Gescheurd spruitstuk
- V300 register
- Verbannen
-
Ik rij al jaren met een gescheurd spruitstuk bij mijn ene winner. Nu vroeg ik me af, kan dat kwaad?
Ik heb de garage gevraagd en die zei gietijzer lassen, ja dat kan wel maar heel moeilijk met je opzoek gaan naar een bedrijf die dat doet ect ect.
Wie kent zo,n bedrijf? (die dat al meer gedaan heefT)
Wat voor nadelen kan dit geven benzine verbruik ed? Die enkelpijpjes zijn heel vaak gescheurd hoorde ik meneer volvo zeggen. Omdat de ander niet uit een stuk bestaat scheuren die dus nooit. (athans bijna nooit)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
josvandervelden;29618 schreef : Hoi,
Ik rij al jaren met een gescheurd spruitstuk bij mijn ene winner. Nu vroeg ik me af, kan dat kwaad?
Ik heb de garage gevraagd en die zei gietijzer lassen, ja dat kan wel maar heel moeilijk met je opzoek gaan naar een bedrijf die dat doet ect ect.
Wie kent zo,n bedrijf? (die dat al meer gedaan heefT)
Wat voor nadelen kan dit geven benzine verbruik ed? Die enkelpijpjes zijn heel vaak gescheurd hoorde ik meneer volvo zeggen. Omdat de ander niet uit een stuk bestaat scheuren die dus nooit. (athans bijna nooit)
Ik neem aan dat het om het inlaatspruitstuk gaat? Gietijzer lassen schijnt best moeilijk te zijn. Door het lassen krijg je er namelijk weer bepaalde spanningen in. Wanneer je de scheur dichtlast blijft hij op dat plek dicht, vaak gaat hij naast de las dan weer vrolijk verderscheuren.
Ik zou persoonlijk liever het spruitstuk vervangen dan laten lassen. Volgens mij ben je dan goedkoper uit.
Wat je ook zou kunnen doen is: kneedbaar metaal. Dit bestaat uit 2 componenten en door deze samen te voegen en uit te laten harden krijg je een ijzersterke verbinding. Voor je inlaatspruitstuk zou dit een uitkomst kunnen bieden, voor je uitlaatspruitstuk niet denk ik. Dit omdat de uitlaat met veel temperatuurverschillen te maken heeft. En dan houdt geen enkele andere oplossing het. (Tenzij je een echte goede professionele lasser aan z'n mouwtje trekt)
Het nadeel van het doorrijden met een gescheurd inlaatspruitstuk is dat er vuil in de motor kan komen wat niet bevordelijk is voor de levensduur. Wanneer het spruitstuk veel lekt kan de motor er slecht door gaan lopen. En dat kan weer een verhoogd benzineverbruik of een "irritant" rijgedrag van de auto betekenen.
- V300 register
- Verbannen
-
Heb weleens op de sloop gekeken en toen bleek dat deze helaas ook gescheurd waren, dus het komt veel voor. Athans dat dacht ik omdat die dat ook hadden. (let op winners dus, enkel pijpje)
Maar lassen heeft geen zin? Heeft iemand evaring daar mee bedrijven?
- V300 register
- Verbannen
-
josvandervelden;29624 schreef : Het spruitstuk bij de uitlaat elkgeval, waar de uitlaat aanvast zit. Is dat niet uit uitlaatspruitstuk?
Heb weleens op de sloop gekeken en toen bleek dat deze helaas ook gescheurd waren, dus het komt veel voor. Athans dat dacht ik omdat die dat ook hadden. (let op winners dus, enkel pijpje)
Maar lassen heeft geen zin? Heeft iemand evaring daar mee bedrijven?
Aha het uitlaatspruitstuk dus.
Zolang het niet teveel kabaal maakt is het goed lijkt me.
Voor de APK moet het uitlaatsysteem wel gasdicht zijn (op afwateringgaatje na dan). Het zou kunnen dat de auto hierop wordt afgekeurd. De gassen zouden namelijk de auto kunnen binnendringen, wat ongezond zou kunnen zijn (extreem geval).
Zolang er maar geen uitlaatgassen langs naar buiten komen zou ik me er dus niet te druk over maken.
- V300 register
- Verbannen
-
De spruitstukken van gietijzer scheuren allemaal, omdat een koude en een warme luchtstroom samenkomen. Je kunt ermee blijven rijden, maar je komt er in principe niet mee door de APK. Uiteindelijk laten er stukken gietijzer los nasst de scheuren. Ga met een goede naar de APK en sleutel da nde gescheurde er weer op. Ik heb er 3 laten lassen bij een heel goed bedrijf, allemaal weer gescheurd na 5000 km. Voor de APK kun je hem twee dagen dicht houden met Gun Gum.
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
nadat je ze hebt afgelast moet je ze alsnog een nagloeiende behandeling geven en langzaam aan de lucht laten afkoelen.
dit voorkomt dat je een nadelige-structuur krijgt en dat je vervelende spanningen in en om de lasstructuren krijgt.
als het ware moet je dus spanningsarm gaan gloeien.
dit kost ongeveer 300
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
kan ik me voorstellen.
maar als alle gietijzeren delen op een gegeven moment gescheurt zijn en er geen nieuwe meer te krijgen zijn, zullen we er op den duur wel aan moeten geloven.
- V300 register
- Verbannen
-
Gescheurd? Dat zijn ze allemaal, maar hoe erg.... Denk dat dat ook heel erg belangrijk is. Als ik de shoke eruit trek voel ik nog (of ruik ik) geen uitlaatdamp. Als ik mn hand er boven hou voel ik niks...
Maar die man had het over veel minder dan 300. Of is die manier van 300 euro de manier om het definitief af te wentelen? Of je bedoeld warmte behandeling? Volgens mij had die man het ook over zoiets. Dan gaat het niet meer stuk is de spanning eraf. Dat was vele vele malen duurder. Hij zei zelf dat ik dat niet eens moest doen, en dat bedrag kwam behoorlijk in de richting van die 300. (haalde het niet niet dus)
Het verhaal over de nieuwe is idd het beste. Nieuwe erop voor apk, oude weer terug. Ze scheuren toch. DIe winnertjes op de sloop die ik gezien had waren er zelfs wat erger aan toe stuk voor stuk dan die van mij. Ik heb overigens mijn auto een keer latem keuren bij de volvo. (doe ik niet meer veel te duur) Toen ik terug kwam zat er wat uitlaatpasta op, onder het mom als ze komen controleren ben je dicht. Maar das een oplossing voor 1 dag, en blijkbaar wel goed.... Tja gasdicht is de eis...