Vervelend probleem, CO schroef is weg!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
om die kleine incidentele shakes eruit te halen zul je alles kritisch na moeten lopen,
- vacuum
- elektrisch
- brandstof
dus idd ook je klepspeling kritisch nalopen kan helpen.
ik heb het bij mij voor elkaar gekregen om hem doodstil te laten lopen op 600 toeren stationair (kon er een aansteker rechtop zetten en die viel niet om), maar nu na ca 3500km verder begint er stationair weer af en toe een rillingkje te komen, lichte slijtage van de slijtagedelen zeg maar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De Renix ontsteking, daar kun je helemaal niets mee toch? Bij de ontsteking zit in het blok namelijk wel een montage bout om deze te lossen. En er staat een streepje op alsof hij ook hier op tijd is gezet!?
De afstelling van de vlotternaald, is dit een mogelijke oorzaak? In de vraagbaak wordt er gesproken over een afstelling van 7mm tussen het lipje en de rand van de raburateur. Hierbij de vraag of dit de rand is zonder de pakking, en of dit gemeten moet worden op het moment dat het lipje op het stalen kogeltje rust, of wanneer hij het haakje aanraakt net voordat deze de naald zal optillen? Ik heb om deze redenen hier toen niet verder naar gekeken.
Wellich toch beter om een setje bougiekabels en bougies (van NGK) te kopen. Het is wel origineel volvo, maar ik denk zeker minimaal 2 jaar en dus kilometers oud.
@Volvofiel: De 13% was nadat ik zelf de schroef er eerst in had gedraaid voordat ik naar de garage reed. Vandaar. Heb dus niet heel lang met deze afstelling gereden. Hooguit 200 meter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Kost je iets van 2 ? 3 tientjes meer, maar dan ben je er gelijk vanaf. Alleen bougies of alleen kabels vervangen geeft weinig resultaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
daanheijn;103697 schreef : Dus 0,6% nog iets te hoog? Wat zou hij kunnen hebben dan? Maakt dit kleine beetje dan al veel uit in het verbruik van de motor?
De juiste afstelling moet gebeuren door in de uitlaatvoorpijp (het eerste stuk pijp) een grote bout eruit te draaien, en daar de meetslang in te steken. Zo meet je v??r de katalysator, en je stelt hem dan af op 2 procent. Wat er dan achter de katalysator nog uitkomt is alleen spannend voor de APK.
Wel moet deze afstelling pas gebeuren als al het andere in orde is!!!
het is namelijk de 'finishing touch' van het motor onderhoud.
Wat voor de ontsteking van belang is, is of de unit het correcte nummer/type is (dit ivm de in de unit geprogrammeerde curve), en of de bougiekabels, verdelerkap, rotor en bougies nog in redelijk tot goede staat zijn.daanheijn;103697 schreef : De Renix ontsteking, daar kun je helemaal niets mee toch? Bij de ontsteking zit in het blok namelijk wel een montage bout om deze te lossen. En er staat een streepje op alsof hij ook hier op tijd is gezet!?
de maat van 7 mm geldt inclusief de pakking (dat is niet handig meten, maar wel logisch als je bedenkt dat de dikte van pakkingen kan varieren, en het uiteindelijk de vloeistofhoogte in de kamer is wat telt)daanheijn;103697 schreef : De afstelling van de vlotternaald, is dit een mogelijke oorzaak? (ja, dat kan ook schelen.. moet gewoon in orde zijn!) In de vraagbaak wordt er gesproken over een afstelling van 7mm tussen het lipje en de rand van de carburateur. Hierbij de vraag of dit de rand is zonder de pakking, en of dit gemeten moet worden op het moment dat het lipje op het stalen kogeltje rust, of wanneer hij het haakje aanraakt net voordat deze de naald zal optillen?
de maat geldt voor dat de vlotter op het kogeltje rust, zonder het veertje in te duwen wat onder het kogeltje zit. Ik laat zelf de vlotter altijd gewoon op de naald rusten, op zijn eigen gewicht duwt hij de veer niet in.
Dan pak je een boortje van 7 mm en dat rol je er onder door. Hij moet hem dus n?t raken, niet optillen.
Of je de bougies weer moet vervangen hangt enkel van de conditie af. Als je nieuwe bougies met enkel een zwarte aanslag in een goed presterende motor draait, zullen ze snel weer schoonbranden en het verder goed blijven doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zal voor de vakantie de kabeltjes en bougies vervangen. De CO meting onder aan de pijp kan ik eens overwegen. Dit is echter het laatste wat ik zal doen.
Dat van dat boortje is echt een goed idee! Wat gebeurd er als de de afstand kleiner of groter is dan 7mm? Gaat de auto dan meer of minder gebruiken? Of heeft dit hier niets mee te maken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.