Te hoge CO.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 10:23 #627455 door V300 register
Te hoge CO. is gemaakt door V300 register
Mijn Volvo is laatstelijk gekeurd en op 1 punt afgekeurd. Een te hoge CO. Nu loopt mijn Volvo niet echt lekker stationair en ik had al in een eerder bericht gelezen dat dit een kwestie is van afstellen van de carburateur. Nu heb ik ook een klein scheurtje in mijn uitlaat. Deze zit vlakbij het motorblok (begin van de uitlaat zegmaar). Ook tussen de uitlaat en het motorblok komt wat uitlaatgassen vandaan maar niet zo?n grote hoeveelheid. Is dit een kwestie van een pakking? Het kleine scheurtje kan wel gelast worden door mijn zoon.
Als de auto op de snelweg rijdt, rijdt deze prima alleen als ik gas loslaat en dan weer gas geef, geeft ie een klein bokkie. Ik vermoed slechte luchttoevoer?
Is het mogelijk dat mijn carburateur op is? Hoe kan ik vaststellen of mijn carburateur aan puin is? Kan het misschien nog ergens anders aan liggen. Bijvoorbeeld een nieuw luchtfilter? Nieuwe bougies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 10:55 #710948 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te hoge CO.
CO is af te regelen met de CO stelschroef. Vind het een beetje raar dat ze dat niet afgesteld hebben dan. Een beetje APK meester weet precies hoe dat moet.(tenzij die totaal out of scale is) Een grote beurt aan een auto kan inderdaad wonderen doen....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 11:02 #710949 door V300 register
Hij is bij Kwikfit gekeurd en de keurmeester gaf aan dat het niet een kwestie is van afstellen. Hij dacht dat het ergens anders aan kon liggen. Hij was er zeker van dat het niet aan de lekke uitlaat kon liggen. Meer zat hij te denken aan een slechte carburateur. Maarja, Kwikfit is banden, uitlaten, accu en apk dus ik weet niet of deze beste man met al zijn goede bedoelingen van dien het bij het juiste eind heeft..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 11:09 #710950 door V300 register
Inderdaad doet de Kwikkwak geen CO afstellen alleen maar meten. Beetje flauw.....

Waar je zelf eens naar kunt kijken: Is je luchtfilter goed schoon. Zijn je bougies goed (draai ze er eens uit en kijk naar de kleur: koffiebruin tot een beetje grijs is goed)? Pakt hij nergens valse lucht? Ofwel zitten alle bouten van de carburateur goed vast?

Indien dit allemaal goed is kun je pas echt de CO af gaan stellen.

Merk trouwens ook op dat je uitlaat voor de APK van voor tot achter helemaal gasdicht moet zijn. Wanneer deze lekt is het dus APK-afkeur. Dit heeft echter vrijwel niets te maken met de hoge CO uitstoot.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 11:15 #710951 door V300 register
Ok. Goede tips Ovlov en Piston Paultje. Kan ik het luchtfilter zelf schoonmaken? Ik het het vermoeden dat dit in jaren niet is gebeurd. Misschien toch vervanging?
Voor de rest is de uitlaat gasdicht behalve voorin maar dat is echt heel klein. Bij de laatste keuring is dit Kwikfit niet opgevallen (leuke naam trouwens Kwikkwak!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 11:27 #710952 door V300 register

bartje255;55773 schreef : (leuke naam trouwens Kwikkwak!)

Jan zijn vader heeft drie zoons; kwik kwek en ........?

Luchtfilter is een belangrijke factor. Eens een oude vieze luchtfilter in de auto gezet, waarom is een andere factor, en daarna reed de auto slecht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 12:16 #710955 door V300 register
Wanneer het luchtfilter een lange tijd niet meer vervangen is: gewoon vervangen. Piece of cake: luchtfilterkap eraf en een nieuwe erin doen. Het is nog makkelijker dan autorijden zelf :+

Kijken of het scheelt. Zo nee, dan moet de boel alsnog afgesteld worden. Indien je auto voor de rest gewoon goed rijdt en ook niet buitensporig veel verbruikt kun je er best van uit gaan dat de carburateur niet kapot is.

Wat wel zou kunnen is dat door het trillen van de motor de CO-schroef is verdraaid waardoor hij een hogere CO-waarde is gaan krijgen. In dat geval moet de boel gewoon opnieuw afgesteld worden.

Kortom: eerst luchtfilter vervangen, kijken of de carburateur netjes vaststaat enzo, daarna opnieuw af (laten) stellen. Bij de kwikfit hebben ze wel gegevens welke CO-waarde de auto moet geven. Daarnaast moet het stationair toerental goed ingesteld staan. Je moet ook nog weten aan welk boutje op de carburateur je moet draaien. Als je dat allemaal weet dan is het een kwestie van hooguit 10 minuten en de boel is afgesteld.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 12:48 #710957 door V300 register
Een vuil luchtfilter zorgt ervoor dat er een onderdruk ontstaat in de venturie van de carb. dat zorgt ervoor dat de benzine uit de sproeiers wordt gezogen. Daardoor staat hij dan te rijk afgesteld en verbruikt hij teveel. Een luchtfilter is niet duur en vervangen is de beste optie.
het klinkt alsof de auto lang niet is onderhouden. Het zou niet gek zijn eens de gehele auto na te kijken en olie te verversen en bak afstellen en....
ik zou beginnen met

luchtfilter vervangen
carb.checken op valse lucht
kleppen stellen
carb. afstellen met CO-schroef
graag olie en oliefilter vervangen
graag versnellingsbak afstellen en oliepijl controleren.

Jasper

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 14:10 #710960 door V300 register

Ovlov 3.6L;55777 schreef : Wanneer het luchtfilter een lange tijd niet meer vervangen is: gewoon vervangen. Piece of cake: luchtfilterkap eraf en een nieuwe erin doen. Het is nog makkelijker dan autorijden zelf :+

Kijken of het scheelt. Zo nee, dan moet de boel alsnog afgesteld worden. Indien je auto voor de rest gewoon goed rijdt en ook niet buitensporig veel verbruikt kun je er best van uit gaan dat de carburateur niet kapot is.

Wat wel zou kunnen is dat door het trillen van de motor de CO-schroef is verdraaid waardoor hij een hogere CO-waarde is gaan krijgen. In dat geval moet de boel gewoon opnieuw afgesteld worden.

Kortom: eerst luchtfilter vervangen, kijken of de carburateur netjes vaststaat enzo, daarna opnieuw af (laten) stellen. Bij de kwikfit hebben ze wel gegevens welke CO-waarde de auto moet geven. Daarnaast moet het stationair toerental goed ingesteld staan. Je moet ook nog weten aan welk boutje op de carburateur je moet draaien. Als je dat allemaal weet dan is het een kwestie van hooguit 10 minuten en de boel is afgesteld.

Luchtfilter vervangen is inderdaad een pies of keek. Ik had alleen een vermoeden dat het ergens anders aan zou liggen. De beste man van Kwikfit kwam op zo'n manier over dat ik bijna met een hoge donkere hoed voor mijn buik zou gaan staan en afscheid van mijn Volvo zou moeten nemen. Even alle gekheid op een stokje.. De Volvo verbruikt niet buitensporig veel benzine. Ik schat in zo'n 1:12 1:13. Vind ik redelijk zuinig. Wanneer ik gewoon gas blijf geven, rijdt hij heerlijk.
Ik heb een vermoeden dat ik de CO zelf af kan stellen. Ik heb ergens een boekje liggen die ik voor mijn vorige 340 had gekocht.

Erg bedankt voor de hulp.:y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 14:15 #710961 door V300 register

jasper;55779 schreef : Een vuil luchtfilter zorgt ervoor dat er een onderdruk ontstaat in de venturie van de carb. dat zorgt ervoor dat de benzine uit de sproeiers wordt gezogen. Daardoor staat hij dan te rijk afgesteld en verbruikt hij teveel. Een luchtfilter is niet duur en vervangen is de beste optie.
het klinkt alsof de auto lang niet is onderhouden. Het zou niet gek zijn eens de gehele auto na te kijken en olie te verversen en bak afstellen en....
ik zou beginnen met

luchtfilter vervangen
carb.checken op valse lucht
kleppen stellen
carb. afstellen met CO-schroef
graag olie en oliefilter vervangen
graag versnellingsbak afstellen en oliepijl controleren.

Jasper

De auto heb ik ruim 1 jaar in bezit en ben bezig met de buitenkant aan het opknappen waardoor de binnenkant en motorgebeuren niet veel aandacht nog heeft gehad. De vorige eigenaar heeft erin gereden en that's it denk ik. Beetje jammer, het achterstallig onderhoud maar eerst de APK erop anders krijg ik gesodemieter met de RDW. Ik rijd af en toe hele kleine stukjes om het motortje te laten draaien (wat natuulijk eigenlijk niet mag).

Ik zal zeker je raad opvolgen.

Bedankt!;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC