Loodvervanger
- V300 register
- Verbannen
-
Ondanks is het enige tankstation in de buurt gestopt met het verkopen van gelode benzine (of beter gezegd: is men gestopt met het maken ervan).
Nu ben ik dus aangewezen op loodvervanger. Ik heb nog een flesje van 25 jaar oud van de eerste eigenaar, is dit spul nog goed om te gebruiken ? (Ik heb al 1 tank ermee aangevuld, maar wil het even zeker weten).
Ten tweede, moet ik eerst tanken en dan afmeten en loodvervanger erbij doen, of eerst de loodvervanger erin en dan tanken - met dien verstande dat ik in dit laatste geval dan wel van tevoren bedenk hoeveel liter ik ga tanken. Ik hoor hier tegenstrijdige berichten over en dacht...aan wie kan ik het beter vragen dan aan echt volvo liefhebbers ?

Met dank & groet,
Semafoor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Luma340;67648 schreef : Beste volvoliefhebbers,
Ondanks is het enige tankstation in de buurt gestopt met het verkopen van gelode (of beter gezegd: is men gestopt met het maken ervan).
:S gelode :nono: dat zal wel benzine met lood vervanger zijn geweest, gelode benzine is al h?????????????l lang niet meer te koop
Luma340;67648 schreef : Nu ben ik dus aangewezen op loodvervanger. Ik heb nog een flesje van 25 jaar oud van de eerste eigenaar, is dit spul nog goed om te gebruiken ? (Ik heb al 1 tank ermee aangevuld, maar wil het even zeker weten).
Je kan het gebruiken, maar of het nog enig werking heeft is nog de vraag.
Luma340;67648 schreef : Ten tweede, moet ik eerst tanken en dan afmeten en loodvervanger erbij doen, of eerst de loodvervanger erin en dan tanken - met dien verstande dat ik in dit laatste geval dan wel van tevoren bedenk hoeveel liter ik ga tanken. Ik hoor hier tegenstrijdige berichten over en dacht...aan wie kan ik het beter vragen dan aan echt volvo liefhebbers ?
Met dank & groet,
Semafoor.
Maakt niets uit maar het is wel makkelijker om het na het tanken erbij te doen, en het komt niet zo nauw met de hoeveelheid die je erbij doet
- V300 register
- Verbannen
-
met een B14.0 kun je euro 98 (ongelood) tanken
met een B14.1 tm B14.4 kun je zelfs euro 95 tanken.
- V300 register
- Verbannen
-
B14.0 t/m B14.2(S) => Minimum octane rating RON 96, dus een beetje loodvervanger erbij kan nooit kwaad bij die types.
antiekeradio;56769 schreef : ik ga met de BB waarschijnlijk gewoon Euro 95 tanken, en daar dan zelf loodvervanger bij doen. Dan heb je dus dmv de loodvervanger precies iets hoger dan 95 (RON 96 of 97, afhankelijk van de dosering)
- V300 register
- Verbannen
-
Toch enkel om de kleppen te beschermen
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;67672 schreef : welk motortype heb je?
met een B14.0 kun je euro 98 (ongelood) tanken
met een B14.1 tm B14.4 kun je zelfs euro 95 tanken.
Uhm, dat weet ik zo niet, maar hij is van 1986.
Als het niet uitmaakt of je het van tevoren of erna erin pleurt, dan doe ik het maar erna. Alleen, mengt het dan wel goed ?
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
lijkt me met die loodverv. bijna hetzelfde.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
2 Fast 4 U;67742 schreef : het mengt zich zonder roeren
Dat moest er ook nog eens bijkomen zeg:humor:
- V300 register
- Verbannen
-
Ik denk dat je met een 86-er makkelijk zonder loodvervanger kan rijden...zit vast een later type motor in dan de 14.2, kun je ook opzoeken: "B14: links op het motorblok boven oliefilter"Luma340;67713 schreef : Uhm, dat weet ik zo niet, maar hij is van 1986.