v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 14:22 #768825 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
ontsteking

ja de kleine plaatje zat er bij mij dus mooi niet op, is afgebroken...en da's jammer.
maar die foto ebay , dat is idd dezelfde zo te zien.
Heb net maar gelijk nieuwe contactpunten gekocht en gezet want die waren niet meer fris.
ook gelijk nieuwe bougies erin.
direct de grote test haha.
ik zal je op de hoogte houden van dit avontuur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 14:37 #768826 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Onsteking , contactpunten, benzine

Even samenvatten wat er de laatste dagen aan de v340 is veranderd.
Voor de duidelijkheid: ik heb tot nu toe met euro95 rondgereden.

- Ontsteking stond in ieder geval NIET op 10graden voor, nu dus wel.
- nieuwe contactpunten gezet.
- nieuwe bougies gezet.
- heb nu begrepen dat ik eigenlijk op super moet rijden , iig g??n euro 95meer.

vraag: mijn euro95 tank is nog 2/3 vol, kan ik er NU al super benzine bijvullen?
wat is het advies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 14:46 #768828 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook met die motor rijd en altijd 95 heb getankt, zelfs 91 of 92 in duitsland.

tot op heden rijd mijn auto nog steeds cool. 1 op 15 en rijd heerlijk.

wat ik wel vreemd vind is dat ik een elektronische ontsteking heb.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 15:19 #768834 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
mjah, op zich is dat laatste alleen maar fijner :)

je kunt de elektronische ontsteking alleen niet heel eenvoudig bijregelen voor lagere octaangetal benzine.
met een verdeler kun je dit wel doen, bijvoorbeeld 2 graden later zetten (dan komt ie op 8 graden voor BDP)
dat is meestal genoeg om 1 octaanpunt te overbruggen, ten koste van iets vermogen.

normaalbenzine (ron 91) moet je absoluut niet tanken; daar zijn ze echt niet voor gemaakt (moet je een B14.4O voor hebben)
buiten een ander tijdstip, hebben die motoren namelijk ook een aanzienlijk lagere compressie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2009 21:05 #775471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Tot en met modeljaar 1983: B14 met contactpunt ontsteking.
Vanaf modeljaar 1984 (=eind 1983) alleen nog maar Renix ontsteking.
De B14.3S en B14.3E met Solex is een spaarmotor en levert 64pk.
De B14.2S en B14.2E hebben een Weber en leveren 70pk.
De B14.4E/O/S hebben dus Renix ontsteking en leveren afhankelijk
van het modeljaar tussen de 69pk (met Kat) en 72pk zonder Kat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2009 23:49 #775525 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
B14.3S, ben ik nog niet tegengekomen in de boeken. een .3 is in de documentatie altijd een E

(dit lijkt me vrij complete docu, aangezien ook de B13.4E erin staat)



EDIT verplaatst naar Motor & Aandrijving 1400. Anthony heeft inmiddels een account zodat hij ook hier nog evt kan reageren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2009 22:04 #775594 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Ik heb het even opgezocht in een Service Bulletin van Volvo (868-GR 23-153)
De B14.3E, voor zover ie uit 82 of 83 dateert kan op loodvrij 95 rijden als de voorontsteking op 6 graden is gezet.
Tot en met modeljaar 80 is het verboden, voor de wagens erna is er van alles te doen (gaande van een draadje veranderen tot een 2e koppakking).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2009 22:06 #775595 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Kan er in een B19A wel Euro 95, weet je dat toevallig?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-04-2009 22:23 #775604 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
het is raadzaam om er wel eens loodvervanger in te gooien in je tank..euro 98 met loodvervanger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2009 23:23 #775609 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Dat hoeft niet, ik heb een boekje uit 1985 van Shell met daarin een overzicht van alle auto's uit die tijd en welke benzine erin moet. In principe heeft gen enkele 300 loodvervanger nodig. Alleen kan ik 'm niet meer vinden nu en dus ook niet opzoeken of de mijne 95 kan hebben of niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD