Inhouden op lage toeren volvo 340

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2007 14:28 #626799 door V300 register
Inhouden op lage toeren volvo 340 is gemaakt door V300 register
Beste mensen. Ik zit met het volgende probleem, wellicht is het een bekend probleem en kunnen jullie helpen.

Het gaat om een Volvo 340 uit 1986 met een 1.4 benzinemotor.
Bij lage toeren houdt de motor in en trekt erg slecht (hij loopt daarbij naar alle waarschijnlijkheid op 3 cilinders naar wij denken), bij hoge toeren loopt hij wel goed. Naarmate de auto warmer wordt, begint hij slechter te lopen en te trekken, en kunnen we nog amper wegrijden bij een stoplicht. Bij lage toeren trilt de auto ook licht.

Als de motor afslaat, bijvoorbeeld bij het wegrijden, krijgen we hem niet meer aan. Bij het starten horen we een plof-geluid elke 5 seconden ongeveer. Als de motor is afgekoeld, start hij wel weer, en loopt hij goed, maar naarmate de normale temperatuur wordt bereikt komen de problemen weer. Stationair loopt hij ook niet lekker, soms horen we ook weer dat plof geluid uit de uitlaat.

We hebben alles nagakeken, alle stekkersnagakeken, sproeiers bekeken, startsproeier bekeken, contacten gechekt, choke blijft ook niet hangen.

De auto heeft elke 2 jaar een grote beurt gehad, elk jaar een kleine, heeft pas net 110.000 km gelopen en er is altijd heel keurig mee gereden. Wat kan er aan de hand zijn ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 14:53 #690285 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Inhouden op lage toeren volvo 340
Ik vermoed valse luchtaanzuiging door bij de carberateur. check het volgende:
- Zit er beweging op het luchtfilter?
- kun je de carb. bewegen?
- zitten alle Vaccuumslangen goed vast?
- Zit er EGR op de auto en is de carb. en de rest van dit systeem voldoende schoon?

Zo ja, Eerst vastzetten. Blijft het probleem dan pakkingen nakijken.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 16:36 #690286 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Inhouden op lage toeren volvo 340

Erik;41954 schreef : Ik vermoed valse luchtaanzuiging door bij de carberateur. check het volgende:
- Zit er beweging op het luchtfilter?
- kun je de carb. bewegen?
- zitten alle Vaccuumslangen goed vast?
- Zit er EGR op de auto en is de carb. en de rest van dit systeem voldoende schoon?

Zo ja, Eerst vastzetten. Blijft het probleem dan pakkingen nakijken.

En niet te vergeten, de inlaat/uitlaat spruitstuk bouten/moeren vast zetten :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2007 19:56 #690314 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhouden op lage toeren volvo 340
De luchtfilter is in orde en helemaal in topconditie. Ook met de carberateur is niets mis, ik hem 'm voor zover ik dat kan nagekeken. Alle slangen zitten goed vast, aan beide kanten. Carberateur is mooi schoon trouwens.

Wat is EGR ?

De spuitstukken heb ik los gehad en nageken, zo schoon als wat. Ook de bouten en moeren zijn in orde.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 23:10 #692884 door E. van Oostveen
Een soort EGR is kort gezegd extra leidingen die uitkomen naast de bougies in de motor.
Nadat ik mijn puntjes had opgeschreven bedacht ik dat het zinvol is de bougiekabels te checken. Dit doe je in het donker met lopende motor en een plantenspuit. En sproeien maar. Knettert of flitst het ergens dan is het niet goed. Ook als je de kabels (eventueel met behulp van een ge?soleerd tangetje) beweegd mag de motor niet anders gaan lopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2007 08:24 #692888 door V300 register
dit soort probleem had bij mijn beide volvo's bij mij bleek het een heel klein vuiltje in de stationair sproeier, deze zit aan de zijkant en is elektrisch afsluitbaar, ook controleren of deze klikt wanneer je het contact aan hebt staan, stekkertje eraf en erop. verder kan ook nog: het kanaaltje vanaf de stationairsproeier tot net boven de gasklep. deze zorgt voor extra mengsel totdat de hoofdsproeier begint dit is de progressiepoort. zit daar een klein vuiltje in, dit is maar een klein gaatje, dat krijgt dit soort problemen ook

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2007 09:43 #692889 door V300 register
Oke, bedankt voor de reacties, maar zo technisch ben ik zelf niet, en ik sleutel niet zelf te veel er aan. Daarom breng ik 'm morgen maar weg.
De sproeiers heb ik pas nog nagekeken, die waren schoon en ook pas al vervangen omdat er inderdaad vuil in zat
De bougiekabels heb ik gisteren allemaal al schoongemaakt en aan beide kanten goed aangedrukt.

Overigens, een ander belangrijk detail is dat deze problemen het eerst 3 weken geleden voorkwamen. Na de auto naar huis te hebben gereden (zo goed en kwaad als het kon) heb ik de dag daarna de kabels aangedrukt in de motor, er een stuk mee gereden en hij liep als een zonnetje. Een paar dagen later startte hij ook gewoon goed en liep hij prima. Gisteren wilde ik gaan tanken, en merkte ik dat hij dus - weer - vreemd ging doen op normale temperatuur.

Op zich vreemd dat het de ene keer wel goed is, en de andere keer niet. Duidt dit nog ergens op ?? :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2007 11:20 #692892 door V300 register
Nou, zojuist heb ik de Volvo naar de garage gereden. Liep als een tierelier: geen enkel probleem !!

Ik denk dan ook dat het te maken heeft gehad met vochtvorming (in de benzine of carberateur), mede gelet op bovenvermelde.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2007 12:45 #692896 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Inhouden op lage toeren volvo 340

Erik;42003 schreef : Een soort EGR is kort gezegd extra leidingen die uitkomen naast de bougies in de motor.

Dat is het Pulsair Systeem

EGR klep is aan de in/uitlaat kant gemonteerd en verbind de inlaat met de uitlaat dmv een op vacu?m werkende doos

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2007 23:27 #692934 door E. van Oostveen
Oeps, :flame:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC