Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 13:12 #628903
door Wouter Borsje
Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem is gemaakt door Wouter Borsje
Even een vraag voor de technische mensen hier op het forum:
Gisteren kwam ik er achter dat als ik bij stationair draaien van de warme motor de rem meerdere malen achter elkaar intrap het toerental zover zakt dat de motor begint te schudden.
Wat zou hier de reden van kunnen zijn?, voor zover ik weet zou het toerental niet of nauwelijks mogen dalen bij "pompend" gebruik van het rempedaal.
Wellicht ten overvloede, het gaat om een 88er 340 B14.4S met CVT.
Alvast bedankt voor de antwoorden/hulp!
Gr; Wouter.
Gisteren kwam ik er achter dat als ik bij stationair draaien van de warme motor de rem meerdere malen achter elkaar intrap het toerental zover zakt dat de motor begint te schudden.
Wat zou hier de reden van kunnen zijn?, voor zover ik weet zou het toerental niet of nauwelijks mogen dalen bij "pompend" gebruik van het rempedaal.
Wellicht ten overvloede, het gaat om een 88er 340 B14.4S met CVT.
Alvast bedankt voor de antwoorden/hulp!
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-04-2009 13:28 #771524
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem
Dat is normaal: rem stevig intrappen doet de vario extra terugschakelen. Er gebeurt ook bij stilstand wat met de vacuum aansturing en dat zie je terug in een veranderend motortoerental. Mijn vario (rip) wilde wel eens afslaan bij hard remmen.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 13:34 #771527
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem
Mmja de bergrem word dan natuurlijk geactiveerd door de hogedruk remschakelaar......ik stond overigens stil toen ik achter het terugvallen van het toerental kwam.
Gr; Wouter.
Gr; Wouter.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 14:42 #771539
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem
Je rembekrachtiger haalt z'n vacuum van de motor. Als je dus een paar keer flink remt bij stilstand, daalt je toerental.
Ik weet niet of dit normaal is of dat het een teken is van beginnende uitdroging van de vacuumslang(en).
Ik weet niet of dit normaal is of dat het een teken is van beginnende uitdroging van de vacuumslang(en).
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-04-2009 15:41 #771549
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem
tot op zekere hoogte is het normaal.
het is in ieder geval normaal dat de motor wat begint te schudden, zonder dat het toerental daadwerkelijk ver terugvalt.
Als de motor echt uitvalt, staat de carburateur te arm of is er iets mis qua lekkage en/of onderhoud.
het is in ieder geval normaal dat de motor wat begint te schudden, zonder dat het toerental daadwerkelijk ver terugvalt.
Als de motor echt uitvalt, staat de carburateur te arm of is er iets mis qua lekkage en/of onderhoud.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 17:22 #771566
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem
Bedankt voor de hulp tot zover alvast.
@Wouter, de motor viel niet uit maar begon inderdaad alleen behoorlijk te schudden.
Als ik jou goed begrijp niets om me zorgen over te maken dus, voor de zekerheid zal ik het nog eens doen om er achter te komen of de motor ook na meerdere keer "pompen" met de rem niet uitvalt.
Gr; Wouter.
@Wouter, de motor viel niet uit maar begon inderdaad alleen behoorlijk te schudden.
Als ik jou goed begrijp niets om me zorgen over te maken dus, voor de zekerheid zal ik het nog eens doen om er achter te komen of de motor ook na meerdere keer "pompen" met de rem niet uitvalt.
Gr; Wouter.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 17:25 #771568
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem
Je zou de slang van de rembekrachtiger eens kunnen nalopen, als het goed is gaat 'ie naar de eerste cilinder (als je een vario hebt tenminste), geteld vanaf de voorkant van de auto.
Als 'ie daar is uitgedroogd, kun je misschien eens rustigaan gaan zoeken naar een versch exemplaar (slangetje bedoel ik dan h?
).
Als 'ie daar is uitgedroogd, kun je misschien eens rustigaan gaan zoeken naar een versch exemplaar (slangetje bedoel ik dan h?

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 17:38 #771573
door Wouter Borsje
Dat ik een vario heb zou jij toch wel kunnen weten Joost, je hebt een kilometer of 90 bij me in de auto gezeten vorig jaar op weg van de VKB naar Deventer.......
Eerst volgende keer dat de motorkap weer omhoog staat zal ik de vacu?m slangen eens extra inspecteren, bij alle keren dat ik tot nu toe heel interresant in de motorruimte rondkeek ben ik nog geen scheurtjes o.i.d. tegengekomen.
Gr; Wouter.

Eerst volgende keer dat de motorkap weer omhoog staat zal ik de vacu?m slangen eens extra inspecteren, bij alle keren dat ik tot nu toe heel interresant in de motorruimte rondkeek ben ik nog geen scheurtjes o.i.d. tegengekomen.
Gr; Wouter.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-04-2009 19:10 #771598
door V300 register
ik test het simpel met de bergrem en/of de knop op de pook. dan heb je meteen die circuits ook getest.
bergrem aan; motor stottert even en draait dan op hetzelfde toerental door.
dan is het goed.
als het toerental echt inzakt, of juist een stuk 'opveert' is het mengsel niet goed.
bergrem aan; motor stottert even en draait dan op hetzelfde toerental door.
dan is het goed.
als het toerental echt inzakt, of juist een stuk 'opveert' is het mengsel niet goed.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 19:24 #771604
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Terugvallen staionair toerental bij pompen met rem
klopt, via bergremschakelaar blijft hij eff stotteren tot het normale vacuum ook gewoon op het membraam staat:)
Moderators: Mark Smeets