340 loopt niet lekker in vochtig weer
- V300 register
- Verbannen
-
Onze 340 (NK-01-PS) geeft de laatste tijd regelmatig hetzelfde probleem. Het komt voor bij kouder en met name vochtig weer.
3 weken terug reed van Leeuwarden naar Enschede op en neer. Heenweg, perfect, heerlijk gereden zonder problemen. De terugweg ging in eerste instatie goed, maar na ca. 75 km begon de ellende. Ik reed constant ca 110 km/u en plots viel het vermogen weg. Het was geen gas of vol gas. Pas als ik het pedaal volledig indrukte accelereerde de auto, maar dan wel met 'volgas'. Als ik niet vol gas gaf, zakte het vermogen gewoon in een. Constant rijden zat er niet in. Het vermogen was iet helemaal weg, maar veel te weinig, minimaal. Toen heb ik de auto even stilgezet. Dan even met de koppeling in voor enkele seconden het pedaal volledig intrappen. Veel geraas, maar daarna ging het weer even goed.
Vandaag gebeurde hetzelfde. Het regende wat, al de hele dag. Ik reed van Leeuwarden naar Franeker en terug. Op de terugweg, na enkele minuten, hetzelfde verhaal. Reed weer constant 110, en plots viel het vermogen weer weg. Weer even stilgezet en dit hielp weer een klein beetje. Enkele minuten later kwam ik aan in Leeuwarden. Toen ik inparkeerde, viel de motor ook bijna uit, geen vermogen. Moest de hele tijd veel gas geven. Wat is dit toch?
Ik moet ebij vertellen dat mijn moeder enkele weken geleden de anwb erbij had. Die zei dat er iets was met de verdeelkap, hij heeft er ??n of ander middel opgespoten. Ook had hij het erover dat het filterhuis(?) met 'slechts 3 schroeven vast zat, waarvan er 2 verroest waren'. Hier hebben we verder nog niets mee gedaan, maar speelt dit mee? Het lijkt me wel. Ik vermoed dat er ergens vocht opgepikt wordt, wat zich mengt met de benzine. Wie helpt me hiermee? Het wordt echt heel lastig...
Wanhopige groeten,
Doeke Dobma
Leeuwarden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
hoewel het geen kwaad kan om je carburateur regelmatig eens te controleren op losgelopen boutjes, denk ik dat jouw probleem te maken heeft met wat we noemen een 'bevriezende carburateur' met andere woorden er vormt zich door de verdamping van benzine een ijsafzetting (vocht/ water uit de lucht die bevriest in de luchtpijp van de carburateur) waardoor de lucht doorstroming belemmerd wordt. hierdoor gaat de motor verzuipen (te weinig lucht; teveel benzine) en verliest vermogen/slaat af. als je het gas helemaal induwt komt de 2e trap van de carburateur in werking, die raakt niet zo makkelijk bevroren.
een mogelijke oorzaak is het plaatsen van een sportluchtfilter (in plaats van het originele filterhuis) maar als je nog wel het complete filterhuis hebt en toch dit probleem, moet je eens kijken naar de defrosterslang (slang voor warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk) en eventueel de thermostaatklep in het luchtfilterhuis. Dit is een soort rechthoekige 'doos' met een klep erin, langs onder komt de defrosterslang daarop, en langs voren de koude lucht vanaf de grille. de luchtklep moet bewegen als je een f?hn erop laat blazen. Waarschijnlijk staat deze klep bij jou vast in de koude stand, ofwel ontbreekt de defrosterslang.
groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Alleen maar bespuiten lost het probleem niet op. Hij is in principe al vies geworden door vocht wat snel zo'n groen laagje op de punten doet ontstaan. De wagen die ik nu heb (1700 blok) daar heb ik het gelijk bij gedaan. Had nog geen problemen. Maar de vorige wagen was deze klus afdoende om nooit meer het rijgedrag te krijgen.
- V300 register
- Verbannen
-
Als iemand nog andere input heeft is dat welkom.
Vr gr Doeke
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma schreef : Bedankt! Zal komend weekend eens kijken. Zo'n verdelerkap, wat is dat precies. Ik hoor de term vaak maar weet niet hoe het eruitziet en wat het is. Iemand een pic? Ik ben wel technisch aangelegd maar heb nog geen ervaring met motortechniek :lol:
Als iemand nog andere input heeft is dat welkom.
Vr gr Doeke
Zo'n ding. Hier komen 5 kabels uit, waarvan er 4 naar de bougies lopen op het motorblok. Als je naar de auto-onderdelenboer gaat kun je deze voor weinig (7 euro oid) nieuw kopen. Het is heel gemakkelijk los te maken (2 schroefjes), dus dat kun je zelf ook wel!
Let wel op, bij het overzetten van de bougiekabels.. zet ze 1 voor 1 over (lostrekken v/d oude, daarna op de nieuwe drukken op dezelfde aansluiting). Het is nl. belangrijk dat de volgorde van de kabels precies hetzelfde is, anders gaat je motor niet meer lopen.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb onlangs hetzeldfe probleem gehad. bij mij ontbrak inderdaad het stukje defrosterslang (kost ong. ? 8,

Groetjes,
Jeroen
- V300 register
- Verbannen
-
de rest is goedkope rotzooi namelijk

- V300 register
- Verbannen
-
doeke
- V300 register
- Verbannen
-