Inhoudende motor op de snelweg, help

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2008 08:44 #704737 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Dat van die waterpomp snap ik nog: die wordt toch door de riem aangedreven en mocht-ie tussentijds stukgaan, dan kun je weer de hele rimram eraf halen. Dan is het simpelweg economischer om gelijk met het vervangen van de riem de waterpomp mee te nemen. Die tip over die dynamo is echter nieuw voor mij... :no_comment:

Goed om te horen dat je 340 weer aan de beterende hand is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2008 18:12 #704756 door V300 register
dat je de aandrijfas hoort meelopen in de vrij is volkomen normaal.

w?l is het advies om bij het vervangen van de koppeling de lagers van de aandrijfas mee te vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2008 21:09 #704763 door V300 register

Volvo 340 DL TAK;51901 schreef : Nog een ding viel me vandaag nog op, hoewel een andere 340 dat ook had waar ik een tijdje in heb gereden, zodra je de koppeling op laat komen in z'n vrij dan hoor je wat extra mee gaan draaien. Ook wanneer je dan in z'n 1 optrekt hoor je achterin wat mee 'gieren', en soms ook niet. Wat is dat? Klinkt niet per se zorgwekkend ofzo en wel vertrouwd.

Mijn enige probleem voor nu is nog het inbouwen van m'n radio, maar daar post ik binnenkort wel even een vraag over met wat foto's.

Hey Teije,

Dat ratelen wat je hoorde toen je bij mij voor de deur stond is waarschijnlijk de tandwielen in de bak die je hoort. En dat komt door de drukgroep. Heeft mijn volvo ook wel eens. Koppelen stukje rijden en het is weg. Dan staan net even de tandwielen in een positie dat ze mee draaien.

Over die radio. Ik heb nog een orginele radio uit mijn auto. Die mag je wel lenen. Die is zo aan te sluiten. En als je wat anders hebt dan fixen je dat er in. Dan hoef je niet meer zelf te zingen... :f :f :f :D:D:D

ik hoor wel wanneer je langs komt.

Bart Manders;51904 schreef : Ahum.f f f over kwikfit adviezen.

Volgens VOLVO voorschrift is hij met zijn rijgedrag,volgend jaar aan een nieuwe distributieriem toe.Of de heren van Kwikfit dat ook konden doen.Het antwoord en advies luidde als volgt:Ja dat kunnen we doen.En als we dan toch alles open hebben liggen dan lijkt het me verstandig dat U ons ook meteen de waterpomp en de dynamo laat vervangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Het is dat ik niet op een stoel zat anders was ik er toch echt van verbazing vanaf gedonderd.Als dat deskundig advies moet zijn,nou dan laat maar.

Is de olie als eens ververst?dat wil ook nog wel eens helpen.

Over de bak een maat van mij werkte bij de volvo dealer en hij zei tegen mij dat ze eigenlijk nooit iets doen aan de bak. Dus bij de volvo dealer zelf wordt er nooit olie bij gegooid. Dit kun je wel op de sleuteldag doen. Maar officieel moet het met een speciaal pompje maar je kunt er ook een fles in leeg knijpen. Is een beetje lastig geloof ik.

Over de kwikfit... wat niet stuk is moet je ook niet proberen te fixen...

Groete No?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2008 10:09 #704773 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Bij heel veel auto's kun je de waterpomp wel gelijk vervangen. Het is een beetje ervaring of dat ook nodig is. En gewoon ook ter plekke beoordelen.

Gisteren een toplager vervangen door een goede tweedehandse. Ik had liever een nieuwe gehad, maar kon hem nergens krijgen. Weet iemand de specificaties van zo'n toplager. Ik heb zo het idee dat ie ook gewoon bij Granit oid. te krijgen is.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2008 12:49 #704780 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Dat gieren heb ik ook. Als je de auto laat uitlopen, bijvoorbeeld bij het naderen van het stoplicht, en je schakelt terug, krijg je zo'n gierend geluid dat steeds lager wordt, afhankelijk van het toerental. Het is wel heel duidelijk hoorbaar.
Ik vind het een leuk geluidje, maar is 't schadelijk?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2008 16:41 #704789 door V300 register
de specificaties?? is gewoon een SKF standaardlager.

deze kun je dus bij iedere automaterialenzaak kopen cq bestellen.
het nummer weet ik niet uit het hoofd; maar het is iets in de trant van:

6205

6303

deze lagers zijn zelfs in verschillende uitvoeringen te koop, je moet minimaal een versie met aan beide zijden stofafdichting hebben.

het is ook aan te raden het gegolfde ringetje te vervangen wat op de koppelingsas zit, ter voorkoming van het doorslippen van de as in de binnenbus van het lager.

EDIT het lagernummer heb ik op mijn eigen B14-pagina staan users.edpnet.nl/antiekeradio/project_b14.htm
het is dus inderdaad een SKF 6303 standaardlager

het lager aan het eind van het koppelingshuis is dan SKF 6205

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2008 19:06 #704797 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Inhoudende motor op de snelweg, help
Honderd maal dank. Ik ga er gelijk 3 bestellen. Ik wil niet meemaken dat het zondag is en een auto hangt op de brug om een koppelingsplaat/drukgroep te vervangen en ik heb geen toplager. Dat ringetje kan wat simpeler door de staart van het koppelings huis er uit te halen, die neemt de as mee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2008 08:54 #704832 door V300 register
heel slim om er een paar op voorraad te hebben, vergeleken met de lage prijs is het een drama om naderhand te vervangen (als je al de zooi al een keer open en weer dicht gemaakt hebt dus)

het ringetje, daar gaat het dus om het ringetje tussen koppelingsas en toplager. in de koppelingsas zit daar een speciale groef voor.
de veerringen waarmee het lager geborgd zit bedoel ik dus niet.

de tolerantiering moet je vervangen omdat anders de as in het lager kan gaan ronddraaien/uitslijten. dit is om op te vangen dat er geen perspassing gebruikt kon worden zoals bij het achterste lager.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2008 17:40 #704864 door V300 register
Die drukgroepen van een 340 vario zijn nieuw al niet meer te krijgen!......

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2008 21:57 #704888 door V300 register
Dat lijkt me stug!Ik ga dat eens ffff navragen bij mijn eigen leverancier.laat wel weten wat daar uit komt.Eventueel met gegevens.
LATERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC