Inhouden op lage toeren volvo 340
- V300 register
- Verbannen
-
Het gaat om een Volvo 340 uit 1986 met een 1.4 benzinemotor.
Bij lage toeren houdt de motor in en trekt erg slecht (hij loopt daarbij naar alle waarschijnlijkheid op 3 cilinders naar wij denken), bij hoge toeren loopt hij wel goed. Naarmate de auto warmer wordt, begint hij slechter te lopen en te trekken, en kunnen we nog amper wegrijden bij een stoplicht. Bij lage toeren trilt de auto ook licht.
Als de motor afslaat, bijvoorbeeld bij het wegrijden, krijgen we hem niet meer aan. Bij het starten horen we een plof-geluid elke 5 seconden ongeveer. Als de motor is afgekoeld, start hij wel weer, en loopt hij goed, maar naarmate de normale temperatuur wordt bereikt komen de problemen weer. Stationair loopt hij ook niet lekker, soms horen we ook weer dat plof geluid uit de uitlaat.
We hebben alles nagakeken, alle stekkersnagakeken, sproeiers bekeken, startsproeier bekeken, contacten gechekt, choke blijft ook niet hangen.
De auto heeft elke 2 jaar een grote beurt gehad, elk jaar een kleine, heeft pas net 110.000 km gelopen en er is altijd heel keurig mee gereden. Wat kan er aan de hand zijn ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
- Zit er beweging op het luchtfilter?
- kun je de carb. bewegen?
- zitten alle Vaccuumslangen goed vast?
- Zit er EGR op de auto en is de carb. en de rest van dit systeem voldoende schoon?
Zo ja, Eerst vastzetten. Blijft het probleem dan pakkingen nakijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Erik;41954 schreef : Ik vermoed valse luchtaanzuiging door bij de carberateur. check het volgende:
- Zit er beweging op het luchtfilter?
- kun je de carb. bewegen?
- zitten alle Vaccuumslangen goed vast?
- Zit er EGR op de auto en is de carb. en de rest van dit systeem voldoende schoon?
Zo ja, Eerst vastzetten. Blijft het probleem dan pakkingen nakijken.
En niet te vergeten, de inlaat/uitlaat spruitstuk bouten/moeren vast zetten :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat is EGR ?
De spuitstukken heb ik los gehad en nageken, zo schoon als wat. Ook de bouten en moeren zijn in orde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Nadat ik mijn puntjes had opgeschreven bedacht ik dat het zinvol is de bougiekabels te checken. Dit doe je in het donker met lopende motor en een plantenspuit. En sproeien maar. Knettert of flitst het ergens dan is het niet goed. Ook als je de kabels (eventueel met behulp van een ge?soleerd tangetje) beweegd mag de motor niet anders gaan lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De sproeiers heb ik pas nog nagekeken, die waren schoon en ook pas al vervangen omdat er inderdaad vuil in zat
De bougiekabels heb ik gisteren allemaal al schoongemaakt en aan beide kanten goed aangedrukt.
Overigens, een ander belangrijk detail is dat deze problemen het eerst 3 weken geleden voorkwamen. Na de auto naar huis te hebben gereden (zo goed en kwaad als het kon) heb ik de dag daarna de kabels aangedrukt in de motor, er een stuk mee gereden en hij liep als een zonnetje. Een paar dagen later startte hij ook gewoon goed en liep hij prima. Gisteren wilde ik gaan tanken, en merkte ik dat hij dus - weer - vreemd ging doen op normale temperatuur.
Op zich vreemd dat het de ene keer wel goed is, en de andere keer niet. Duidt dit nog ergens op ??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik denk dan ook dat het te maken heeft gehad met vochtvorming (in de benzine of carberateur), mede gelet op bovenvermelde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Erik;42003 schreef : Een soort EGR is kort gezegd extra leidingen die uitkomen naast de bougies in de motor.
Dat is het Pulsair Systeem
EGR klep is aan de in/uitlaat kant gemonteerd en verbind de inlaat met de uitlaat dmv een op vacu?m werkende doos
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.