Temperatuur, toch zo iets geks...(nee niet de thermostaat)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 17:41 #628157 door V300 register
Beste 300-enthousiasten,

Mag ik jullie iets raars voorleggen?

Mijn volvo rijdt nog steeds geweldig, maar het volgende is vreemd.

Hij wil niet echt vlot op temperatuur komen. Zijn 'max' tijdens het rijden op de snelweg ligt een best wel flink stukje onder het midden. Ook de kachel wordt niet overtuigend warm. En weet je wat nou het gekke is? :confused:

Zodra ik de blower op standje '1' heb beweegt het metertje iets meer naar het midden. Zodra ik de blower weer uit zet dan wordt de motor weer kouder terwijl ik al een half uur met 100 km/h op de snelweg zit.

En nee, het kan niet de thermostaat zijn. Die is vorige week nog vervangen.:wtf2:

Het 'euvel' is begonnen na een grote beurt. Ze hebben enkel wat koelvloeistof bijgevuld tot aan max. Daarvoor stond ie altijd mooi in het midden (met de nog oude thermostaat die waarschijnlijk vorige week ook nog goed was) Zou toch vreemd zijn als het daar mee samen hangt?:crazy2:

Ben heel nieuwsgierig naar jullie idee?n hierover.

Veel groeten,

Teije

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 18:08 #736273 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuur, toch zo iets geks...(nee niet de thermostaat)
Een van de gouden regels in het Haynes Book of Lies luidt als volgt: sluit ook vernieuwde onderdelen niet uit bij een foutdiagnose.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 18:22 #736275 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuur, toch zo iets geks...(nee niet de thermostaat)
haha!

Is absoluut waar. Alleen zowel met de 'oude' als met de thermostaat die er nu inzit liep de temperatuur niet goed op. Pas wanneer de blower aanstaat gaat het metertje meer in de richting, maar de temperatuur komt niet overtuigend op het midden' terecht....

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2008 18:38 #736279 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Temperatuur, toch zo iets geks...(nee niet de thermostaat)
de temperatuurgever die een weerstandsignaal naar het metertje in de klokkenwinkel geeft zit in de waterpomp zelf, en de blower is een elektrisch fannetje dat buiten het koelsysteem de warme lucht vanaf de kachelradiateur naar binnen in de auto blaast. dus hoe het ook zij, of de blower wel of niet aan staat zou niets uit mogen maken, als je de schuif van blauw naar rood zet, kan het zijn dat de temperatuurgever heel even een dipje krijgt, maar ook niet zo heel gek veel.

wat zou kunnen is dat door bijvullen van de koelvloeistof wat vuil e.d. uit het expansievaatje de radiateur en de rest van het koelsysteem in gegaan is, en nu de werking van de kachel blokkeerd (het niet echt warm worden van de kachel en dus ook de temperatuurgever) of de thermostaat open houd.

wat ook kan is dat de vorige thermostaat kaduuk was, en er een thermostaat in gegaan is die bij de verkeerde temperatuur opent, en ofcourse, de nieuwe thermostaat kan idd ook kapot zijn.

ik denk dat je de openingstemp. van de thermostaat moet checken (staat ergens op de thermostaat) en als je die koelslang er toch af hebt de hele zooi goed doorspoelen, uit laten lekken en nieuwe koelvloeistof erin.

persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om er vele liters warm water door te jagen, en het doorspoelen stapje voor stapje te doen door alle slangen van de waterpomp af te halen. (en dan apart de radiateur, carburateur, kachel etc). je kunt stuk voor stuk de slangen een tikje torderen en ovaal drukken om evt aangekoekt vuil binnenin de slang los te werken en vervolgens dat er uit spoelen. dan moet het blok nog, het makkelijkste is de waterpomp demonteren, maar als die niet kaduuk is/lekt is het het beste om die lekker te laten zitten.
plak de aftakkingen van de bovenste radiateurslang, carburateurslangen en de kachelslang zonder de klep dicht (met klep moet open blijven, die loopt over het kleppendeksel heen), spuit nu via de onderste radiateurslangopening de waterpomp in, en laat de boel flink uit spuiten via het overgebleven kachelslang gat.

daarna weer de hele zwik monteren en afvullen en d?n zou het weer goed moeten zijn

de eerste keer dat ik het zo deed was ik echt verbaasd hoeveel zooi eruit kwam!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 18:39 #736280 door V300 register
Ik zou onderhand denken aan spanningsval oid...........kan dat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 19:41 #736288 door V300 register
Als je een thermostaat hebt voor een 'afwijkend klimaat', i.e. een verkeerde, dan zou je kachel gewoon warme lucht moeten produceren. Blijft over: thermostaat kaduuk, of wat Anjo zegt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 20:03 #736295 door V300 register
Maar hoe vreemd dan he? Wanneer twee thermostaten (orignele volvo 300 serie onderdelen) achter elkaar kapot zouden zijn..

Hij komt ook wel redelijk op temperatuur maar niet goed tot het midden (blijft op 1/3 hangen met blower uit). Met blower aan lukte het aantal keren wel om 'm naar het midden te krijgen. Maar wat ik altijd zag was dat wanneer ik de blower uitdeed de temperatuur nog iets verder terug liep richting koud.

Het deed mij zo denken aan een stukje foute 'software'...maar ja...op een 300???

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2008 20:10 #736299 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Temperatuur, toch zo iets geks...(nee niet de thermostaat)
Bedenk dat er verschillende thermostaten zijn geleverd in alle 340's, verschillend per motortype.

Overigens Tije; toen ik net m'n thermostaat had vervangen kwam de meter keurig naar het midden, alle ritten daarna zit 'ie steeds op een derde.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 21:29 #736317 door V300 register
zou ook een electrisch probleem kunnen zijn als de kachel gewoon warm wordt.
Bij mij wijst de meter precies naar de led als ik de stekker van de sensor loshaal en in plaats daarvan een weerstand van 100 ohm aansluit.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2008 21:33 #736319 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Temperatuur, toch zo iets geks...(nee niet de thermostaat)

Volvo 340 DL TAK;74533 schreef : Ook de kachel wordt niet overtuigend warm.

zoals theije vermeld, is dit dus te linken aan koelsysteem en niet direct aan elektra, anders had idd de auto zelf wel "volvo 340 warm" geworden

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC