Fuel cut-off
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Even een topic-kick: Wanneer wordt gesproken over het zwarte kastje, wordt daar dan het tachorelais mee bedoeld, of is er nog een ander kastje gekoppeld aan dit tachorelais ?AvdAkker;68131 schreef : als er maar 2 draadjes naar de carburateur lopen dan heb je waarschijnlijk dus wel fuel cut off.
als het goed is zit er ook nog een 3e draadje aan dat kabelbundeltje, dat 3e draadje gaat naar de voorkant van het blok, en is voor de koelvloeistoftemp sensor.
fuell cutoff is het makkelijkste te herkennen aan een zwart kastje, tegen het linkerbinnenscherm geschroefd , ter hoogte van de hoofdremcylinder. dit is een het regelkastje dat adhv het motortoerental en het wel of geen gas geven bepaald of de stationairsproeier afgesloten dient te worden.
zonder fuell cutoff werkt de stationairsproeier gewoon continue zodra je je contact aanzet.
of de stationairsproeier goed werkt is eenvoudig te controleren, je draait de sproeier met een sleutel 14 uit de carburateur, trekt het schuifje van het draadje los en je laat dit contactje tegen aansluiting op de stationairsproeier komen, als het goed is zie je nu aan het andere uiteinde van de stationairsproeier een kogeltje heen en weer schieten. als dit gebeurd dan is de sproeier ok.
dus inderdaad, om het stationair brandstofkanaal af te sluiten, om nadieselen te voorkomen. na langere "stallingsperiodes" en bijv wat vervuiling in de kanaaltjes van deze sproeier kan het gebeuren dat deze een keertje vastslaat en dan loopt de motor niet stationair, of gaat verschrikkelijk nadieselen.
de remedie hierop is eerst de carburateur schoonmaken, in het bijzonder het stationairsproeierkanaaltje en ook de vlotterkamer reinigen.
houd het probleem aan? dan is de beste oplossing de carburateur te reviseren, brandstofleidingen te vernieuwen, een extra brandstoffiltertje te plaatsen en het huidige filtertje in de carburateur te reinigen.
Het tachorelias meet via de ontstekingspulsen of het blok meer dan 1800 toeren draait. Kan echter op dit tachorelais niet zo snel bedenken waar dan de massadraad op aangesloten zou moeten worden. Er zit 1 massadraad op (dacht zo uit mijn hoofd nummer 4) maar ik denk dat die constant aan de massa moet liggen anders werkt het tachorelais niet. Denk ik zo juist ?
In het geval dat dit kastje er dus niet is heeft aansluiten van deze massa-aansluiting bij de stationairschroef ook geen nut ?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
tachorelais heeft idd een massadraad die continue massa is
de fuelcutoff heeft dit ook maar daarnaast nog die draad bij het gasmechanisme op de carburateur dat via massa schakelt zoals hierboven omschreven..
de 2 zijn heel makkelijk uit elkaar te houden, tachorelais zit binnen een straal van 25cm van de EMVK (aan 'tzelfde steuntje geschroefd) en het kastje van de fuelcutoff zit binnen een straal van 25cm van de ruitenwissermotor; tegen het linker binnenscherm geschroefd (heeft een solex opdruk)
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben een 1400 blok aan het inbouwen in mijn Volvo 66 en kwam op de Weber deze aansluiting tegen. Vroeg me af waar dit voor was. Heb helaas geen 340 meer om te vergelijken waar dit kastje precies zat. Het is me door deze uitleg wel duidelijk dat ik deze aansluiting dus niet hoef te gebruiken.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ik heb trouwens ook wel eens het idee gehad om die aansluiting op de carb te gebruiken voor een extra solenoid op de opschakelzijde van het emvk. idee was dat zodra je boven de 1800rpm je gas los liet, de auto wat sneller op zou schakelen, zou bijv bij cruisen a 50/60kmh voor een veel rustiger rijgedrag kunnen zorgen.
tov de begrenzing uit het emvk halen een veel betere oplossing, de cvt schakelt zichzelf niet zo snel "dood" (dat hij bij 60/70 zover opgeschakeld staat dat wanneer je gas geeft je perse eerst de kickdown in moet voor je weer wat accelereert)