Gas inbouw

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-01-2008 23:39 #694384 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gas inbouw
Lpg

Vacuumgestuurde verdampers mogen niet meer worden ingebouwd (sinds 9 jaar). Alle verdampers worden elektronisch aangestuurd door een relais, dat een puls van de bobinekabel van de Renix-ontsteking of klassieke puntenontsteking oppikt. Om de bobinekabel is een draad gewonden en afgetaped, die op het relais is aangesloten.
Op de verdamper zit dus een elektromagnetische afsluitklep voor het gas en op de tank zit ook nog een elektromagnetische klep, die wordt bediend via het contactslot. De gaschoke wordt ook aangestuurd door het relais. Draai je de sleutel van het contact om zonder te starten, dan choked de verdamper gedurende twee seconden. Wordt de motor dan gestart, dan reageert het relais op de puls van de bobinekabel en dan wordt de gasklep op de verdamper pas geopend.
Je kunt met de nieuwe typen motoren zonder kleppenproblemen rijden, maar als je regelmatig harder dan 110 rijdt dan is het iedere 4000 km kleppen stellen!! Met de oude motoren kun je maximaal 90 km p/u. Een tank van 80 liter is niet meer inhoud dan 0,8 maal 80, dus 64 liter i.v.m de maximaal toegestane vulhoeveelheid en de daarvoor ingebouwde klep in de vulopening.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2008 12:47 #694400 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gas inbouw
Dat is nog eens een heldere en complete uitleg. Ik kan het helemaal volgen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 19:45 #694435 door V300 register
Als ik die maximale snelheden lees voor op de snelweg, dan denk ik: gas is echt iets voor mij. :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 20:12 #694440 door V300 register
haha jean luc... dan kun je iedere 2000 km de kleppen gaan stellen ofzo?:p

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2008 01:52 #694460 door V300 register
Mijn ervaring met gas:

Ik rij nu ongeveer 30000 km zonder motorproblemen (in 2 jaar). Iets wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht, ik wist namelijk wel dat LPG niet de ideale brandstof is en met alle andere oneffenheden was ik erg onzeker over de betrouwbaarheid. Dat viel dus erg mee, en alles wat ik nu rij is mooi meegenomen, zo zie ik het.

Als ik me goed herinner is er in 2000 een nieuwe motor in gekomen. Naar schatting heeft hij toen zo'n 200.000 km gereden op LPG, mits die motor er vanaf het begin af aan in heeft gezeten. Dat zou dan om een oudje gaan...
In die twee jaar maar 1 keer de kleppen laten stellen (beetje te lang gewacht en is weer als eerste aan de beurt) Ik rij regelmatig harder dan 110, 'k zit eerder tegen de 130 aan. Na 20000 km bleek het toch nog erg mee te vallen met de speling. Het gaat hier om een oud NECAM systeem. De gasverdamper heb ik moeten vervangen, die gaf er de brui aan.......na meer dan 25 jaar.

Voor mij is gas echt een uitkomst, want ik rij (met plezier) veel km's en met benzine zou dat niet meer kunnen ivm de kosten. Zodra deze dus kaduuk gaat ga ik absoluut weer op zoek naar een oldtimer op LPG, maar ik heb geen zin om te klooien met flashlubesystemen, daar krijg ik een beetje jeuk van, er moet gewoon de juiste motor in zitten.
Of ik laat deze natuurlijk repareren, ligt aan het mankement, maar een tweede motorruil wil ik hem en mezelf niet aan doen. Ik heb immers een tweelingbroer op benzine die ik heel erg wil gaan vertroetelen en die ik gewoon ga behouden. Mits hij straks bij de inspectie heeeeeel erg gaat tegenvallen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2008 00:02 #694586 door V300 register
Lpg

Bij het inbouwen van gas in de 340 1.4 wordt de gemetalliseerde slang voor het opwarmen van de lucht naar het luchtfilter eruit gesloopt en de klep van luchthermostaat in het luchtfilter wordt vastgezet zodat alleen koude lucht kan worden aangezogen via de tuit van het filter en dus niet meer via de onderzijde van het luchtfilter via de slang. Hierdoor wordt de motor minder heet en dat scheelt wel iets in het stellen van de kleppen. Het verder openzetten van de stel (doseer)schroef in de toevoerslang naar het vulstuk op de carburateur scheelt ook in het kleppen stellen, maar dan gaat het verbruik ernstig omhoog. Hoe dichter de doseerschroef, hoe heter de motor wordt.

Bij een Necam-installatie is een gascarburateur op (naast) de bestaande carburateur gebouwd. De motor acclereert beter en de motor wordt ook minder heet. Het is een heel mooi systeem. Het enige nadeel is, dat bij een verminderde hoeveelheid koelwater in het koelsysteem de verdamper bevriest en dan gaat ie meestal kapot.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2008 10:57 #694649 door V300 register
Dus dan is het gewoon een kwestie van goed op je koelvloeistof letten :). Lijkt me veel handiger dan dat er kans is dat je motor veel te heet wordt of je kleppen naar de mallemoeren gaan!

• Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 19:40 #694964 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic Gas inbouw
Vandaag in eindhoven geweest voor de gasinbouw. Alles zit er nu in. Een 80 liter tank, benzine/gas schakelaar met 5 lampjes voor indicatie van de tankinhoud. De vulopening zit onder de achterbumper. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. Erg vriendelijke mensen trouwens daar bij van Orsouw. Er stonden nog wat volvo's buiten (2 (bijna) belastingvrije 240 stations)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2008 19:42 #694968 door V300 register
Tim, ik ben erg geinteresseerd in de kosten van inbouw. Eventueel via PM.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 20:41 #695001 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gas inbouw
rond de 1000 euro. Hangt van onder of bovenbouw af en type verdamper, etc.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC