Koud start springt direct aan, maar na circa 10 seconden weer af

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2007 19:09 #693276 door V300 register

ikbenhet;42202 schreef : Jean-Luc heb je documentatie van startonderbreker? Is dit een actie van Volvo geweest of later ingebouwd?


Helaas niet. Ik kon er verder ook niets over vinden. Maar het valt wel mee: je moet uiteindelijk maar drie draden opnieuw met elkaar verbinden. Uiteraard hebben ze die bij het inbouwen van de startonderbreker zwart gemaakt, anders zou het te makkelijk gaan. Ik kon destijds een originele kabelboom lenen van Erik, zodat het puzzelen niet zo lang duurde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2007 20:08 #693283 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Koud start springt direct aan, maar na circa 10 seconden weer af
Die orginele kabelbomen heb ik nog liggen. Dat vind ik altijd wel makkelijk. Vandaag ook weer een auto waar ze een radio in gefietst hadden. Remlichten deden het beide niet. Waar ga je eerst kijken: bij de lampjes, 2: bij de stekkers en massaverbinding, 3: bij de zekering, 4: bij de remschakelaar, 5: groene draad meten bij remschakelaar, 6: groene draad meten bij zekeringskastje, en dan H?0 radio?? blokje??, dus radio er uit, en ja hoor had iemand even rigoreus de bedrading doorgeknipt voor andere doeleinden. C'est Grandioza Stupide. En ik was weer een uurtje verder. Daarom heb ik altijd een orginele kabelboom; kan ik ff kijken zonder onder het dashboard te kluiven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2007 00:53 #693401 door V300 register
met een beetje thinner op een lapje kun je die draden weer op kleur krijgen misschien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2007 12:56 #693409 door V300 register
Bedankt voor alle goede tips.

Het lijkt erop dat de startonderbreker op dit moment weer goed werkt. Mogelijk heeft de rode sleutel een soort reset werking. Ik heb ook de locatie gevonden waar ie zit, maar concentreer me eerst op choke membraam. Ik krijg de auto wel gestart (1 keer kort plank gas, choke vol en starten en beetje gas houden met voet voor enkele tientallen seconden), maar de eerste paar honderd meter erg hortend en stotend. Komende week krijg ik het handboek toegestuurd en kan ik aan de slag.

De 1.4 is een Renault motor. Is de carburateur ook afkomstig van Reanult? Dan kan ik hier wellicht in het dorp terecht voor de membraam bij de Renault dealer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2007 17:51 #693420 door V300 register
Ik laat sowieso niet 10 sec mn choke vol open staan.

Ten eerste omdat ie dan gewoon 4000 toeren staat te gassen met ijskoude motor, ten tweede omdat ie dan verzuipt (het geluid is alsof ie in een begrenzer slaat) en dan wordt het toerental steeds lager totdat ie verzopen is en slaat ie af.

Dat heb ik dan.. t lijkt hier wel op.

Gewoon zodra je motor gestart is met je choke minderen. Staat ook in je Volvo instructieboekje, choke niet langer uittrekken dan nodig is (en niet verder) dan de motor draaiende te houden. Dus na het starten kan je m gelijk een stuk terugduwen, hoeveel dat hangt er dan een beetje van af..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2007 17:53 #693421 door V300 register
Volgens mij heeft jouw auto een Weber 32 DIR carburateur..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2007 10:20 #693571 door V300 register

slb_340;42569 schreef : Ik laat sowieso niet 10 sec mn choke vol open staan.

Ten eerste omdat ie dan gewoon 4000 toeren staat te gassen met ijskoude motor, ten tweede omdat ie dan verzuipt (het geluid is alsof ie in een begrenzer slaat) en dan wordt het toerental steeds lager totdat ie verzopen is en slaat ie af.

Dat heb ik dan.. t lijkt hier wel op.

Gewoon zodra je motor gestart is met je choke minderen. Staat ook in je Volvo instructieboekje, choke niet langer uittrekken dan nodig is (en niet verder) dan de motor draaiende te houden. Dus na het starten kan je m gelijk een stuk terugduwen, hoeveel dat hangt er dan een beetje van af..


dan klopt er dus iets niet bij jou, als ik mijn 340 met koude motor start, dan gaat ie echt niet hoger dan de 2000 toeren, en als ie warm is purrt ie lekker door op 600 toeren zonder choke of wat :D
lekker stil

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2007 11:02 #693572 door V300 register
oja, nog een los staande vraag naar aanleiding van het eerste bericht.

wanneer is voor het laatst groot onderhoud uitgevoerd?

- bougies
- bougiekabels
- luchtfilter
- olie/filter
- klepspeling
- CO percentage

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2007 14:55 #693716 door V300 register
Slb_340
De 4000 toeren haal ik zeker niet. Ik heb geen toerenteller, maar op gehoor zeg ik rond de 1000 en zeker niet hoger dan 1500 toeren.

Antiekeradio
Ik heb de auto net 2 weken. Ik wist van de startproblemen. Het luchtfilter, bougies zijn net nieuw, nog geen maand oud. Er is een andere luchtfilterhuis opgezet door de vorige eigenaar. Verdeelkap is nieuw of zogoed als nieuw evenals de bougiekabels. De auto start veel beter dan mijn vorige 340 en als hij warm is loopt de motor ook mooier dan die in de vorige 340. Moest altijd drie keer starten en sloeg dan pas aan. Nu maar 1 keer starten en de auto loopt een aantal seconden. Overigens krijg ik de auto wel gestart, ondanks de mogelijk defecte choke membraam, door een beetje gas te houden na het starten voor een aantal seconden.
Hij start nu niet, accu loopt langzaam leeg of is aan het eind van zijn levensduur. De kans is groot dat de levensduur verstreken is, kom je meestal achter als het koud is. Ik zal het voltage eens meten, belast en na een rit. Ik heb net mijn vorige 340 een dag voordat de accu het begaf weggebracht, jammer want die accu was nog goed. Moet dus eerst een andere accu halen. Overigen bij een koude motor hoor ik iets aan de motor, kan het niet thuis brengen. Als de temperatuur weer boven nul is zal ik de klepstelling controleren. Ik heb ook nog niet het benzineverbruik kunnen vaststellen omdat ik nog te weinig gereden heb en de komende weken zal ik ook niet veel KM maken.

Ik vermoed dat een andere accu en choke membraam de problemen zullen oplossen, maar dat wordt pas 2008, als de temperatuur weer wat beter is.

Iedereen prettige feestdagen en veel rijplezier in 2008!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD