% co in de bout voor de katalysator

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2009 21:46 #776449 door V300 register
@Antiekeradio

Ik zal voor de vakantie de kabeltjes en bougies vervangen. De CO meting onder aan de pijp kan ik eens overwegen. Dit is echter het laatste wat ik zal doen.

Dat van dat boortje is echt een goed idee! Wat gebeurd er als de de afstand kleiner of groter is dan 7mm? Gaat de auto dan meer of minder gebruiken? Of heeft dit hier niets mee te maken?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2009 23:19 #776481 door V300 register
ja, dat geeft allerlei (allemaal ongewenste) effecten :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC