Benzinegebruik en Koelvloeistof
- V300 register
- Verbannen
-
maar idd, als ze niets willen verkopen, laat ze maar stikken dan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Het oliepijl blijft op hetzelfde niveau en ziet er goed uit. De auto start goed en loopt goed.
Als de motor loopt kan ik de koelwaterslangen inknijpen deze worden niet hard. Er komt geen witte rook uit de uitlaat. Eigenlijk als de motor normaal stationair loopt zie ik helemaal geen rook.
Heb er ruim een liter koelvloeistof ingedaan en na een nacht staan is het koelvloeistof niveau gelijk gebleven. Na 10 km gereden te hebben bleek nadat de auto twee uur had stilgestaan dat ik er een halve liter koelvloeistof bij moest doen om weer op hetzelfde niveau te zitten. Kan natuurlijk ook zijn dat het niveau daalde omdat de koelvloeistof eerst goed door het hele systeem heen moet. Kan echt nergens lekkage ontdekken.
Merkte nu wel dat de ventilator nu wel spontaan begon te draaien bij het warmer worden van de motor, terwijl dat pas bij de oververhitting niet het geval was. Mogelijk toch de thermostaat eens nakijken.
Zal het de komende dagen in de gaten blijven houden. Blijft een raadsel. Ik geloof trouwens niet dat de koppakking lek is, maar zeker weet ik het niet.
Mvg Hans
- V300 register
- Verbannen
-
Maar vreemd is dat wel, dat je er zoveel bij moet gooien. De koelvloeistof van mijn 340 heb ik al vrij lang geleden ververst, en hij staat nog precies op hetzelfde niveau

- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb (toen het motortje nog wel draaide....) wel eens ruim een liter bij moeten gooien nadat de thermostaat open was gegaan. Dan gaat het echt van blub blub en leeg is je reservoirtje. Flinke plens erbij en dat spoelde echt weg alsof je een wc doortrok.
Even in de gaten houden, maar als je niet meer elke 10km een halve liter moet bijvullen zou het redelijk in orde moeten zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
de motor starten en ff een kwartiertje ofzo laten draaien
en kijken of je ergens de vloer of straat nat ziet worden?
als ik het een paar drupjes... als het systeem warm is verdamp de vloeistof als het op hete delen neer komt. Bij een koude motor is dit niet het geval.
Probeer het eens zou ik zeggen.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Beste Hans en anderen,honingbij;19949 schreef : Ik rijd een Volvo 340 14.4E motor uit 1986, CVT, hatchback, stofjassen metallic blauw, ongeveer 80.000km mee gereden.
De auto start altijd meteen en rijd goed, wat dat betreft geen problemen.
Maar ik bemerk wel dat het benzine verbruik toeneemt. Van 1 op 13,5 km naar nu ongeveer 1 op 10. Benzine Lekkages kan ik niet ontdekken. De carburateur lekt ook niet en zit goed vast.
Het tweede is de koelvloeistof en de motortemperatuur. Afgelopen zomer tijdens een lange tocht op de snelweg bij hoge buitentemperatuur een keer gehad dat de motor te heet werd, rode temperatuur lampje branden. Gestopt en zo stom geweest de radiator vuldop eraf te halen, waardoor er zeer hete koelvloeistof eruit spoot. Daarna bijgevuld en rustig doorgereden.
Kort geleden, 3 weken geleden de koelvloeistof en olie ververst en het oliefilter vervangen. Gisteren na een kort ritje van 10km, gemiddeld ongeveer 50km per uur gereden, begon het temperatuur lampje weer te branden. Thuis gekomen, bleek langs een klem van de slang die aan de bovenkant van de radiator vast zat stoom uit te komen. Ventilator draaide niet. Ventilator draaide voorheen wel, maar voor mijn gevoel ging de ventilator de laatste tijd vrij snel aan.
Een dag later, vandaag, bleek het koelvloeistof te laag, een halve liter bijgevuld en nog steeds onder het minimum, hoeveel precies te laag weet ik niet, want de koelvloeistof is op. Kan onder de auto geen lekkage ontdekken en ook op andere plaatsen geen lekkage.
Vandaag het olie pijl gecontroleerd, de auto staat vlak, het niveau staat boven het maximum, ongeveer een halve centimeter.
Kan natuurlijk zijn dat er te veel olie in is gedaan bij het verversen. Of zou hier koelvloeistof weglekken?
Ik raak een beetje gestrest, want ik weet niet wat er aan de hand is. Hoe kan ik een juiste diagnose stellen? En wat te doen?
Met vriendelijke groet,
Hans
Ik zou het systeem onder druk zetten. Hiervoor is een apparaat beschikbaar. Dit zou ik eerst met koude motor en dan met warme motor doen. Kijk of de druk wegvalt en zoek dan naar de oorzaak. Het is misschien verstandig om de thermostaat er eerst uit te halen.
M.v.g.
Erik
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Mvg Hans
- V300 register
- Verbannen
-