14.4 blok E en S
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-09-2007 18:12 #626446
door V300 register
14.4 blok E en S is gemaakt door V300 register
Wij zijn bezig met een 340 uit '85.
Deze heeft een 14.4 moter E.
Het verschil zit hem in het maximum koppel en vermogen. 2 PK
Het is niet veel maar mijn vraag is of dit nu wel of niet is te merken.
IK heb dit er bij gevonden, rond 1985:
De 1.4-liter motor wordt 2pk sterker. Dit komt door de invoering van elektronische ontsteking, wijzigingen aan de (dubbele) Weber carburateur, invoering elektrische ventilateur en een gewijzigde voorste uitlaatpijp.
Daarnaast wordt er nu ook een "geknepen" 1.4-liter motor geleverd, de B14.3E met 64pk. Deze motor is, in plaats van de (dubbele) Weber carburateur, uitgerust met een (enkele) Solex carburateur. De B14.3E motor wordt alleen geleverd op de winner uitvoering.
Als ik het zo lees is dit alleen bij de Winner van toepassing. De 2 PK zal verder op iedere 14-4 zitten.
Of niet?
Deze heeft een 14.4 moter E.
Het verschil zit hem in het maximum koppel en vermogen. 2 PK
Het is niet veel maar mijn vraag is of dit nu wel of niet is te merken.
IK heb dit er bij gevonden, rond 1985:
De 1.4-liter motor wordt 2pk sterker. Dit komt door de invoering van elektronische ontsteking, wijzigingen aan de (dubbele) Weber carburateur, invoering elektrische ventilateur en een gewijzigde voorste uitlaatpijp.
Daarnaast wordt er nu ook een "geknepen" 1.4-liter motor geleverd, de B14.3E met 64pk. Deze motor is, in plaats van de (dubbele) Weber carburateur, uitgerust met een (enkele) Solex carburateur. De B14.3E motor wordt alleen geleverd op de winner uitvoering.
Als ik het zo lees is dit alleen bij de Winner van toepassing. De 2 PK zal verder op iedere 14-4 zitten.
Of niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-09-2007 19:09 #681716
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 14.4 blok E en S
frans de b14.4e heeft 72pk
en de b14.4s 68pk omdat er egr/pulsair opzat
en de b14.4s 68pk omdat er egr/pulsair opzat
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-09-2007 20:35 #681729
door V300 register
Ik heb zowel een B14.4E als een B14.4S. Het enige verschil dat ik tussen beide motoren kan zien is dat de S een katalisator (S6) heeft. De koppen zijn anders, maar de carbs niet.
Kracht/PK-verschil is niet waarneembaar omdat de ene de vario en de andere de 5-bak is.
Kracht/PK-verschil is niet waarneembaar omdat de ene de vario en de andere de 5-bak is.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-09-2007 20:38 #681731
door V300 register
volgens mij zijn de koppen hetzelfde
het verschil zit hem in het inlaatspruitstuk ivm egr/pulsair (uitlaatgasrecirculatie)
kat is volgens mij pas vanaf 89/90 en heeft volgens mij de aanduiding u9
het verschil zit hem in het inlaatspruitstuk ivm egr/pulsair (uitlaatgasrecirculatie)
kat is volgens mij pas vanaf 89/90 en heeft volgens mij de aanduiding u9
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-09-2007 23:43 #681769
door V300 register
de carburateurs van de S versies zijn wel degelijk verschillend. het kan echter zijn dat deze uitgewisseld zijn.
een B14.4S heeft vaak ook EGR en daar zit een extra aansluiting voor aan de carburateur. ook heeft ie dan een membraam waarmee de gasklep even op een kier gehouden wordt bij gas los + hoog motorvacuum.
een B14.4S heeft vaak ook EGR en daar zit een extra aansluiting voor aan de carburateur. ook heeft ie dan een membraam waarmee de gasklep even op een kier gehouden wordt bij gas los + hoog motorvacuum.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-09-2007 18:11 #681824
door V300 register
een pulsair, is dat gewoon een systeem dat de luchtaanvoer naar het blok onder druk zet? of wat doet dat nou eigenlijk? las namelijk zoiets op mp bij een 360 dat het verwijderd was.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-09-2007 19:01 #681831
door V300 register
O, wat betekent S6? Om het heel plastisch te zeggen; er komen 4 metalen slangetjes uit de kop van mijn B14.4S(6) en niet uit mijn B14.4E.
Beide carbs zien er wel hetzelfde uit. Zit het verschil dan ergens binnen in?
Beide carbs zien er wel hetzelfde uit. Zit het verschil dan ergens binnen in?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-09-2007 19:57 #681836
door V300 register
Een B14.4S (S6) heeft die slangetje aan het blok voor uitlaatgascirculatie. De B14.4E heb je met en zonder de extra aanduiding K6 of K9. Dat slaat op een katalysator. Zonder kat heb je enkele pk's meer vermogen. Ik geloof niet dat je drie pk's merkt. En sowieso is de ene motor nou eenmaal feller dan de ander. Dat ligt denk ik meer aan onderhoud en de rijstijl van vorige eigenaars.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-09-2007 08:05 #681868
door V300 register
De metalen leidingen op de kop komen achter de uitlaatkleppen (via een terugslagklep) uit en nemen "verse" lucht uit het luchtfilter mee de uitlaat in. Eventueel onverbrande resten uitlaatgas kunnen hier dan met de "verse" lucht naverbranden. Dit systeem heet puls-air omdat de "verse" lucht alleen maar wordt bijgevoegd op het moment dat er onderdruk achter de uitlaat heerst. Na verloop van jaren vormt zich een koolstoflaagje in de terugslagklepjes en sluiten deze niet goed meer af waardoor er uitlaatgas het luchtfilter in worden gevoerd.
(Uit de kachelwereld weet ik dat het niet werkt omdat de temperatuur waarschijnlijk te laag blijft en de onverbrande resten alleen maar "kraken in andere koolstof en stikstof verbindingen en aangezien de viergastester alleen maar CO2, CO, HC en NOx meet zijn deze gekraakte gassen niet te detecteren en voldoet de auto wel aan de emissienorm maar is in de praktijk toch niet schoon)
Het hier boven genoemde EGR (Exhaust Gas Recirculation) is een vacuumbediende klep die onder bepaalde omstandigheden (voldoende hoge motortemperatuur en bij hoog motorvacuum dus deellastgebied) een beetje uitlaatgas bij de "vers" toegevoerde lucht uit het luchtfilter toevoegd. De onverbrande uitlaatgassen moeten in dit geval als katalysator (extern middel dat de chemische reactie bevordert zonder zelf aan de chemische reactie mee te doen) fungeren. De vacuumbediende klep heeft na verloop van jaren de neiging om stroef te gaan lopen met als gevolg dat de klep niet goed meer sluit in situaties dat dat wel zou moeten met een slechte stationair loop als gevolg.
In de praktijk worden beide systemen dan ook vaak afgedopt...
(Uit de kachelwereld weet ik dat het niet werkt omdat de temperatuur waarschijnlijk te laag blijft en de onverbrande resten alleen maar "kraken in andere koolstof en stikstof verbindingen en aangezien de viergastester alleen maar CO2, CO, HC en NOx meet zijn deze gekraakte gassen niet te detecteren en voldoet de auto wel aan de emissienorm maar is in de praktijk toch niet schoon)
Het hier boven genoemde EGR (Exhaust Gas Recirculation) is een vacuumbediende klep die onder bepaalde omstandigheden (voldoende hoge motortemperatuur en bij hoog motorvacuum dus deellastgebied) een beetje uitlaatgas bij de "vers" toegevoerde lucht uit het luchtfilter toevoegd. De onverbrande uitlaatgassen moeten in dit geval als katalysator (extern middel dat de chemische reactie bevordert zonder zelf aan de chemische reactie mee te doen) fungeren. De vacuumbediende klep heeft na verloop van jaren de neiging om stroef te gaan lopen met als gevolg dat de klep niet goed meer sluit in situaties dat dat wel zou moeten met een slechte stationair loop als gevolg.
In de praktijk worden beide systemen dan ook vaak afgedopt...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-09-2007 08:43 #681869
door V300 register
kijk dat is duidelijk!
nu snap ik dus waarom iemand het zou vermelden dat het afgesloten is idd.
danku
nu snap ik dus waarom iemand het zou vermelden dat het afgesloten is idd.
danku
Moderators: Mark Smeets