340 loopt niet lekker in vochtig weer

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2007 19:47 #661180 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 loopt niet lekker in vochtig weer
hoi doeke, ik ben nog lang niet overtuigd dat dit probleem alleen wordt veroorzaakt door de ontsteking, als het de ontsteking zou zijn heb je namelijk ??k geen vermogen als je volgas geeft. en dat heb je nu juist wel...

wel is het zo dat als je niet weet hoe oud de verdelerkap (+rotor), kabels en bougies zijn, je deze bij aankoop van de auto maar het beste direct kunt vernieuwen, vaak loopt ie daar inderdaad beter van.

bougies koop je trouwens het beste van NGK, of ook weer Bosch. type voor een jongere 340 1.4 is geloof ik BPR6 ?
geen champion kopen iig, of andere vage merken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2007 21:51 #661248 door V300 register
Wel, vandaag zijn we even ermee bezig geweest. De volgende zaken kwamen we tegen:

- Luchtfilterhuis zat niet goed vast. Van ??n bout miste de moer, op een andere zat speling en de derde zat wel goed vast.

- Bij het loshalen van het filterhuis voelde ik nattigheid(letterlijk) aan de onderzijde. De verbinding van slangetje aan de onderzijde, wat aan de andere zijde aan het motorblok zit, zat vast met een niet zo geweldig 'slangenklemmetje' waardoor er brandstof lekte(minimaal).

- Het dunne slangetje vanuit de carburateur, wat naar een t-stuk loopt (cm of 8 lang) leek droog, er zaten scheurtjes in.

- Defrosterslang aan ??n kant los en in het midden gescheurd.

- Het mooiste: De thermostaatklep in het luchtfilterhuis. Iemand (garage, knutselaar?) heeft in dat deel 4 bouten met moeren geplaatst. Ik snapte eerst niet waarom, want het hield niets bij elkaar ofzo. Maar, die 4 bouten blokkeerden de thermostaatklep, die kon dus helemaal niet meer bewegen. Ook miste het veersysteem waardoor de klep teruggedrukt wordt. Erg vreemd allemaal. Ik kan me alleen wel voorstellen dat de defrosterslang gescheurd is omdat hij z'n druk niet meer kwijt kon(de klep kon immers niet openen).

- De pakking tussen carburateur en filterhuis zag er slecht uit. Scheuren, afgescheurde randen.

- Als je het deksel van het filerhuis haalt kijk je in 2 'gaten'. door beide gaten loopt een buisje, waar een klep aan bevestigd zit. Die klep zit echter alleen maar in ??n van de buisjes, niet in beide. Als je de choke uittrekt zouden de kleppen dus die gaten bijna afsluiten. Volgens het technische garageboek van de 340 zouden in beide gaten een klep zitten, bij ons zat er dus maar ??n. Klopt dat wel??

- De verdeler was best schoon. De 4 electrische punten waren behoorlijk ingebrand dus mijn vader heeft dit met een klein schuurpapiertje schoongemaakt.

Een aantal zaken konden we direct verhelpen. Morgen halen we een nieuwe defrosterslang en een pakking voor de carburateur, als dat los geleverd wordt.

Zo dat was het weer! Reacties/tips zijn altijd welkom!

gr doeke

(ps foto's komen later, heb ff geen usb kabel voorhanden)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2007 11:39 #661255 door V300 register
- Til de pakking tussen de carb en het luchtfilterhuis ook even op. Daaronder zitten ook nog drie schroefjes. Het is, volgens mij, niet zo erg dat die pakking gescheurd is.

- Check alle vacuumslangen aan de onderzijde van het filterhuis. Er kan er zo maar een los zitten, of gescheurd zijn.

- Defrostslang kan je ook repareren met tape. Zit bij mij al een jaar lang 'goed'....

- Chokeklep zit alleen op de 1e trap van de carb. Dit is normaal.

Tip: voor de zekerheid toch maar even nieuwe bougies, kabels, rotor en verdeelkap kopen. Kost je de kop niet en je kan weer lange tijd vooruit zonder problemen met de ontsteking. Weet je in ieder geval zeker dat het daar niet aan zal liggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2007 23:37 #661325 door V300 register
Hier nog wat foto's:

De carb en wat slangenwerk. Ziet er zo wel ok uit toch? Het slangetje tussen de carb en dat t-stuk is natuurlijk aanwezig, werd net vervangen, was poreus.

Hier was niks mis mee, alleen de slang zat helemaal dicht met een soort kleverig prut. Klopt dat?

De pakking van de carb. Ziet er niet zo goed uit maar goed genoeg volgens jullie?

Deel van luchtfilter met thermostaatklep. Je ziet nog een moer en daar rechtonder van wat prut, daar zat ook een bout. Door die beide kon de thermostaatklep niet meer open, wat mijns inziens het scheuren van de defrosterslang veroorzaakt heeft (te hoge druk). Ook het veersysteem wat de klep dicht duwt ontbrak. Gelukkig kon William mij aan een goede helpen;)

dt was het, kort samengevat. Zien jullie nog dingen die ik niet heb gezien? Op-/aanmerkingen zijn welkom.

gr doeke

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC