Koud start springt direct aan, maar na circa 10 seconden weer af

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2007 17:36 #626807 door V300 register
Mijn 340 GL Special (1990) gaat met pensioen en wordt opgevolgd door zijn oudere broer de 340 GL Blue line (1989), beide 1400 vario.

Als ik de auto koud start met vol choke, springt deze direct aan. Normaal hoge toeren, maar deze worden snel minder en na circa tien seconden slaat de motor af. Choke nog steeds vol uit. Daarna wil deze niet meer starten.
Als de motor warm is start de motor zonder probleem (zonder gas geven en/of choke). Tijdens het stationair draaien en rijden draait de motor rustig (normaal).

Enig idee wat dit kan zijn? Ik heb de Special nog staan kan ik het daar mogelijk afhalen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2007 21:37 #692923 door V300 register
dan denk ik dat je pneumatisch chokeklep membraam stuk is
ik heb dit zelf ook gehad

het ding ziet er zo uit

www.volvo300club.nl/discus/messages/9517/15095.jpg

misschien dat er iemand een foto heeft waar het membraam precies zit
want ik kan het zo snel niet vinden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2007 21:40 #692924 door V300 register
toch gevonden op de foto uiterst rechts boven waar het slangetje de carb in gaat

www.volvo300club.nl/discus/messages/24/14694.jpg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2007 23:26 #692933 door Alex (GAST)
kun je die dingen nog kopen (apart)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2007 11:50 #692954 door V300 register
het rubber vliesje met hefboom is inderdaad als apart onderdeel te koop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2007 12:31 #692967 door V300 register
Bedankt voor de reactie

Om te beginnen ik ben niet erg technisch. Dus voordat ik het luchtfilter er afhaal, wil ik nog een andere invalshoek overwegen die mij vannacht te binnen schoot. Ik heb vanmorgen de auto gestart, sloeg NIET aan. Gisteren wel voor circa 10 seconden, maar die dag er voor had de auto nog gereden en was er waarschijnlijk nog wat benzine in het systeem. Omdat ik gisteren gestart heb zonder dat de motor aansloeg was het systeem nu leeg. Een paar keer flink gas gegeven, starten en toen sloeg de auto met vol choke aan en bleef lopen. Na vijf minuten rijden en motor afzetten, start de motor weer zonder problemen en zonder choke.

Een ander punt is dat er helaas een Selca startonderbreker (immobiliser) in de auto zit. Ik vertrouw dit systeem niet. Op internet kan ik weinig of niets vinden over dit systeem. Laat staan een gebruiksaanwijzing of handleiding voor inbouw, daar kan je ook me uitbouwen. Als ik met de speciale sleutel de startonderbreker uitschakel is er weer stroom op het contactslot, maar het ledje van het blokkeringssysteem blijft rood knipper. Op ??n plek op internet ben ik tegengekomen dat deze eigenlijk groen hoort te zijn, maar weet dus niet of dat ook zo is. Mogelijk wordt het systeem maar half uitgeschakeld, en de brandstofpomp blokkade blijft hangen totdat je vol gas geeft? Ik heb de auto net nog een keer gestart, motor nog een beetje warm. Auto sloeg direct aan. Bij de auto op kontact zetten, olie- en batterijlampje gaan branden op dashboard, gaat nu ook het rode ledje van de startonderbreker uit. Volgens mij was dat niet het geval vanmorgen, de eerste keer dat hij niet wilde starten. Zal er morgen op letten. Slecht contact van de beveiligingsaansluiting op de brandstofpomp? Met contact spray spuiten? Waar zou die aansluiting kunnen zitten op de brandstofpomp?

1 Klinkt bovenstaande theorie aannemelijk?
2 Waar zit de brandstofpomp precies?
3 Komt de extra informatie nog steeds overeen met het choke membraam verhaal?
4 Zit in de buurt van Harderwijk een 340 specialist?

Liefst bouw ik het systeem uit, maar als ik iets verkeer doe start de auto misschien helemaal niet meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2007 14:38 #692973 door V300 register
de brandstofpomp van een 1.4 is mechanisch...

zit er misschien een afsluiter in de persleiding?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2007 17:34 #692990 door V300 register
Die vreselijke startonderbreker heb ik maar verwijderd, toen ik nog maar een sleutel ervan over had. Het is redelijk te doen, als je er even de tijd voor wilt nemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2007 17:31 #693068 door V300 register
Jean-Luc heb je documentatie van startonderbreker? Is dit een actie van Volvo geweest of later ingebouwd?

Foto startonderbreker die in de Volvo zit. Ik kreeg de foto niet geupload, hier een link naar de foto home.wanadoo.nl/~mail2ron/selca.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2007 18:09 #693073 door V300 register
Ik heb geen afsluiter kunnen vinden voor de benzineleiding. Ik heb vanmorgen kunnen starten met het ledje van de startonderbreker uit. Auto start in een keer maar gaat dan snel minder toeren draaien. Door 10 tot 30 seconden een beetje gas te houden blijft de motor lopen. Daarna blijft hij op de choke lopen, dus deze werkt waarschijnlijk nog een klein beetje. Het zal dus de choke membraam zijn.

Ronald we hebben het wel over hetzelfde type carburateur? Zie foto op deze link home.wanadoo.nl/~mail2ron/carb.htm . Bij het gele pijltje is de aansluiting van de choke kabel? Is de carburateur eenvoudig te verwijderen als het luchtfilterhuis eraf is?

Iemand heeft mij het handboek van een v340 belooft, maar deze heb ik helaas nog niet?

Als ik de ander Volvo naar de sloop breng zal ik kijken of ik de carburateur er uit kan halen en anders maar even naar de garage ermee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD