EGRklep

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2008 00:33 #710700 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGRklep
nederlandse militaire DAF's is allemaal na-oorlogs materiaal hoor :)

ik weet niet of de Korea oorlog al begonnen was in 1948, maar net daarvoor waren er eerst al de KNIL acties in NL-Indi?.

m.a.w. vrede in Nederland wil nog niet zeggen dat het leger kon stilzitten ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2008 12:17 #710715 door V300 register
militaire dafs hadden wel een voororlose motor : een HERCULES zijklepper.
Pingelen dat die deden en zuipen ook 100pk motor op benzine 2 km op een liter

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 12:52 #710724 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic EGRklep
Deze DAF's hadden waarschijnlijk geen EGR-klep. Ik vraag me ook af of deze er zuiniger van geworden waren? Ik ben er altijd wel voor, als het enigzins kan bestaande systemen in tact te houden (EGR, Puls-air, etc.). Met enige moeite kan dit ook meestal wel. Ik geloof nog wel in de toegevoegde waarde van de systemen. Alhoewel ik daar bij EGR wat meer fedusie in heb dan bij Puls-air.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2008 20:21 #710763 door V300 register
bij mij juist andersom :+

dat die ene auto met EGR die ik gehad heb toevallig zo zuinig was, kan ook andere oorzaken hebben gehad.

wel geeft EGR regelmatig problemen, als er wat vuil tussen de afsluiter blijft zitten. dan heb je ook EGR werking bij stationair toerental (wat niet de bedoeling is) waardoor die slechter gaat lopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 00:07 #710790 door V300 register
De meesten zitten aardig in de richting, zelf DAF ya126 telexbak en ya324 gesloten en een 314 bakwagen.('58)
Binnen de vereniging ook ya328, ya616, yb616, yb626. ya66, necaf,enz
ya 126/314 heeft 4,5ltr 100pk en 328 een 5,5ltr 130pk 6 cil Hercules zijklepper, de 616 en yb 10ltr 6cil continental 240pk. 626 weegt een ton of 16.
Da's wat anders sleutelen als aan een volvo'tje, maar dat rijdt wel iets comfortabeler en een heel stuk zuiniger.
m.vr.gr.Eric

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 11:31 #710824 door V300 register
Het EGR systeem heeft als doel de verbrandingstemperatuur te verlagen bij deellastrijden. Dit is alles tussen stationair en vollast rijden. door de voor verbranding inerte uitlaatgassen toe te voegen aan de inlaat zal de verbranding in de cilinder minder snel verlopen. Hierdoor gaat de temperatuur omlaag en daardoor zal de NOx uitstoot bij deellast afnemen. Dit is van belang om een nederlandse goedkeuring te krijgen op dit toch eit wat verouderde blokje, bij de APK wordt echter alleen naar stationair gekeken, hier voor heeft het dus geen invloed.
Als het systeem invloed heeft op het verbruik (welke volgens mij zo klein is dat je het niet merkt) zal dit in negatieve zin zijn omdat de verbranding tegengewerkt wordt waardoor de verbranding niet precies op het ideale moment plaats vind.
Groeten Jasper

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 12:29 #710827 door V300 register
bij deellast geeft het recirculeren van de lucht een netto lagere doorstroming in de carburateur, bij gelijkblijvend toerental en gasklepstand.

dat is dus een factor die het verbruik wel degelijk kan be?nvloeden.

Of dit in negatieve zin gecompenseerd wordt door het verlagen van de verbrandingstemperatuur, hangt waarschijnlijk vooral af van de regeling van de EGR. Als je het merkt aan het lopen van de motor is er in ieder geval iets niet in orde :)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2008 13:29 #710833 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic EGRklep
ff oftopic: Dit is een gave discussie met inhoud en diepgang :). Hier wordt ik vrolijk van. Dit is leerzaam.

Dus: de EGR is het meest effectief in de zomer bij hoge temperaturen??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 15:45 #710854 door V300 register
De EGR levert wel 'vulgas' maar dat levert geen arbeid. Het hinderd zelfs de arbeid die de lucht/zuurstofmengsel wil leveren. Als jij ervanuitgaat dat er minder zuurstof/brandstof mengel uit je carb. komt bij gelijk toerental (dus zuiniger rijden) dan vergeet je dat dan dus ook minder arbeid verricht wordt en dat daardoor het toerental weer zakt. Hij zal zeker niet zuiniger lopen met de EGR maar ik denk dat het negatieve invloed op verbruik ook minimaal is en dat je het zonder testbank niet eens merkt. Een keer een beetje tegenwind onderweg heeft meer invloed schat ik zo.
Jasper

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2008 23:40 #711204 door V300 register
Met het toevoegen van inert gas ga je de vullingsgraad verlagen en dus bij gelijk gevraagd vermogen moet je meer gas geven.
Het zal wel te maken hebben met emissie eisen dat al die sousa er in gebouwd is, de mijne (340) is van 88 met puls air, er net een toto 340 van 90 bij waar dit weer niet in zit. Vertel het maar.
Geintje: had toto wel laten lopen, niet mee gereden(stond klem)
wil hem bij ophalen ertussen eruit rijden mooi niet. Duwen dus, ligt de cardanas nog op straat. Dreun links achter gehad, bladveer halfrond ipv elips, ketting aan de veerhand, staalkabel aan de steun van de binnenbumper, 5 tons heftruck eraan. Portier sluit weer, zwembad uit het dak en na een paar klappen met de voorhamer in het achterpaneel sluit zelfs de achterklep. Cardanas eronder en jawel rijden als een zonnetje. Kofferbak en achterscherm heeft een wat vreemd model, maar gaat toch uit elkaar.
m.vr.gr.Eric

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC