boutjes van de waterpomp

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2008 23:52 #627781 door Anjo van den Akker
boutjes van de waterpomp is gemaakt door Anjo van den Akker
om mezelf alvast even voor te bereiden,

de boutjes van de waterpomp zijn zo gaar als wat tijdens en na demontage (als ze dan al niet breken) vervangen is dus een pre maar wat dient de sterkte van deze boutjes te zijn? 8.8 of 10.9 of nog wat anders??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 10:01 #721718 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic boutjes van de waterpomp

AvdAkker;64473 schreef : om mezelf alvast even voor te bereiden,

de boutjes van de waterpomp zijn zo gaar als wat tijdens en na demontage (als ze dan al niet breken) vervangen is dus een pre maar wat dient de sterkte van deze boutjes te zijn? 8.8 of 10.9 of nog wat anders??

8.8 is goed genoeg, als je ze maar met de juiste moment aandraait,
10.9 is voor andere toepassingen waarbij zijdelingse krachten een rol spelen

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 11:59 #721719 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic boutjes van de waterpomp
je moet in iedergeval zorgen dat er genoeg 'vlees' in de kop/blok zit.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 12:01 #721720 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic boutjes van de waterpomp
en dat is juist ook nog het geval bij de waterpomp door de krachten op de poelie, en torderende krachten van de schoep, daarom begon ik te twijfelen

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 12:06 #721722 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic boutjes van de waterpomp
je moet gewoon zorgen dat die bouten genoeg 'gangen', van het schroefdraad, in het blok zitten. je kunt gewoon 8.8 gebruiken.
gebruik geen andere materialen als de draad in het blok 'op' is, maar gewoon opnieuw optappen en een groter tapeind erin maken oid.

Niet gaan lopen rotzooien met RVS bouten o.i.d. want dan gaat het ene metaal met het andere reageren en dat gaat dan nog sterker en sneller als met de originele opzet.

er komen echt niet zoveel krachten op die pomp dat die 8 (?) bouten dat niet kunnen hebben, dat konden ze op de tekentafel ook wel bedenken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 12:12 #721723 door Anjo van den Akker
dat was ik al niet van plan alex (ben van dat soort capriolen op de hoogte), origineel draad in de kop schoonmaken en schoontappen, originele boutlengtes erin en zelfde materiaal (verzonken boutjes) en hierna de zooi uiteraard vastzetten op moment. eventueel een likje loctite 572 aan de boutjes (schroefdraadafdichting) maar ik denk nieteens dat dat nodig is.

ik twijfelde enkel over de hardheid van de bout, 8.8 of 10.9 maar blijkbaar voldoet 8.8 al.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2008 12:57 #721729 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic boutjes van de waterpomp
bevestiging van de waterpomp is geen kritische; het zijn 6 boutjes die deze krachten over een vlak van 15 cm/2 opvangen; je kunt er de motor mee uit de auto tillen als je 8.8 boutjes gebruikt.

schroefdraadafdichting is wel een goed idee; beter is het nog om de ruimte tussen boutje en waterpomphuis op te vullen met vloeibare pakking.

zowieso elektrisch verzinkte boutjes gebruiken (als ze al anders te koop zijn) en iets van vettigheid tussen bouten en waterpomp doen; als minimum maatregel.

als je er niks tussen doet, komt er op den duur toch vocht tussen, en dan gaat het staan electrolyseren.

bij de bevestiging van de secundaire tandwielkasten van een daf 44 en 55 aan de achterste draagarmen, gebeurt dit ook wel eens. Ik heb nog zo'n tandwielkast in de schuur liggen waar een bout in zit vastgerot. Dit zijn bouten van 10 mm dus ik vrees dat ik met een hydraulische pers aan de gang moet om het eruit te krijgen. Dat verrekte harde spul laat zich ook nog eens niet uit de hand uitboren namelijk (zodra je alu raakt, loopt de boor weg naar het alu)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 13:46 #721733 door Anjo van den Akker
waterpomp demonteren, draad in de kop opschonen, loctite 577 in de kop, blauw vet of kopervet aan de bouten smeren (behalve op het draad ivm de loctite) pakking tussen waterpomp en kop maken (evt vloeibare pakking) bouten op moment vastzetten en 't blokkie kan weer vele kilometers draaien met dit preventieve onderhoud.

en dat allemaal omdat ik heel toevallig een waterpompje te koop aangeboden zag op marktplaats, en aangezien ik ook m'n v-riempje maar eens wilde vervangen dacht ik why not? nu nog even de pomp binnen krijgen deze week en dan ga ik ermee aan de slag.

dank allen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2008 14:02 #721734 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic boutjes van de waterpomp
tussen kop en pomp geen vloeibare pakking gebruiken.

dan gaat het ontluchtingsgaatje dichtzitten.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 14:17 #721735 door Anjo van den Akker
ow idd ik zie het, verkeerd gelezen:woops:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC