Te hoge CO.
- V300 register
- Verbannen
-
Als de auto op de snelweg rijdt, rijdt deze prima alleen als ik gas loslaat en dan weer gas geef, geeft ie een klein bokkie. Ik vermoed slechte luchttoevoer?
Is het mogelijk dat mijn carburateur op is? Hoe kan ik vaststellen of mijn carburateur aan puin is? Kan het misschien nog ergens anders aan liggen. Bijvoorbeeld een nieuw luchtfilter? Nieuwe bougies?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Waar je zelf eens naar kunt kijken: Is je luchtfilter goed schoon. Zijn je bougies goed (draai ze er eens uit en kijk naar de kleur: koffiebruin tot een beetje grijs is goed)? Pakt hij nergens valse lucht? Ofwel zitten alle bouten van de carburateur goed vast?
Indien dit allemaal goed is kun je pas echt de CO af gaan stellen.
Merk trouwens ook op dat je uitlaat voor de APK van voor tot achter helemaal gasdicht moet zijn. Wanneer deze lekt is het dus APK-afkeur. Dit heeft echter vrijwel niets te maken met de hoge CO uitstoot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Voor de rest is de uitlaat gasdicht behalve voorin maar dat is echt heel klein. Bij de laatste keuring is dit Kwikfit niet opgevallen (leuke naam trouwens Kwikkwak!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
bartje255;55773 schreef : (leuke naam trouwens Kwikkwak!)
Jan zijn vader heeft drie zoons; kwik kwek en ........?
Luchtfilter is een belangrijke factor. Eens een oude vieze luchtfilter in de auto gezet, waarom is een andere factor, en daarna reed de auto slecht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kijken of het scheelt. Zo nee, dan moet de boel alsnog afgesteld worden. Indien je auto voor de rest gewoon goed rijdt en ook niet buitensporig veel verbruikt kun je er best van uit gaan dat de carburateur niet kapot is.
Wat wel zou kunnen is dat door het trillen van de motor de CO-schroef is verdraaid waardoor hij een hogere CO-waarde is gaan krijgen. In dat geval moet de boel gewoon opnieuw afgesteld worden.
Kortom: eerst luchtfilter vervangen, kijken of de carburateur netjes vaststaat enzo, daarna opnieuw af (laten) stellen. Bij de kwikfit hebben ze wel gegevens welke CO-waarde de auto moet geven. Daarnaast moet het stationair toerental goed ingesteld staan. Je moet ook nog weten aan welk boutje op de carburateur je moet draaien. Als je dat allemaal weet dan is het een kwestie van hooguit 10 minuten en de boel is afgesteld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het klinkt alsof de auto lang niet is onderhouden. Het zou niet gek zijn eens de gehele auto na te kijken en olie te verversen en bak afstellen en....
ik zou beginnen met
luchtfilter vervangen
carb.checken op valse lucht
kleppen stellen
carb. afstellen met CO-schroef
graag olie en oliefilter vervangen
graag versnellingsbak afstellen en oliepijl controleren.
Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;55777 schreef : Wanneer het luchtfilter een lange tijd niet meer vervangen is: gewoon vervangen. Piece of cake: luchtfilterkap eraf en een nieuwe erin doen. Het is nog makkelijker dan autorijden zelf :+
Kijken of het scheelt. Zo nee, dan moet de boel alsnog afgesteld worden. Indien je auto voor de rest gewoon goed rijdt en ook niet buitensporig veel verbruikt kun je er best van uit gaan dat de carburateur niet kapot is.
Wat wel zou kunnen is dat door het trillen van de motor de CO-schroef is verdraaid waardoor hij een hogere CO-waarde is gaan krijgen. In dat geval moet de boel gewoon opnieuw afgesteld worden.
Kortom: eerst luchtfilter vervangen, kijken of de carburateur netjes vaststaat enzo, daarna opnieuw af (laten) stellen. Bij de kwikfit hebben ze wel gegevens welke CO-waarde de auto moet geven. Daarnaast moet het stationair toerental goed ingesteld staan. Je moet ook nog weten aan welk boutje op de carburateur je moet draaien. Als je dat allemaal weet dan is het een kwestie van hooguit 10 minuten en de boel is afgesteld.
Luchtfilter vervangen is inderdaad een pies of keek. Ik had alleen een vermoeden dat het ergens anders aan zou liggen. De beste man van Kwikfit kwam op zo'n manier over dat ik bijna met een hoge donkere hoed voor mijn buik zou gaan staan en afscheid van mijn Volvo zou moeten nemen. Even alle gekheid op een stokje.. De Volvo verbruikt niet buitensporig veel benzine. Ik schat in zo'n 1:12 1:13. Vind ik redelijk zuinig. Wanneer ik gewoon gas blijf geven, rijdt hij heerlijk.
Ik heb een vermoeden dat ik de CO zelf af kan stellen. Ik heb ergens een boekje liggen die ik voor mijn vorige 340 had gekocht.
Erg bedankt voor de hulp.:y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
jasper;55779 schreef : Een vuil luchtfilter zorgt ervoor dat er een onderdruk ontstaat in de venturie van de carb. dat zorgt ervoor dat de benzine uit de sproeiers wordt gezogen. Daardoor staat hij dan te rijk afgesteld en verbruikt hij teveel. Een luchtfilter is niet duur en vervangen is de beste optie.
het klinkt alsof de auto lang niet is onderhouden. Het zou niet gek zijn eens de gehele auto na te kijken en olie te verversen en bak afstellen en....
ik zou beginnen met
luchtfilter vervangen
carb.checken op valse lucht
kleppen stellen
carb. afstellen met CO-schroef
graag olie en oliefilter vervangen
graag versnellingsbak afstellen en oliepijl controleren.
Jasper
De auto heb ik ruim 1 jaar in bezit en ben bezig met de buitenkant aan het opknappen waardoor de binnenkant en motorgebeuren niet veel aandacht nog heeft gehad. De vorige eigenaar heeft erin gereden en that's it denk ik. Beetje jammer, het achterstallig onderhoud maar eerst de APK erop anders krijg ik gesodemieter met de RDW. Ik rijd af en toe hele kleine stukjes om het motortje te laten draaien (wat natuulijk eigenlijk niet mag).
Ik zal zeker je raad opvolgen.
Bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.