Fuel cut-off
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-09-2008 16:28 #627903
door V300 register
Fuel cut-off is gemaakt door V300 register
Hallo,
Ik heb een Weber carburateur op mijn 1400 en die heeft een fuel cut-off.
Nu vraag ik me af wat deze precies doet en hoe, in het werkplaatshandboek wordt deze niet echt vernoemd, enkel dat het systeem de benzinetoevoer afsluit als het geen stroom meer krijgt (als je het contact uitzet dus) om het nalopen van de motor te voorkomen.
Hier op het forum las ik echter dat het ook de benzine toevoer afsloot als je boven een bepaald toerental je voet van de gaspedaal afhaalt en dus uitbolt.
Hoe werkt dit systeem nu juist en hoe controleer je of het nog werkt?
Alvast bedankt!
Mvg,
Nicholas
Ik heb een Weber carburateur op mijn 1400 en die heeft een fuel cut-off.
Nu vraag ik me af wat deze precies doet en hoe, in het werkplaatshandboek wordt deze niet echt vernoemd, enkel dat het systeem de benzinetoevoer afsluit als het geen stroom meer krijgt (als je het contact uitzet dus) om het nalopen van de motor te voorkomen.
Hier op het forum las ik echter dat het ook de benzine toevoer afsloot als je boven een bepaald toerental je voet van de gaspedaal afhaalt en dus uitbolt.
Hoe werkt dit systeem nu juist en hoe controleer je of het nog werkt?
Alvast bedankt!
Mvg,
Nicholas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2008 16:53 #727684
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel cut-off
er zit een contactje boven de stationairschroef. dit is massa als je geen gas geeft,
een regelkastje gebruikt dit signaal en het toerental, als het toerental boven een bepaalde waarde komt wordt hierop de stationairsproeier uitgeschakeld.
een moderator mag dit topic verplaatsen naar motor en aandrijving (1400).
een regelkastje gebruikt dit signaal en het toerental, als het toerental boven een bepaalde waarde komt wordt hierop de stationairsproeier uitgeschakeld.
een moderator mag dit topic verplaatsen naar motor en aandrijving (1400).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-09-2008 18:45 #727691
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel cut-off
verplaatst. Heb je alleen een afsluiter, of heb je ook een elektronisch kastje op het binnenscherm geschroefd zitten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-09-2008 18:53 #727693
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel cut-off
ik zie naar de carburateur 2 draadjes lopen: 1 naar dat contactje voor stationair draaien dat anjo vernoemde en 1tje naar dat mechanisme zelf, een elektronisch kastje zie ik niet onmiddellijk, tenzij het ergens verborgen zit in de zekeringkast of onder de luchtfilter...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2008 19:09 #727696
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel cut-off
als er maar 2 draadjes naar de carburateur lopen dan heb je waarschijnlijk dus wel fuel cut off.
als het goed is zit er ook nog een 3e draadje aan dat kabelbundeltje, dat 3e draadje gaat naar de voorkant van het blok, en is voor de koelvloeistoftemp sensor.
fuell cutoff is het makkelijkste te herkennen aan een zwart kastje, tegen het linkerbinnenscherm geschroefd , ter hoogte van de hoofdremcylinder. dit is een het regelkastje dat adhv het motortoerental en het wel of geen gas geven bepaald of de stationairsproeier afgesloten dient te worden.
zonder fuell cutoff werkt de stationairsproeier gewoon continue zodra je je contact aanzet.
of de stationairsproeier goed werkt is eenvoudig te controleren, je draait de sproeier met een sleutel 14 uit de carburateur, trekt het schuifje van het draadje los en je laat dit contactje tegen aansluiting op de stationairsproeier komen, als het goed is zie je nu aan het andere uiteinde van de stationairsproeier een kogeltje heen en weer schieten. als dit gebeurd dan is de sproeier ok.
dus inderdaad, om het stationair brandstofkanaal af te sluiten, om nadieselen te voorkomen. na langere "stallingsperiodes" en bijv wat vervuiling in de kanaaltjes van deze sproeier kan het gebeuren dat deze een keertje vastslaat en dan loopt de motor niet stationair, of gaat verschrikkelijk nadieselen.
de remedie hierop is eerst de carburateur schoonmaken, in het bijzonder het stationairsproeierkanaaltje en ook de vlotterkamer reinigen.
houd het probleem aan? dan is de beste oplossing de carburateur te reviseren, brandstofleidingen te vernieuwen, een extra brandstoffiltertje te plaatsen en het huidige filtertje in de carburateur te reinigen.
als het goed is zit er ook nog een 3e draadje aan dat kabelbundeltje, dat 3e draadje gaat naar de voorkant van het blok, en is voor de koelvloeistoftemp sensor.
fuell cutoff is het makkelijkste te herkennen aan een zwart kastje, tegen het linkerbinnenscherm geschroefd , ter hoogte van de hoofdremcylinder. dit is een het regelkastje dat adhv het motortoerental en het wel of geen gas geven bepaald of de stationairsproeier afgesloten dient te worden.
zonder fuell cutoff werkt de stationairsproeier gewoon continue zodra je je contact aanzet.
of de stationairsproeier goed werkt is eenvoudig te controleren, je draait de sproeier met een sleutel 14 uit de carburateur, trekt het schuifje van het draadje los en je laat dit contactje tegen aansluiting op de stationairsproeier komen, als het goed is zie je nu aan het andere uiteinde van de stationairsproeier een kogeltje heen en weer schieten. als dit gebeurd dan is de sproeier ok.
