Welke olie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2005 10:47 #624905 door V300 register
Welke olie is gemaakt door V300 register
Hoi Allemaal,
Ik ben een "absolute beginner", heb m'n 340 nog
geen week. Hij is van 1991 en heeft slechts 30.700 (dertigduizend zevenhonderd) kilometer gereden dus ik wil er heel zuinig mee zijn !
Een vraagje om mee te beginnen, welke olie kan ik het beste gebruiken ?
Helaas heb ik geen idee wat voor olie er nu inzit. Ik kreeg van iemand het advies er Castrol Magnatec in te gooien. Deze olie is magnetisch en zou dan aan de motor blijven plakken (dus niet alle olie zakt naar beneden). Kan ik m'n motor (B14 4E) uit 1991 naar de vaantjes helpen met een te moderne olie ? Ik denk hierbij aan pakkingen die niet tegen moderne synthetische olie kunnen of zo. De auto dieselt ook een beetje na, misschien is de motor vuil ? Wat als al dat vuil in 1 keer loskomt ?
O-ja, de auto is de afgelopen 14 jaar voornamelijk voor korte ritjes gebruikt, maar wel perfect onderhouden !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2005 21:13 #646993 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie
Sowieso ff een lekker lange rit maken en de motor lekker het stoken. daarna de olie eruit en verse olie erin. Persoonlijk kies ik voor een gewone minerale olie ivm de dikte. het is een oud motortje (1.4) die niet zo graag syntetische olie heeft. Maar de 360 rijders zullen daar zeker anders over denken Voor de pakkingen zal het niet uitmaken. Overigens, wonderverhalen van magnetische olie bestaan naar mijn mening niet. en als dat al zo zou zijn, zal jet het misschien merken met de moderne auto's maar niet met een 340.

Succes met je aanwinst!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2005 23:54 #646994 door V300 register
er zit nu waarschijnlijk minerale olie in.

bij iedere motor geldt zowieso dat als je wilt overschakelen van mineraal op synthetisch dat het geleidelijk moet. minimaal een aantal keer halfsynthetisch gebruiken.

en, waarschijnlijk is halfsynthetisch ook voor de lange termijn prima. 10W40 is er in goede kwaliteiten maar zat te vinden.

Groetjes Wouter

(Bericht gewijzigd door antiekeradio op 18 juni 2005)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2005 15:01 #646995 door V300 register
Bedankt voor de berichtjes.
Halfsynthetisch lijkt me wel wat, de gulden middenweg ! (zit ik er nooit ver naast, wat er nu ook inzit).
De motor loopt overgens prachtig, vandaag een lange rit (35 km) in de hitte gemaakt en hij loopt niet warm of zo !
Wel m'n linker buitenspiegeltje afgebroken toen ik 'm probeerde bij te stellen (van binnen uit).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2005 22:23 #646996 door V300 register
Ik heb zelf een Volvo 340 DL, 1986, vario, ook met B14.4E motor en ik gebruik halfsynthetische olie 10W-40 en loopt daar heel goed op. Dus met half synthetisch 10W-40 zit je gewoon goed.

Hans

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2005 00:00 #646997 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Welke olie
Na 35 km is ie net opgewarmd!:D
Je moet hem echt even lekker heet stoken, als je een schakelbak hebt is dat niet zo moeilijk, gewoon in z'n 3 of 4 de snelweg over racen... :P

Daarna alle vloeistoffen verwisselen. Eventueel kun je de olie wat "oplossen" door er Engine Flush bij te gooien voordat je hem heet gaat stoken. Dan los je het vuil wat er eventueel in zit mooi op.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2005 16:45 #646998 door V300 register
Je kan ook sla olie gebruiken denk ik.
340 motor gaat toch niet stuk :D

P.S. In je boekejes bij je auto staat precies welk type olie er in moet. Dus lees dat effe door zou ik zeggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2005 21:05 #646999 door V300 register
Die castrol magnetic heb je ook in 15w40... DIe is uh mineraal. Dan heb je ook nog die witte, die is niet magnetic... Het zal wellicht uitmaken denk ik, maar ik geloof niet dat het is wat ze zeggen. Dat het vanaf de start meteen berscherming bied bla bla bla en de olie gelijk al op de goede plek zit... Gedeeltelijk zal het wel kloppen, maar ja verkooppraatjes zijn er ook altijd nog. Tip over moterolie: Is vaak, zoals deze week in de markro in de reclame. 5 liter castrol 15w40 (die witte flessen) 11.90... incl btw, en die andere groene (magnetic) maar die zijn 4,5 liter 17 euro. Valt opzich mee is goede olie... Vind ik dan... Bij de autospelciaal zaak zijn ze duurder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2005 19:40 #647000 door V300 register
Ik ververs me olie zo 1 x per jaar aangezien ik veel kleine stukjes in de stad rijd en dat is niet stimulerend voor je olie en blok. Daarom heb ik altijd liever goede olie. Koop asjeblieft een goede merk olie want er zit opzeker een verschil tussen goedkoperen olieen en duurderen.

De stap van miniraal naar synthetisch kan echt geen kwaad en synthetisch geeft gewoon een betere bescherming dan miniraal aangezien de technologi ook verder gaat qua bescherming. Alleen geld hier de vuist regel. Van miniraal naar synthetisch en vanaf dan ook altijd synthetisch blijven gebruiken niet meer achteraf terug gaan naar een miniraal of half halfsynthetisch gaan.

Maar voor hele oude auto's zoals sommige van ons hebben kan je Castrol GTX High Mileage 15W-40 gebruiken. Kost niet zo veel en is echt goede olie. Ik zelf heb het er in zitten nu in mijn volvo360 GLT en ik had altijd redelijk last van een goed zwetend carter en een druppeltje bij me krukas. En ik kan je meededelen dat na een half jaar gewoon weg was. geen druppeltje meer en na het schoonmaken van me carter haast geen zweet meer. Plus me motor merkbaar stiller is geworden. En het verbruik van olie is 0.0 maar dat was eigenlijk altijd al .

Greetz marwin.

Zie de link -->
www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?c ategoryId=8218026&contentId=7000863

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2005 20:16 #647001 door V300 register
een 1400 kan goed overweg met praktisch ALLE in de handel verkrijgbare motorolie, _behalve_ full synthetic olie. dat is geen goed idee!!

de afdichting van diverse pakkingen en keerringen is NIET berekend op synthetische olie.
vaak wordt het na een switch naar synthetic een onvervalste olieboot, het begint er aan alle kanten uit te sijpelen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC