Weber door Solex carb vervangen
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
jasper;49203 schreef : Leuk om enthousiaste mensen te zien iets te proberen, helemaal voor!

jasper;49203 schreef : Ben wel van mening dat er geen verbetering op zal treden. alleen al omdat het optimaliseren van een SU carb. best lastig is.

jasper;49203 schreef : Als je een beetje wilt hobbyen om de auto te verbeteren dan is er aan het inwendige van de kop wel veel te winnen, kost niks alleen tijd en wat durf. Zo kan de stroming van de inlaat en uilaatgassen verbetert worden door verschillende manieren van vijlen en polijsten. Denk daarbij aan het beetje aluminium dat in de verbrandingskamer aan de onderkant langs de klepzetting zit en wat uitsteekt, weghalen zodat de flow naar beneden toe verbeterd word (niet richting uitlaatklep) En de klepgeleiders zo bij te vijlen dat ze meer de vorm van de boeg van een schip krijgen dan van een rondje. Zo zijn er veel meer dingen die je kunt doen, kijk maar eens rond op internet. Dit kost niets, geeft resultaat in zowel minder verbruik als in meer PK's, en is zeer leuk om mee bezig te zijn. De resultaten zijn al snel beter dan recht uit de fabriek omdat die deze vorm van afwerking niet kunnen leveren, te arbeidsintensief.
Groeten Jasper
:S Heb je daar ervaring mee?? :wtf2: Ik heb wel interesse om zoiets te doen :yesyes:, en een 1.4 motor die naar de :f is om op te oefenen.setsunakaede;49204 schreef : Jasper:
Heb je wellicht ook links naar relevante sites?
Niet iedereen hier is even goed in het gebruik van goegel namelijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb zelf op internet eens gezocht en tot mijn verbazing is er inderdaad wijnig over te vinden. veel ervaring heb ik er zelf ook niet mee. een 4-takt blok en een 2-takt blok (trabant mee op gek op wielen geweest) opgevoerd. vooral bij 2-takt veel aan gegaan en bij de 4-takt alleen netjes afgewerkt zoals ook hierboven geschreven. ik haal al mijn informatie uit een aantal oude boekjes die ik heb (1950-1975). ik heb deze gekocht bij 'de slechte' boekhandel (tweede hands boeken) bij de studieboeken techniek. Meestla bedoeld voor opvoeren van motorfietsen. Maar de techniek blijft hetzelfde. ik kan wel proberen alles uit te leggen, maar dat kan ik niet zonder plaatjes. De korte strekking komt neer op;
Zorg dat de gassen met zo weinig mogelijk weerstand aangezogen en afgevoerd worden. Door;
1 Alles glad af te werken. denk hierbij ook aan overgangen tussen carb en spruitstuk en spruitstuk en blok
2 Alles wat in de weg moet staan (klepgeleiders) airodynamisch afwerken. Denk aan de vorm van een waterdruppel.
3 Vergroot zomogelijk doorlaatkanalen voor minder weerstand. Als je van een kleinere naar grotere diameter gaat moet je dit uitsprijden over een grotere lengte
Zorg voor goede menging
1 Het inlaatkanaal na het glad afwerken schuren, waarbij je over de gehele lengte van carb. tot inlaat blok 1 tot 2 maal rond gaat. Eenmaal rechtsom en eenmaal linksom. Hierdoor krijg je een draaibeweging in het gas zonder dat je de doorlaat van het gas hinderd.
Zorg voor een goede vulling.
1 Zorg dat het inlaat kanaal zo recht mogelijk naar beneden wijst. Vaak betekend dit dat je aan de kant van de bougie iets aan de binnenkant van het inlaatkanaal weg moet halen, vooral naar boven toe. (lastig werk)
2 Zorg dat het gas makkelijk kan ontsnappen als de klep iets open staat. Dat doe je door aan de onderkant van de klep de rand een radius te geven. Niet te groot want dan wordt de klep zwakker. Verder kun je in aan de binnenkant van de cilinderkop (die bolvorm) vaak wat alluminium weghalen langs de klepzitting voor een betere flow. Alleen tussen de in- en uitlaatklep laten staan. Kleppen staan even tegelijk open en anders blaas je de inlaatgassen zo door de uitlaat weer weg. de meeste gas stroomt immers aan deze zijde de klep uit.
Zorg voor een goede afvoer
Bij de uitlaatklep geld hetzelfde als bij de inlaatklep. Maar hier kun je wel vijlen aan het alluminium tussen de kleppen.
Zorg voor schone olie en waterkanalen voor een goede koeling. Dat verhoogd je rendement
Als je aan een rechte kant een zeer kleine radius kunt maken scheelt dit al behoorlijk in de doorstroom.
Voor een pittiger resultaat kun je het vliegwiel af moeten draaien op 2/3de van het oorspronkelijke gewicht. Als je maar hoog in de toeren rijdt (raced) dan kan dat makkelijk als je er ook rustig mee wilt rijden zal hierdoor je motor echter meer slijtage ondervinden. (heb het zelf ooit gedaan en ik vond het vervelend rijden bij constante snelheid, maar piitig wordt het wel.)
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
P.S. Ik kan ook akkoord gaan met wijnig ipv. weinig en uitsprijden ipv. van uitspreiden. Het woord krijgt er misschien wel een meer Oost-europeesche klank door.
- V300 register
- Verbannen
-
Dit lijkt me enkel alleen handig als je gelijk een heel blok gaat reviseren voor een optimaal resultaat.. als je dan toch bezig bent he?
Om nou voor de lol je eigen blok open te maken en dit ' even' te doen lijkt me niet zo handig.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Leuk dat je het eens gaat proberen, je zult ervan versteld staan hoeveel resultaat het geeft als je maar secuur werkt.
Succes Jasper