dus inderdaad, om het stationair brandstofkanaal af te sluiten, om nadieselen te voorkomen. na langere "stallingsperiodes" en bijv wat vervuiling in de kanaaltjes van deze sproeier kan het gebeuren dat deze een keertje vastslaat en dan loopt de motor niet stationair, of gaat verschrikkelijk nadieselen.
de remedie hierop is eerst de carburateur schoonmaken, in het bijzonder het stationairsproeierkanaaltje en ook de vlotterkamer reinigen.
houd het probleem aan? dan is de beste oplossing de carburateur te reviseren, brandstofleidingen te vernieuwen, een extra brandstoffiltertje te plaatsen en het huidige filtertje in de carburateur te reinigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-09-2008 19:22 #727699
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel cut-off
bedankt voor de antwoorden!
het klopt idd van dat derde draadje en dat zwarte bakje achter de ruitenwissermotor
maar ik had gehoord dat je, als je een fuel cut-off hebt, zuiniger rijdt door wanneer je uitbolt je koppeling niet in te duwen. De benzine wordt dan toch stopgezet en de wielen drijven dan de motor aan ipv omgekeerd.
Dit is dan fout? Want enkel de stationairsproeier wordt stopgezet, maar kan er dan nog mengsel door de venturi en de hoofdsproeier getrokken worden?
Want in dat geval is het zuiniger je kopeling in te trappen bij het uitbollen
het klopt idd van dat derde draadje en dat zwarte bakje achter de ruitenwissermotor
maar ik had gehoord dat je, als je een fuel cut-off hebt, zuiniger rijdt door wanneer je uitbolt je koppeling niet in te duwen. De benzine wordt dan toch stopgezet en de wielen drijven dan de motor aan ipv omgekeerd.
Dit is dan fout? Want enkel de stationairsproeier wordt stopgezet, maar kan er dan nog mengsel door de venturi en de hoofdsproeier getrokken worden?
Want in dat geval is het zuiniger je kopeling in te trappen bij het uitbollen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2008 19:43 #727700
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel cut-off
als je je auto uit laat rollen in versnelling, verbruikt deze helemaal niets.
zodra je je koppeling intrapt, moet de auto brandstof gaan verbruiken om stationair te kunnen lopen. uit laten rollen is dus zuiniger.
het lastige is, het fuel cutoff systeem meet adhv 2 prioriteiten of de stationairsproeier afgesloten moet worden, dat is in de 1e plaats het motortoerental (ik dacht dat dit boven de 1800 toeren moest zitten) en in de tweede plaats of het contact hiervoor boven de stationairstelschroef aan de carburateur massa is, en dit is alleen massa als je volledig je gas los laat.
dus het zal niet altijd voorkomen dat de fuel cutoff in werking is (uitrollen onder de 30kmh bijvoorbeeld, waarbij het toerental hiervoor te laag is)
zodra je je koppeling intrapt, moet de auto brandstof gaan verbruiken om stationair te kunnen lopen. uit laten rollen is dus zuiniger.
het lastige is, het fuel cutoff systeem meet adhv 2 prioriteiten of de stationairsproeier afgesloten moet worden, dat is in de 1e plaats het motortoerental (ik dacht dat dit boven de 1800 toeren moest zitten) en in de tweede plaats of het contact hiervoor boven de stationairstelschroef aan de carburateur massa is, en dit is alleen massa als je volledig je gas los laat.
dus het zal niet altijd voorkomen dat de fuel cutoff in werking is (uitrollen onder de 30kmh bijvoorbeeld, waarbij het toerental hiervoor te laag is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-09-2008 20:23 #727707
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel cut-off
ah ok!
Ik dacht dat hij nog benzine langs de venturi en hoofdsproeier kon trekken zelfs als je de gaspedaal helemaal lost, zoals dat het geval is bij de meeste brommers.
Spijtig dat ik geen toerenteller heb...
Ik droom toch wel van zo'n luxe tellersetje, maar voort moment zijn de centjes op
Ik dacht dat hij nog benzine langs de venturi en hoofdsproeier kon trekken zelfs als je de gaspedaal helemaal lost, zoals dat het geval is bij de meeste brommers.
Spijtig dat ik geen toerenteller heb...
Ik droom toch wel van zo'n luxe tellersetje, maar voort moment zijn de centjes op
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2008 21:19 #727720
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel cut-off
brommers hebben geen stationairsproeier, dus daarbij blijft dat idd een klein beetje open staan. net genoeg om stationair te kunnen lopen.
de grotere carburateurs (iig groter als die op de brommertjes) hebben daarvoor dus een apart kanaaltje, waarvan die stationairsproeier ervoor kan zorgen dat dit kanaal afgesloten wordt.
de grotere carburateurs (iig groter als die op de brommertjes) hebben daarvoor dus een apart kanaaltje, waarvan die stationairsproeier ervoor kan zorgen dat dit kanaal afgesloten wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-09-2008 23:05 #727736
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel cut-off
ok, bedankt!!!
off-topic: enig idee hoe ik aan zo'n luxe tellerset kan geraken (zonder teveel te kosten)
vind je die op de sloop ofzo?
off-topic: enig idee hoe ik aan zo'n luxe tellerset kan geraken (zonder teveel te kosten)
vind je die op de sloop ofzo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets