boutjes van de waterpomp
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;64493 schreef : tussen kop en pomp geen vloeibare pakking gebruiken.
dan gaat het ontluchtingsgaatje dichtzitten.
Ik heb wel vloeibare pakking gebruikt, omdat de pakkingen niet meer leverbaar zijn. Heb echter geen problemen ondervonden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
rwdstudent;64498 schreef : Ik heb wel vloeibare pakking gebruikt, omdat de pakkingen niet meer leverbaar zijn.....
zelf maken van stevig papier of papier karton [schoendoos, vlaai doos of zo iets dergelijks], of bij de automaterialen zaak wat dun pakking van de rol kopen
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
is er behoefte aan om hiervan een pdfje te maken met afmetingen voor het ledenmenu? nu kan het nog..
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
AvdAkker;64737 schreef : de pomp is binnen, met bijbehorende pakking tussen waterpomp en kop.
is er behoefte aan om hiervan een pdfje te maken met afmetingen voor het ledenmenu? nu kan het nog..
:confused: :wtf2: Niet vragen gewoon doen :yesyes:
Anders maak een scan op jpg formaat
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;64737 schreef : de pomp is binnen, met bijbehorende pakking tussen waterpomp en kop.
Altijd!
Kan nooit kwaad, vroeg of laat gaat iemand het wel nodig hebben. W?l ff de hoofdmaten erbij kalken, dan kunnen we later makkelijk controleren of de printer het wel exact groot genoeg heeft uitgedraaid!
Niet dat je er wat aan hebt trouwens, maar ter info: sinds vanavond staan de eerste pakking tekeningen online. Voor een 1700 carb...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
1x m6x45
5x m6x55
dat komt er origineel uit, incl een schotelringetje.
nu is x55 niet echt een gangbare maat, en om eenheid te houden heb ik de volgende boutjes gebruikt:
1x m6x50
5x m6x60
als je hierbij per bout nog 2 sluitringen en een veerring gebruikt, verdwijnt de overige 2 mm die deze bouten dan nog langer zijn precies in de kop (totale overlengte met originele bouten was ca 6mm.)
8Nm is voorgeschreven voor de waterpompboutjes, gebruik ivm de langere boutlengte 9Nm. en 15Nm voor de ventilator, als je een oudere motor hebt (zonder elektrische fan)
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ja, als ik er aan ga beginnen, zal ik meteens eens langs de volvo gaan voor nwe: 1x m6x45 en 5x m6x55
En duimen dat als ik ze de klassieke manier ga proberen eruit te halen, dat er nix afbreekt

Ik ben niet van het type slijpen en geen stroom in de garagebox.
- V300 register
- Verbannen
-
zulk soort materiaal is universeel. wel zou ik even opletten of je minstens sterkte 8.8 koopt. veel bouwmarktspul is tegenwoordig made in china en daar tref je soms boutjes met sterkte "onbekend" a.k.a. 0.0
wat ook verstandig is, bij de montage de ruimte rondom de bout in de waterpomp opvullen met universeel vet. dit zorgt dat er geen water tussen kan zodat de kans dat je boutjes vast roesten een stuk kleiner is.