Volvo loopt slechter en slechter...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2008 03:07 #706288 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo loopt slechter en slechter...
zitten de 5 schroeven van het carburateurdeksel ook goed vast?/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2008 09:50 #706294 door V300 register
ik ga zodadelijk alles nog een keer loshalen, misschien dat dat helpt, laat het straks wel weten. Wouter, toevallig nog je berichten gelezen vwb de centr. deurvergrendeling?

groet mark

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2008 12:14 #706297 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo loopt slechter en slechter...

eipmiw;53530 schreef : Vraagje, heb ff de link van Arjo gevolgd omdat mijn 340 variomatic hetzelfde probleem heeft. Maar volgens die link heeft het probleem betrekking op niet kunnen starten door een overvloed aan benzine oftewel verzuipen. De mijne start juist uitstekend maar slaat voortdurend af bij stilstand. De motor krijgt volgens mij juist te weinig benzine bij lage snelheden. Alle schroeven rondom carburateur zitten goed vast. Dan zou ik denken, of probleem met brandstofpomp of met sproeier.... Of kan valse lucht ook nog ergens anders vandaan komen als carburateur goed vast zit?

even voor the record, het is anjo. dank u.

bij de auto van die link zat het vlotterdeksel los, heb dit ook bij mijn volvo gehad, naast een probleem met valse lucht. de mijne had dus een dubbel en dwars combinatie. maar goed, een los vlotterdeksel leid ertoe dat de benzine door de benzinepomp de vlotterkamer ingestuwd word, en doordat de vlotter aan het vlotterdeksel vastzit, deze niet meer nauwkeurig werkt. bij mij kon iig de benzine vanuit de vlotterkamer rechtstreeks de inlaat in lekken, gevolg bij stationair draaide de volvo tussen de 500 en 2500 toeren zonder dat ik er iets voor hoefde te doen, starten was een nachtmerrie en ging alleen bij vol gas geven, en dat doe je niet graag met je koude motor. ik vond dat de info in dat draadje ook nog even nagelopen diende te worden, omdat losse schroeven aan de carburateur vaak niet alleen de brandstof, maar ook de lucht beinvloeden. na een carburateurrevisie, waar ik een origineel weber revisiesetje voor gebruikt heb, was dit opgelost. (revisiekit bevatte pakkingen, o-ringetjes etc.)

zitten de moeren om de carburateur aan het inlaatspruitstuk, of het inlaatspruitstuk aan het motorblok vast te maken los, dan kan de motor hier valse lucht aanzuigen. gevolg, de auto loopt met horten en stoten en slaat bij stilstand vaak af. om deze diagnose te stellen kun je een brandbare vloeistof, deospray/remmenreiniger whatever. gebruiken om langs het inlaatspruitstuk en de voet van de carburateur te spuiten. beinvloedt dit het toerental dan kan deze brandbare vloeistof dus het spruitstuk in lekken en het motortoerental beinvloeden. (dus ook lucht, vandaar de term valse-lucht)

echter, dit is dus het stukje van de carburateur. valse lucht kan overal waar het vacuumsysteem van de motor aanwezig is voorkomen, dus ook bij de emvk (bij variomatic), bij de rembekrachtiger, etc. naast een carburateurcheck is het bij valse lucht ook raadzaam om deze slangen te volgen en eventueel preventief de slangkoppelillingen te vervangen. (de leiding is van een hard materiaal genaamd synflex, de koppelingen zijn van een zachter, rubberachtig materiaal en worden bros en gaan dus op den duur lekken)

bij de emvk kan de valse lucht ook ontstaan door kapotte klepjes in de emvk, er zijn hier al meerdere topics voor het ontstaan en oplossen van deze, dus leef je uit met de zoekfunctie.

om nog even wim te quoten, om te kijken of je brandstofpomp werkt, trek het benzineslangetje dat van de brandstofpomp naar de carburateur loopt los en hang deze in een fles. start nu even een paar tellen en als er een mooie flinke straal benzine in beland is de brandstofpomp ok, je zou als extra bij de brandstofpomp de 6 kleine schroefjes en de 2 grote schroefjes kunnen controleren..

de stationairsproeier zit aan de zijkant van de carburateur aan de kleppendekselkant en er hangt een draadje aan, als je je contact aan heb. trek dit stekkertje er dan even af en luister of je een "tik" hoort. zo ja dan weet je dat het elektrische gedeelte van de sproeier werkt. haal nu de stationairsproeier uit de carburateur, (ik dacht met sleutel 13 of 14) en zet perslucht op dit kanaaltje, zo kun je eventueel vuil uit het stationairsproeierkanaal verwijderen. let op als je dit doet, een mooie benzinewaas vindt zijn uitgang bovenop de carburateur, niet handig als je daar met je gezicht boven zit. doet de motor het hierna goed dan is dit waarschijnlijk tijdelijk, omdat er in het brandstofkanaal waarschijnlijk nog meer vuil zit. vervang een eventueel aanwezig brandstoffilter, en maak de carburateur schoon van binnen.

ik zal vast nog wel genoeg vergeten, maar aangezien ik net een minuutje of 20 wakker ben is dit alles wat ik op het moment kan bedenken, suc6

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2008 15:58 #706311 door V300 register
Bedankt voor de uitgebreide reactie Anjo:)
Ik ga hem uitprinten.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2008 19:35 #706324 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo loopt slechter en slechter...

eipmiw;53564 schreef : Bedankt voor de uitgebreide reactie Anjo:)
Ik ga hem uitprinten.

:y: laat maar horen als je er niet uit komt of hierna nog steeds problemen hebt!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC