afslaan motor 340 van P naar R of van N naar R of D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2007 11:12 #626161 door V300 register
Sinds kort slaat de netjes stationair draaiende motor van mijn volvo 340 vaak af bij het van P naar R of bij het van N naar D of R schakelen. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2007 11:45 #673600 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afslaan motor 340 van P naar R of van N naar R of D
Wanneer je schakelt druk je op de knop bovenop de schakelpook. Deze knop bedient een schakelaar. Deze schakelaar bedient weer een vaccuumklep welke ervoor zorgt dat de centrifugaalkoppeling wordt vrijgezet.
Het benodigde vaccuum, voor het vrijzetten van de koppeling, wordt onttrokken uit het inlaatspruitstuk. Mocht nu de slang kapot zijn tussen de koppeling en deze vaccuumklep, dan zuigt de motor valse lucht aan bij het bedienen van de schakelpookknop.

Het membraan, welke zorgt voor het vrijtrekken van de koppeling zit onder de auto op het koppelingshuis. Volg de hieraanzittende slang en controleer deze op scheuren en of deze nog wel aangesloten zit. Hier zit waarschijnlijk het probleem.

Succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2007 13:11 #673609 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afslaan motor 340 van P naar R of van N naar R of D
hier valt niets meer aan toe te voegen, helemaal super Erik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2007 19:29 #673631 door V300 register

antiekeradio;29603 schreef : hier valt niets meer aan toe te voegen, helemaal super Erik.

Ik dank u zeer voor het compliment. Ik wordt er haast verlegen van ;).

Een andere manier om te controleren of er een vaccuum-lekkage is om hem eens in zijn D te zetten met een lopende motor (hopelijk lukt dit ;)). Rijdt daarna eens weg met een klein beetje gas. Herhaal dit nog een keer maar druk nu de knop op de schakelpook eens in terwijl je vooruit wilt rijden (let niet op een eventueel slecht lopende motor). Als het goed is moet de motor nu een heel stuk hoger in toeren gaan lopen maar wil hij (bijna)niet wegrijden. Rijdt de auto gewoon weg dan is er een vaccuumlekkage.

Dit kan zijn:
- het koppelingsmembraan stuk
- een slang stuk

De slang is gemakkelijk te vervangen (een 5 minuten werkje) en goed door een leek te doen.
Wanneer het koppelingsmembraan stuk is, dan wordt het al moeilijker. Hiervoor zul je een andere forum-gebruiker aan z'n jasje moeten trekken. Ik heb hier namelijk geen ervaring mee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2007 09:52 #673641 door V300 register
afslaan motor etc

:uh-uhh:

Inmiddels heb ik mij geregistreerd als "blauw monster" , blauw is de kleur van de volvo 340 die ik indertijd van mijn vader heb overgenomen toen mijn vader een gevaar op de weg werd met deze degelijke auto. Inmiddels hebben mijn vrouw en ik en ook mijn kinderen veel plezier van dit karretje dat ik zelf probeer rijdende te houden. Bedankt voor de adviezen! Het vacuumsysteem is echter in orde (grondige inspectie van slangen en daarna ook de aanbevolen test gaven dat zeer duidelijk als uitslag). Ook onder de pook heb ik gekeken, dat ziet er allemaal heel gezond uit !

Zelf heb ik het idee dat het probleem van ons bakkie iets te maken heeft met het volgende. De auto is (zoals dat uiteraard moet!) niet de starten in de D of in de R stand maar alleen in de P of in de N stand. Op een of andere manier wordt kennelijk voorkomen dat bij niet-draaiend motor in de D en R stand het systeem elektrisch gereed is. Op het moment dat de motor gestart is vanuit de P of N stand en de motor draait moet er natuurlijk wel voor gezorgd worden dat het systeem elektrisch gereed is en blijft wanneer naar R of D wordt overgeschakeld. Dit gereed maken lukt kennelijk niet. Waar zou ik daarvoor de oorzaak kunnen zoeken?

Alvast weer bedankt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-07-2007 07:54 #673689 door V300 register
als de motor eenmaal loopt heeft de stand van de pook geen invloed meer.

dit heeft enkel betrekking op het activeren van de startmotor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-07-2007 11:36 #673696 door V300 register
afslaan motor 340 etc.

Bedankt! Dan zat ik kennelijk op het verkeerde spoor.

De tip om te rijden met ingedrukte bovenknop van de pook heeft me overigens al veel profijt bezorgd. Ik krijg de auto nu tenminste altijd weer op een fatsoenlijke plaats zonder mobilisatie van de hele familie als ik b.v. midden op de straat van R naar D probeer te komen en dit niet meer lukt.

Het probleem is overigens van incidenteel overgegaan in bijna altijd.

Helpt het voor de diagnose door te vertellen dat de motor pas afslaat bij het gaan naar D of R prompt op het moment dat ik de bovenknop op de pook loslaat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2007 10:13 #673793 door V300 register

blauw monster;29695 schreef : Bedankt! Dan zat ik kennelijk op het verkeerde spoor.

De tip om te rijden met ingedrukte bovenknop van de pook heeft me overigens al veel profijt bezorgd. Ik krijg de auto nu tenminste altijd weer op een fatsoenlijke plaats zonder mobilisatie van de hele familie als ik b.v. midden op de straat van R naar D probeer te komen en dit niet meer lukt.

Het probleem is overigens van incidenteel overgegaan in bijna altijd.

Helpt het voor de diagnose door te vertellen dat de motor pas afslaat bij het gaan naar D of R prompt op het moment dat ik de bovenknop op de pook loslaat?

Dan is je koppeling waarschijnlijk in orde!
Misschien "pakt" de koppeling te vroeg waardoor hij stilvalt.
Dus als ik het goed begrijp: zolang de knop is ingedrukt blijft hij lopen?

Ik denk dus dat het aan je koppeling zelf ligt. Hiervoor zul je advies moeten vragen aan een andere forumgebruiker. Ikzelf heb er namelijk geen ervaring mee.

En als je nu eens gas geeft wanneer je de knop loslaat? Dan zal hij wel blijven rijden gok ik...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2007 11:08 #673795 door V300 register
ik denk dat de afstelling van de carburateur zo ver fout staat dat het beetje 'valse lucht' wat je door het overschakelen krijgt, de motor laat afslaan...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2007 12:13 #673808 door V300 register

antiekeradio;29799 schreef : ik denk dat de afstelling van de carburateur zo ver fout staat dat het beetje 'valse lucht' wat je door het overschakelen krijgt, de motor laat afslaan...

Hmmm, maar het probleem ontstaat pas wanneer de knop los wordt gelaten. De vaccuumklep wordt dichtgezet en de motor kan geen vaccuum meer pakken.

Nog een vraag voor 't blauwe monster: Voel je een snok (gaat de auto een beetje rijden/komt er beweging in de auto) wanneer je de knop loslaat in z'n R of D? Zo ja, dan komt misschien de koppeling te snel op: dwz de koppeling grijpt aan bij een te laag toerental.

Is het bij het indrukken van de knop dan is het precies zoals Antieke Radio zegt.

Mijn eigen 343DL valt vaak stil bij het keren. Wanneer ik rem (bijna stilsta) tegelijk en schakel dan wordt er zoveel vaccuum gevraagd dat de motor bijna stilvalt.
Bij mij komt dit omdat de motor zeer laag stationair draait (moest voor de CO-meting bij de APK). Ik denk dat hij zo'n 700 toeren draait. Echt laag dus.
Het is in mijn geval gemakkelijk op te lossen door hem stationair een beetje op te schroeven. Ik weet niet of dit bij jou het geval is.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC