Benzinegebruik en Koelvloeistof
- V300 register
- Verbannen
-
De auto start altijd meteen en rijd goed, wat dat betreft geen problemen.
Maar ik bemerk wel dat het benzine verbruik toeneemt. Van 1 op 13,5 km naar nu ongeveer 1 op 10. Benzine Lekkages kan ik niet ontdekken. De carburateur lekt ook niet en zit goed vast.
Het tweede is de koelvloeistof en de motortemperatuur. Afgelopen zomer tijdens een lange tocht op de snelweg bij hoge buitentemperatuur een keer gehad dat de motor te heet werd, rode temperatuur lampje branden. Gestopt en zo stom geweest de radiator vuldop eraf te halen, waardoor er zeer hete koelvloeistof eruit spoot. Daarna bijgevuld en rustig doorgereden.
Kort geleden, 3 weken geleden de koelvloeistof en olie ververst en het oliefilter vervangen. Gisteren na een kort ritje van 10km, gemiddeld ongeveer 50km per uur gereden, begon het temperatuur lampje weer te branden. Thuis gekomen, bleek langs een klem van de slang die aan de bovenkant van de radiator vast zat stoom uit te komen. Ventilator draaide niet. Ventilator draaide voorheen wel, maar voor mijn gevoel ging de ventilator de laatste tijd vrij snel aan.
Een dag later, vandaag, bleek het koelvloeistof te laag, een halve liter bijgevuld en nog steeds onder het minimum, hoeveel precies te laag weet ik niet, want de koelvloeistof is op. Kan onder de auto geen lekkage ontdekken en ook op andere plaatsen geen lekkage.
Vandaag het olie pijl gecontroleerd, de auto staat vlak, het niveau staat boven het maximum, ongeveer een halve centimeter.
Kan natuurlijk zijn dat er te veel olie in is gedaan bij het verversen. Of zou hier koelvloeistof weglekken?
Ik raak een beetje gestrest, want ik weet niet wat er aan de hand is. Hoe kan ik een juiste diagnose stellen? En wat te doen?
Met vriendelijke groet,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Komt er (veel) rook uit de uitlaat? Als de rook wit is, verbrandt je koelvloeistof, en heb je vrijwel zeker een lekke koppakking. Voor zover je de koelvloeistof kunt zien, ligt daar olie op? En aan de oliepeilstok, is dat echt olie, of ook andere meuk?
- V300 register
- Verbannen
-
Morgen koelvloeistof bijkopen en goed in de gaten houden hoe alles verloopt. Wel of geen hoog koelvloeistof verbruik. Olie pijl en kleur olie, kleur van de rook.
Zag ook dat de hete lucht aanluitingsslang naar de carburateur niet vast zit. Kan dat kwaad?
Dat hogere verbruik. Zinvol om te kleppen te laten stellen. Dat moet ik wel laten doen omdat ik vanwege rugklachten alles maar voorlopig voorbij moet laten gaan.
MvG Hans
- V300 register
- Verbannen
-
honingbij;19969 schreef : De rook die er uit komt is blauw, niet wit. Mijn broer die veel met motoren bezig is heeft er vandaag naar gekeken. Het oliepijl is wel iets te hoog, maar ziet er volgens hem gewoon schoon uit. Dan is er mogelijk toch te veel olie ingegaan bij het olieverversen. Hoe erg is dat eigenlijk. Olie pijl wat verlagen?
Zag ook dat de hete lucht aanluitingsslang naar de carburateur niet vast zit. Kan dat kwaad?
Dat hogere verbruik. Zinvol om te kleppen te laten stellen. Dat moet ik wel laten doen omdat ik vanwege rugklachten alles maar voorlopig voorbij moet laten gaan.
MvG Hans
Je moet er zo mogelijk wel wat olie uit halen, teveel olie kan de keerringen enzo eruit persen. Ietsje boven de maximum van de peilstok is niet zo heel erg, maar beter is iets tussen minimum en maximum.
Verwarming naar de carburateur kan niet zoveel kwaad, ik heb de hele winter zonder gereden. Tenminste, pas in januari ofzo heb ik een stuk slang erop gezet. Het helpt wel ietsje, maar eigenlijk merk je het niet zo.
Kleppen stellen is sowieso nooit fout

- V300 register
- Verbannen
-
Wat is een handige manier om er wat olie uit te halen, met een slang afzuigen?
Bij de 340 CVT gaat de fan alleen maar draaien als de koelvloeistof te warm wordt?
MvG Hans
- V300 register
- Verbannen
-
honingbij;19975 schreef : Wat is een handige manier om er wat olie uit te halen, met een slang afzuigen?
Bij de 340 CVT gaat de fan alleen maar draaien als de koelvloeistof te warm wordt?
Ik weet niet of je dat af kunt zuigen, ik zou zelf heel even de carterstop een eindje losdraaien. (niet helemaal eruit dus!)
Laatste klopt, als het goed is

Maar het is niet helemaal goed zo te horen, dus je kan dat even checken

- V300 register
- Verbannen
-
controleer ook je thermostaat, als deze niet geheel open gaat dan kan er te weinig koelwater door je blok en kop lopen en dus te warm worden.
Verder als je een eind hebt gereden en hij rookt nog steeds wit als je stilstaat en zeker bij het optrekken van 1 naar 2.... 0->20
zeg maar de rook alsof je een ijskoude motor hebt.
Dan kan het weleens heel goed zijn dat je koppaking aan het lekken is.
Deze hoeft trouwens niet naar binnen te lekken maar kan ook naar buiten lekken.
- V300 register
- Verbannen
-
Heb zelf een jaar daarmee gereden met de vorige auto maar dat was voor ik de volvoclub had ontdekt.(en in de vacantie ging het mis:kokende motor)
Meestal krijgt de olie een kleur als koffie met melk maar dat was bij mij niet zo er kwam dus geen koelvloeistof in de olie
- V300 register
- Verbannen
-
genoeg hebt laten afkoelen en er meteen een paar liter koude koelvloeistof
bij hebt gegooid. Daar zijn de 1400ers gevoelig voor.
- V300 register
- Verbannen
-
cryowim;19987 schreef : Als er een lek is naar het koelwater toe worden de koelslangen keihard als de motor nog maar even heeft gelopen.Je moet er zonder al te veel weerstand in kunnen knijpen.
Heb zelf een jaar daarmee gereden met de vorige auto maar dat was voor ik de volvoclub had ontdekt.(en in de vacantie ging het mis:kokende motor)
Meestal krijgt de olie een kleur als koffie met melk maar dat was bij mij niet zo er kwam dus geen koelvloeistof in de olie
Bedoel je dat als er een lek is naar het koelwater door de compressie druk van de motor deze druk op de koelwaterslangen komt te staan waardoor deze keihard worden? Ik zal dat controleren als de motor aan staat.
In ieder geval ziet de kleur van de olie er goed uit, in ieder geval geen koffie met melk, maar zoals olie hoort te zijn.
De uitlaatgassen zijn in ieder geval niet wit, maar als ik het zie, dan is die blauwig om het maar zo te zeggen.
Het kan natuurlijk heel erg goed zijn dat de thermostaat niet meer goed werkt. Een punt om naar te kijken.
Als de koppakking naar buiten lekt dan moet je dat toch kunnen zien. Aan de buitenkant ziet het er gewoon goed en schoon uit?
Ik denk dat ik maar een afspraak maak bij de Volvo garage waar iemand werkt die altijd met 340?s heeft gewerkt. Zou liever zelf knutselen maar ben daar helaas lichamelijk niet toe in staat (hernia klachten). Dat is ook de reden dat jullie op de club weinig van mij horen en mijn weinig zien, helaas. Zit in de medische molen, maar dat duurt en duurt.
MvG Hans