Welke olie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2005 22:59 #647002 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie
In het boekje van de volvo 340 staat wel dat je syntetische olie kunt gebruiken. En dat boekje komt al uit 84! Blijkbaar was die olie er toen net ofzo... Maar die magnetic is syntetisch van castol die high bla bla is mineraal die heb ik er nu inzitten. Maar mijn vraag, is syntetische olie zo slecht voor de moter? Of is het alleen dat i veel olie verliest want dat is nog te overkomen. By the way de volvo dealer zei tegen mij dat i door 15w40 stiller wordt dan door 10w40 omdat i door 15w40 dikker is en meer moet ploegen. Ja, he of dat ook waar is weet ik niet hoor! Volgens mijn boekje pas op uit 84 kun je er zelfs 20w 40 ingooien! Die kost helemaal geen dorol...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2005 09:30 #647003 door V300 register
Mjah Syntetisch is dunner he, en dan kunnen die oude onderdelen wel eens te weinig smering krijgen. Mineraal of half-synteet is toch wat "stroperiger" naar mijn idee. In m'n 360 had ik een vol synteet en dat ging als een speer. In m'n 1400 een half su=ynteet speciaal voor oudere motoren/modellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2005 10:37 #647004 door V300 register
Dunner? Te weinig smering? Dikker ? Ploegen? Stiller?

Ik vind dit allemaal een beetje zweverig worden, volgens mij zit het meeste tussen de oren bij jullie.

Zolang de hydrodynamische druk in de glijlagers opgebouwd wordt, zijn die ook voldoende gesmeerd. Dus 15W40 er in en klaar. Eventueel met olie van de lidl, als je maar regelmatig vervangt. Dit zijn kei-simpele oude motor-constructies, geen hi-tech F1-motoren. Je zult ook wel niet vaak boven de 5000 toeren uitkomen lijkt me. Bovendien is de 300-serie geen toonbeeld van geluidsdemping, dus of je het verschil in olie kunt horen.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Als iemand het tegendeel kan "bewijzen" (liefst met een vermogenstest en een geluidsmeting), graag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2005 10:52 #647005 door V300 register
de topicstarter geeft al aan wat de mogelijke problemen zijn bij overschakelen op synthetische olie;

Ik denk hierbij aan pakkingen die niet tegen moderne synthetische olie kunnen of zo. De auto dieselt ook een beetje na, misschien is de motor vuil ? Wat als al dat vuil in 1 keer loskomt ?

dat van die pakkingen blijkt dus inderdaad zo te zijn. pakking waar gedurende vele jaren minerale olie ingetrokken is blijkt niet goed af te dichten als er synthetische olie op komt.

voor de smering van de lagers heeft Thomas 100% gelijk.... een B14 denkt; olie is olie, lopen maar...

Groetjes Wouter

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2005 11:59 #647006 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Welke olie
en een B200 loopt zelfs goed op een papje van zand en kiezels!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2005 12:22 #647007 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Welke olie
Hallo beste mensen,

Jeroen, nu moet je niet overdrijven, maar toch..

Ik lees met verbazing jullie berichten over allerlei oliesoorten die je kunt gebruiken in 1400 motor.
Mijn stelling:

Het belangrijkste verschil tussen al die oliesoorten is de prijs.

Als het gaat om de belangrijkste functie van het "smeermiddel" is dat er in een glijlager geen metallisch contact ontstaat. De term hiervoor is hydrodynamische smering (voor technici de regel van Vogelpohl). Dat wil zeggen dat de vloeistof in een soort wigvorm tussen bewegende delen komt. Dus beste mensen gewoon water is dan al geschikt!!. Ware het niet dat, dat corrosie veroorzaakt. Dus is olie toch wat beter. Waar moet de olie dan aan voldoen?
Ik zal er een aantal opnoemen.

1. Moet verontreinigingen in de olie zwevend houden. (metaaldeeltjes, kooldeeltjes enz.)
Deze worden als het goed is er na een rondgang al uitgefilterd!!.

2. Moet vocht (o.a. water) oplossen.
Dit wordt dus na verloop van tijd een probleem!

Gevolg was dat er aan de minerale olie allerlei dopes werden toegevoegd.

De huidige 15W40 van ALdi, Lidl voldoet hier uitstekend aan. (zelfs nog voor de Turbo geschikt)

Het enige wat van belang is, dat je het oliefilter na ongeveer 10000- 15000 km gaat vernieuwen. Deze raakt na een ongeveer 20.000 km verstopt en treedt de bypass in werking.

De goedkope olie verversen?
Een collega van mij op het autotechnisch labatorium, zei dat olieverversen om de 50.000 km wel kon.
Hij heeft mij laten zien , door allerlei lab.proeven. De olie nog in prima conditie was !!!!!

Zelf ververs ik de motorolie bijna nooit, ik heb nu 375.000 km gereden. Bij 180.000 km de olie een keer ververst. Om de 10.000 km moet ik wel en halve liter toevoegen. De olie voelt dan nog prima aan!!. De olie is zelfs nog niet zwart geworden. Ik moet wel zeggen dat ik al die tijd op LPG rij en tijdig mijn oliefilter vernieuw.

Groet Timen, (aandeelhouder koninklijke nederlandse petroleum maatschappij)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2005 13:19 #647008 door V300 register
Bevestigd mijn ervaringen. Ik vervang de olie eigenlijk alleen "zo vaak" omdat ik de filter vervang, en de olie van de Lidl zo goedkoop is dat ik het maar meteen mee doe.

(Bericht gewijzigd door thomas_d op 4 oktober 2005)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2005 14:13 #647009 door V300 register
Veel zit ook tussen de oren, anders zou iedereen wel dezelfde olie gebruiken he?!

Maar mijn ervaringen betreffen alleen MIJN 1.4 die gewoon rauwer werd met een volsynteet.

Belangrijk is ook dat als je de auto niet veel gebruikt en de motor wat ouder is, de olie de eerste keren na aanschaf auto zeer vaak te vervangen. Dus olie erin stukken doorvlammen en olie weer verversen, alle rotzooi komt los en vermengd zich met de olie. de zgn "black sludge".

Na verloop van tijd is en blijft de olie lekker helder en is het een kwestie van regelmatig bijhouden.

Maar idd zoals Thomas al schrijft is het geen F1 motor (al zou je dat met een 1.4 4-bak wel zeggen) en moet ie zo'n beetje alles kunnen hebben.

Ik hou het lekker bij de Castrol want die doet het prima (tussen de oren)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2005 14:19 #647010 door V300 register
Oeh oeh oeh, een 340GLT met een 4-bak ? Er is dus toch nog werk aan de winkel...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2005 18:47 #647011 door V300 register
haha, per vandaag is het een 5!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC