v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-04-2009 13:26 #628830
door V300 register
v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking? is gemaakt door V300 register
Wie kan me vertellen hoeveel graden voorontsteking een v340 B14.3E moet hebben?
Heb al getallen gehoord van 10 en 6........maar ik wil graag even zekerheid.
alvast bedankt
Heb al getallen gehoord van 10 en 6........maar ik wil graag even zekerheid.
alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-04-2009 14:30 #768666
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
een B14.3 heeft een elektronische renix ontsteking. Daar kun je dus niets aan afstellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-04-2009 15:04 #768669
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Ontsteking
Mijn ontsteking heeft gewoon contactpuntjes onder de stroomverdeler en een gewone bobine en is dus geen electronische ontsteking.
groet,
anthony
Mijn ontsteking heeft gewoon contactpuntjes onder de stroomverdeler en een gewone bobine en is dus geen electronische ontsteking.
groet,
anthony
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2009 18:26 #768683
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
dan is het geen originele b14.3, die is zoals wouter aangeeft uitgerust met een renix.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-04-2009 19:04 #768689
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
mjah, het zou inderdaad kunnen dat de eerste lichting B14.3 nog met een contactpunt ontsteking uitgerust geweest is.
hoe is de conditie van de puntjes en de condensator?
heb je een vraagbaak of andersoortige manual waar precies in staat hoe en wat?
hoe is de conditie van de puntjes en de condensator?
heb je een vraagbaak of andersoortige manual waar precies in staat hoe en wat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-04-2009 02:09 #768745
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
ontstekingstijdstip
Het is ?cht heel zeker dat ik g??n elec.ontsteking heb er zitten er contactpuntjes in. Het klopt dat mijn v340 een zogenaamd overgangsmodel is want:
- Ik heb nog de neus met knipperlichten op de schermen
- spiegels op de deur
- ik heb 'oude' deuren dus 1grotere ruit en 1 klein ruitje waartussen spijl zit.
- weliswaar het nieuwe dashboard.
- b14.3e moter
- ontsteking met contactpuntjes.
en dus wederom de vraag hoe het ontstekingstijdstip moet staan, op hoeveel graden?
Ben afgelopen zaterdag bij dafclub evenement geweest, diagnosedag en daar hebben ze uitgelegd hoe tijdstip aan te passen.
Op de kabel richting bobine staat +10 graden.
Echter bij controle bleek deze hier niet op te staan en dus de zaak afgesteld op +10 graden maar....
ik vind het geluid dat de auto nu maakt een beetje gaan richting 'alsof er een dieselmotor' draait...
een soort dieselklop.
de auto rijdt echter wel beter is de indruk, feller.
Wie heeft tips en kan zeggen hoe de ontsteking moet staan icm b14.3E motoer en een ontsteking met contactpunten.
alvast bedankt
Het is ?cht heel zeker dat ik g??n elec.ontsteking heb er zitten er contactpuntjes in. Het klopt dat mijn v340 een zogenaamd overgangsmodel is want:
- Ik heb nog de neus met knipperlichten op de schermen
- spiegels op de deur
- ik heb 'oude' deuren dus 1grotere ruit en 1 klein ruitje waartussen spijl zit.
- weliswaar het nieuwe dashboard.
- b14.3e moter
- ontsteking met contactpuntjes.
en dus wederom de vraag hoe het ontstekingstijdstip moet staan, op hoeveel graden?
Ben afgelopen zaterdag bij dafclub evenement geweest, diagnosedag en daar hebben ze uitgelegd hoe tijdstip aan te passen.
Op de kabel richting bobine staat +10 graden.
Echter bij controle bleek deze hier niet op te staan en dus de zaak afgesteld op +10 graden maar....
ik vind het geluid dat de auto nu maakt een beetje gaan richting 'alsof er een dieselmotor' draait...
een soort dieselklop.
de auto rijdt echter wel beter is de indruk, feller.
Wie heeft tips en kan zeggen hoe de ontsteking moet staan icm b14.3E motoer en een ontsteking met contactpunten.
alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-04-2009 08:31 #768750
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Ik denk dat het dan eerder -10 graden moet zijn dan +10 graden.
Dus 10 graden voor het bovenste dode punt.
Maar wie zegt dat dat daar staat omdat dat het onstekingstijdstip moet zijn? misschien is het wel heel wat anders...
Je hebt kans dat je het tijdstip nu te vroeg hebt gezet en de motor daarom pingelt, vandaar de dieselklop.
Blijf hier vooral mee doorrijden en je motor is binnen de kortste keren om zeep geholpen.
Een ontsteking met contactpunten voor deze motoren moet volgens mij op -3 of -6 graden voor bdp staan.
Natuurlijk wel via de juiste manier ingesteld.
laag stationair
stroboscoop
vacuum los
en de juiste kant op draaien
Dan nog geld dat wanneer de motor dan pingelt je het tijdstip moet verlaatten.
Dus 10 graden voor het bovenste dode punt.
Maar wie zegt dat dat daar staat omdat dat het onstekingstijdstip moet zijn? misschien is het wel heel wat anders...
Je hebt kans dat je het tijdstip nu te vroeg hebt gezet en de motor daarom pingelt, vandaar de dieselklop.
Blijf hier vooral mee doorrijden en je motor is binnen de kortste keren om zeep geholpen.
Een ontsteking met contactpunten voor deze motoren moet volgens mij op -3 of -6 graden voor bdp staan.
Natuurlijk wel via de juiste manier ingesteld.
laag stationair
stroboscoop
vacuum los
en de juiste kant op draaien
Dan nog geld dat wanneer de motor dan pingelt je het tijdstip moet verlaatten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-04-2009 10:25 #768760
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Ik heb het even opgezocht;
De B14.3E is inderdaad met contactpunt ontsteking geleverd.
Deze moet inderdaad, op 10 graden v??r het BDP, plusminus 1 graad staan.
Dit geldt wel alleen als de correcte carburateur en ontstekingsunit (stroomverdeler) erop staat!!!! als 1 van die twee niet kloppen is er geen pijl op te trekken hoe je het moet afstellen
de carburateur moet zijn, een Solex 32-SEIA, (met toevoeging REN 796, 814 of 828 wat het verschil tussen deze 3 is weet ik niet)
de ontsteking moet zijn, een Ducellier 525351A
Deze combinatie vereist overigens benzine met RON 96 octaangetal.
je moet dus shell V-power tanken (wat eigenlijk RON97 is, terwijl er 95 op de pomp staat) of eurosuper RON98. G??n euro loodvrij 95 RON dus.
Voor het ontstekingstijdstip is de contacthoek ook belangrijk, deze moet bij alle B14's afgesteld worden op 57 graden plus of min 3.
(wordt mede bepaald door de maximale opening tussen de puntjes)
Ik dacht dat de B14.3E er alleen met RENIX geweest was; het nummer van de renix voor de B14.3 (vanaf modeljaar 1983/1984 staat er bij??) is:
S100 600 401
De B14.3E is inderdaad met contactpunt ontsteking geleverd.
Deze moet inderdaad, op 10 graden v??r het BDP, plusminus 1 graad staan.
Dit geldt wel alleen als de correcte carburateur en ontstekingsunit (stroomverdeler) erop staat!!!! als 1 van die twee niet kloppen is er geen pijl op te trekken hoe je het moet afstellen

de carburateur moet zijn, een Solex 32-SEIA, (met toevoeging REN 796, 814 of 828 wat het verschil tussen deze 3 is weet ik niet)
de ontsteking moet zijn, een Ducellier 525351A
Deze combinatie vereist overigens benzine met RON 96 octaangetal.
je moet dus shell V-power tanken (wat eigenlijk RON97 is, terwijl er 95 op de pomp staat) of eurosuper RON98. G??n euro loodvrij 95 RON dus.
Voor het ontstekingstijdstip is de contacthoek ook belangrijk, deze moet bij alle B14's afgesteld worden op 57 graden plus of min 3.
(wordt mede bepaald door de maximale opening tussen de puntjes)
Ik dacht dat de B14.3E er alleen met RENIX geweest was; het nummer van de renix voor de B14.3 (vanaf modeljaar 1983/1984 staat er bij??) is:
S100 600 401
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-04-2009 13:27 #768816
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
Ontstekingstijdstip v340 met contactpunten
Zeer bedankt voor de info wouter.
De volgende info hebben we kunnen aflezen:
Solex 70814 maar hebben geen SE1A gelezen.(heb is nu dan toch een Solex 32-SEIA erin zitten als je weet dat ik een 70814 heb?)
Ontsteking is een Ducellier 525351A
mvg
Zeer bedankt voor de info wouter.
De volgende info hebben we kunnen aflezen:
Solex 70814 maar hebben geen SE1A gelezen.(heb is nu dan toch een Solex 32-SEIA erin zitten als je weet dat ik een 70814 heb?)
Ontsteking is een Ducellier 525351A
mvg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-04-2009 14:06 #768824
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic v340 '83 B14.3E hoeveel grdn onsteking?
als er nog een smal (1 cm?) los aluminium plaatje aan de carburateur zit (geklemd onder een van de schroefjes) staat daar het REN nummer op.
ik heb via een oude ebay advertentie een pica van een Solex 70814 gevonden:
[ATTACH]1524[/ATTACH]
Zover ik me de details goed herinner is dat de goede carburateur voor de B14.3. Misschien zit de txt SEIA32 nog ergens onder een vuilkorstje verstopt
De ontsteking klopt dus ook, m.a.w. het lijkt allemaal in orde te zijn.
dus contacthoek checken, en RON96+ tanken. dan is alles OK.
ik heb via een oude ebay advertentie een pica van een Solex 70814 gevonden:
[ATTACH]1524[/ATTACH]
Zover ik me de details goed herinner is dat de goede carburateur voor de B14.3. Misschien zit de txt SEIA32 nog ergens onder een vuilkorstje verstopt

De ontsteking klopt dus ook, m.a.w. het lijkt allemaal in orde te zijn.
dus contacthoek checken, en RON96+ tanken. dan is alles OK.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets