Weber door Solex carb vervangen
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
De 1400 motor heeft een tweetraps Weber carb, waar je de stationair toerental niet met een schroef in de carb zelf kan afstellen, wat bij een Solex wel kan, laat ik het nou eens gekeken en raad eens, juist ja, de Solex 32/32 DIDTA 4 carb past en de bediening van de gas klep is ook aan de goede zijde, dus is mijn doelstelling de Weber te vervangen door een Solex.
Dit ga ik uit proberen met de Blueline motor. Eerst de boel eens schoon maken en dan zorgen dat de gasklep bediening met de gas kabel overeen komt!! :S :hmmz2:
wordt vervolgd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de 32DIR carburateurs van de 300 serie zijn - op het loslopen van de bevestigingsbouten van het deksel na - eigenlijk zeer betrouwbaar en de betreffende solex carburateurs zijn zeker niet technisch superieur.
dat iets past wil nog niet zeggen dat het ook werkt !!!
Je hebt pas een idee hoeveel werk er destijds is gaan zitten in het vaststellen van:
- de optimale layout van de carburateur (econostaat, deellastverrijking, voetverwarming etc)
- de juiste venturi's
- de juiste calibratieboringen in diverse kanalen (niet verwisselbaar)
- de ideale vlotterhoogte in combinatie met deze instellingen
- En last but not least de ideale sproeiercombinatie bij alle bovenstaande variabelen.
Als je eens goed gekeken hebt naar de ladenkasten en voorraadsystemen waarmee de testafdeling van Volvo (in Helmond) hun verzameling 'piefjes en palletjes voor de carburateurs' in opgeslagen hadden zitten.
Zo'n DIDTA heeft dezelfde inregelcyclus doorlopen, alleen op een totaal verschillende motor, dus met een andere dynamische flow, kleptiming, onstekingscurve etc. en je moet dus niet verbaasd zijn als de instelling van de meeste van de bovengenoemde zaken niet eens in de buurt komen voor een goed resultaat op de b14 motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben echter van mening: gewoon PROBEREN!
Ik ben echt benieuwd of zoiets gaat lukken. En hoeveel zal het gaan schelen in vergelijking tot de originele carburateur?
Zolang je er iets van leert dan heb je wat gewonnen.
Hoe meer projectjes hoe meer informatie boven komt drijven en hoe meer we te weten komen :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
dit is bij veel webers (periode 1979-1983) w?l het geval geweest, dat heet namelijk het "CO constant systeem"
Daarbij; bij alle andere types is het stationair eenvoudig in te stellen via de aanslag van de gasklep van de eerste trap.
Voor het CO-constant systeem werd deze stelbout onbereikbaar gemaakt met een kunststof dekplaatje, omdat de gasklep op een gecalibreerde voorinstelling moet blijven staan.
1 voordeel van een carburateur die zonder aanpassingen past, is gelukkig dat je de correcte carburateur er ook weer zonder moeilijke herstelwerkzaamheden terug op kunt zetten :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;49034 schreef : En wikipedia lees je zoiets dat een oude SU carb op vrijwel elke motor is te plaatsen.
een SU carburateur is inderdaad iets eenvoudiger aan te passen aan een ander motortype, maar ook daarbij heb je te maken met verschillende sproeiermaten, en vooral de sproeiernaald die soms behoorlijk specifiek is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Wordt vervolgd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Als je een beetje wilt hobbyen om de auto te verbeteren dan is er aan het inwendige van de kop wel veel te winnen, kost niks alleen tijd en wat durf. Zo kan de stroming van de inlaat en uilaatgassen verbetert worden door verschillende manieren van vijlen en polijsten. Denk daarbij aan het beetje aluminium dat in de verbrandingskamer aan de onderkant langs de klepzetting zit en wat uitsteekt, weghalen zodat de flow naar beneden toe verbeterd word (niet richting uitlaatklep) En de klepgeleiders zo bij te vijlen dat ze meer de vorm van de boeg van een schip krijgen dan van een rondje. Zo zijn er veel meer dingen die je kunt doen, kijk maar eens rond op internet. Dit kost niets, geeft resultaat in zowel minder verbruik als in meer PK's, en is zeer leuk om mee bezig te zijn. De resultaten zijn al snel beter dan recht uit de fabriek omdat die deze vorm van afwerking niet kunnen leveren, te arbeidsintensief.
Groeten Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Heb je wellicht ook links naar relevante sites?
Niet iedereen hier is even goed in het gebruik van goegel namelijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.