Koud start springt direct aan, maar na circa 10 seconden weer af
- V300 register
- Verbannen
-
ikbenhet;42202 schreef : Jean-Luc heb je documentatie van startonderbreker? Is dit een actie van Volvo geweest of later ingebouwd?
Helaas niet. Ik kon er verder ook niets over vinden. Maar het valt wel mee: je moet uiteindelijk maar drie draden opnieuw met elkaar verbinden. Uiteraard hebben ze die bij het inbouwen van de startonderbreker zwart gemaakt, anders zou het te makkelijk gaan. Ik kon destijds een originele kabelboom lenen van Erik, zodat het puzzelen niet zo lang duurde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Het lijkt erop dat de startonderbreker op dit moment weer goed werkt. Mogelijk heeft de rode sleutel een soort reset werking. Ik heb ook de locatie gevonden waar ie zit, maar concentreer me eerst op choke membraam. Ik krijg de auto wel gestart (1 keer kort plank gas, choke vol en starten en beetje gas houden met voet voor enkele tientallen seconden), maar de eerste paar honderd meter erg hortend en stotend. Komende week krijg ik het handboek toegestuurd en kan ik aan de slag.
De 1.4 is een Renault motor. Is de carburateur ook afkomstig van Reanult? Dan kan ik hier wellicht in het dorp terecht voor de membraam bij de Renault dealer.
- V300 register
- Verbannen
-
Ten eerste omdat ie dan gewoon 4000 toeren staat te gassen met ijskoude motor, ten tweede omdat ie dan verzuipt (het geluid is alsof ie in een begrenzer slaat) en dan wordt het toerental steeds lager totdat ie verzopen is en slaat ie af.
Dat heb ik dan.. t lijkt hier wel op.
Gewoon zodra je motor gestart is met je choke minderen. Staat ook in je Volvo instructieboekje, choke niet langer uittrekken dan nodig is (en niet verder) dan de motor draaiende te houden. Dus na het starten kan je m gelijk een stuk terugduwen, hoeveel dat hangt er dan een beetje van af..
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
slb_340;42569 schreef : Ik laat sowieso niet 10 sec mn choke vol open staan.
Ten eerste omdat ie dan gewoon 4000 toeren staat te gassen met ijskoude motor, ten tweede omdat ie dan verzuipt (het geluid is alsof ie in een begrenzer slaat) en dan wordt het toerental steeds lager totdat ie verzopen is en slaat ie af.
Dat heb ik dan.. t lijkt hier wel op.
Gewoon zodra je motor gestart is met je choke minderen. Staat ook in je Volvo instructieboekje, choke niet langer uittrekken dan nodig is (en niet verder) dan de motor draaiende te houden. Dus na het starten kan je m gelijk een stuk terugduwen, hoeveel dat hangt er dan een beetje van af..
dan klopt er dus iets niet bij jou, als ik mijn 340 met koude motor start, dan gaat ie echt niet hoger dan de 2000 toeren, en als ie warm is purrt ie lekker door op 600 toeren zonder choke of wat

lekker stil
- V300 register
- Verbannen
-
wanneer is voor het laatst groot onderhoud uitgevoerd?
- bougies
- bougiekabels
- luchtfilter
- olie/filter
- klepspeling
- CO percentage
- V300 register
- Verbannen
-
De 4000 toeren haal ik zeker niet. Ik heb geen toerenteller, maar op gehoor zeg ik rond de 1000 en zeker niet hoger dan 1500 toeren.
Antiekeradio
Ik heb de auto net 2 weken. Ik wist van de startproblemen. Het luchtfilter, bougies zijn net nieuw, nog geen maand oud. Er is een andere luchtfilterhuis opgezet door de vorige eigenaar. Verdeelkap is nieuw of zogoed als nieuw evenals de bougiekabels. De auto start veel beter dan mijn vorige 340 en als hij warm is loopt de motor ook mooier dan die in de vorige 340. Moest altijd drie keer starten en sloeg dan pas aan. Nu maar 1 keer starten en de auto loopt een aantal seconden. Overigens krijg ik de auto wel gestart, ondanks de mogelijk defecte choke membraam, door een beetje gas te houden na het starten voor een aantal seconden.
Hij start nu niet, accu loopt langzaam leeg of is aan het eind van zijn levensduur. De kans is groot dat de levensduur verstreken is, kom je meestal achter als het koud is. Ik zal het voltage eens meten, belast en na een rit. Ik heb net mijn vorige 340 een dag voordat de accu het begaf weggebracht, jammer want die accu was nog goed. Moet dus eerst een andere accu halen. Overigen bij een koude motor hoor ik iets aan de motor, kan het niet thuis brengen. Als de temperatuur weer boven nul is zal ik de klepstelling controleren. Ik heb ook nog niet het benzineverbruik kunnen vaststellen omdat ik nog te weinig gereden heb en de komende weken zal ik ook niet veel KM maken.
Ik vermoed dat een andere accu en choke membraam de problemen zullen oplossen, maar dat wordt pas 2008, als de temperatuur weer wat beter is.
Iedereen prettige feestdagen en veel rijplezier in 2008!