Koelvloeistof

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 11:23 #809214 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelvloeistof
Hoi, ik zal even een oud topic naar boven halen met het zelfde onderwerp als ik wilde plaatsen.
Ik had in een ander topic al gemeld dat ik de rotor, verdeelkap en bougieskabels had vervangen. Tijdens dat klusje zagen we dat de koelvloeistof bijna op het minimum stond. Bijgevuld en verder niet bij nagedacht, maar een week later was het alweer flink gezakt tot onder de helft. Weer bijgevuld en ik zie het inderdaad zakken, maar niet dat het gelijk leeg is, nu weer een week later is ie weer tot iets minder dan de helft gezakt.

Hmmmm? ik begin gelijk bang te worden voor enge dingen als een lekke koppakking. Maar ik heb al een beetje oude berichten zitten doorlezen en zodra de motor warm is komt er geen rook meer uit m'n uitlaat, ook niet bij optrekken, de olie ziet er voor zover ik kan zien goed uit, m'n verwarming werkt goed. Hopelijk kan ik dat dan uitsluiten of zegt dat nog niks?
Nadeel van deze tijd van het jaar is dat zowel voor ik wegrijd 's ochtends als dat ik 's avonds thuiskom het al hartstikke donker is, dus ik kan nog niet ontdekken of ik nou ergens lekkagesporen zie. Van het weekend bij daglicht maar eens onder de motorkap duiken. Maar daar ligt ook het probleem: ik wil heel graag wat meer leren en zelf kunnen uitdokteren, maar ik snap helaas nog zeer weinig van alles wat ik hier lees. Zouden jullie mij kunnen en willen helpen met beginners-uitleg over welke dingen ik zou moeten checken? In 1e instantie lijkt me dat ik moet checken of ik lekkagesporen zie. Daarna begrijp ik uit de berichten dat het goed een scheurtje in een slang zou kunnen zijn.
Welke slangen moet ik nakijken?? Wat kan ik bij de waterpomp nakijken? En wat zou ik nog meer zelf kunnen nakijken?? (Dan hoef ik niet gelijk weer Anjo lastig te vallen, zoals vorige keren dat er wat met m'n auto was? ;))

Verdere info over de auto: Het gaat om een 340 DL Special uit '91. De motor loopt erg mooi hoor ik van meerdere mensen en sinds het vervangen van de verdeelkap, rotor en bougieskabels start ie weer keurig. Bij regen wilde ie vaak niet meer starten of als ik 5 min had gereden, daarna even kort naar de winkel was en weer weg wilde rijden, wilde ie vaak ook niet meer goed starten. Dat is dus opgelost, al is het me nog steeds niet gelukt om de aangeschafte bougies te plaatsen.
Ik heb deze bougiessleutel van Halfords www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductD...d=526058&ref=beslist , dus een gecombineerde van 16 en 21 mm, en ik heb de buitenste nodig, maar de binnenste klikt niet ver genoeg naar binnen waardoor de bougies er niet in past. Iemand toevallig ervaring met deze sleutel? Ik zal misschien gewoon iets fout doen?
Verder kraakt, piept en schaaft de auto enorm in deze tijd van het jaar als ik wegrijd met koude motor. Dat had ik vorige winter ook wel, maar is nu wel veel erger.
Maar als ik een paar honderd meter onderweg bent wordt het al stukken beter en zodra ik echt op weg ben hoor ik geen geluiden meer, dus volgens mij hoort dat er gewoon een beetje bij? Wel hoor ik af en toe wat getik in/achter het dashboard, volgens mij ten hoogte van de verwarming?
Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is dat ik af en toe het idee heb dat het gas geven zwaarder gaat dan ik gewend was. Dat ik het gas dieper in moet trappen bij het optrekken en dat ie in het begin minder vermogen heeft. Zodra ik op snelheid ben, merk ik verder niks. Het rare is dat dat ook niet altijd het geval is. Gisteren en vandaag rijd ie voor mijn gevoel weer als een zonnetje, terwijl ik maandag het idee had dat ie echt niet lekker reed. Maar in het weekend staat ie ook vaak op vrijdag, zaterdag en zondag stil, zou het dat gewoon kunnen zijn?

Nou een heel lang verhaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen om de auto wat beter te leren kennen en in elk geval advies kunnen geven over wat het beste te doen met het koelvloeistof-probleem? Alvast super bedankt! :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 11:30 #809217 door V300 register

Rebecca;127715 schreef : Ik heb deze bougiessleutel van Halfords www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductD...d=526058&ref=beslist , dus een gecombineerde van 16 en 21 mm, en ik heb de buitenste nodig, maar de binnenste klikt niet ver genoeg naar binnen waardoor de bougies er niet in past. Iemand toevallig ervaring met deze sleutel? Ik zal misschien gewoon iets fout doen?
Verder kraakt, piept en schaaft de auto enorm in deze tijd van het jaar als ik wegrijd met koude motor. Dat had ik vorige winter ook wel, maar is nu wel veel erger.

Waarschijnlijk komen de meeste euvels gewoon door de koude omgeving, mijn eigen Volvo rijdt ook moeilijker als hij nog een koude motor heeft. Qua bougies zou je ze gewoon erin moeten kunnen klikken (in die sleutel), maar je kunt ze het beste eerst met de hand een deel in het bougiegat draaien, anders kan de draad aan de binnenkant wel eens kapot gaan weet ik uit ervaring :p En dan zou dus die sleutel erop moeten klikken, daar moet je gewoon even gevoel voor krijgen, met zo'n gereedschapje omgaan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 11:48 #809218 door V300 register
Er kan lekkage in je koelsysteem zitten en dat hoeft niet heel ernstig te zijn. Bijvoorbeeld bij slangklemmen, koelslangen (die over het kleppendeksel loopt is vaker verdacht), radiateur, etc. Zelf heb ik wel eens bij een B14 de waterpomp lek gehad. Door aan de poelie te draaien zag je bij een bepaalde stand de koelvloeistof heftig weglekken. Bij een B200 heb ik al twee keer de pakking van rond de thermostaat lek gehad.

Je kan evetueel bij een garage het koelsysteem onder druk laten zetten, maar begin eerst maar eens met een visuele inspectie. Houd voorlopig het niveau in de gaten en vul zonodig bij.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 12:35 #809221 door V300 register
Wat ik gemerkt heb is dat de radiator ook wel vaker de zwakke plek is.
Het gaat hem dan vooral om de aansluiting van de hoogste slang (dus als je voor de auto gaat staan, de hoogste linkse) probeer daar is even een blik te werpen de aansluiting van de slang en de radiator zelf. Het soldeersel tussen het pijpje en de radiator wil wel eens wat scheuren en dat geeft dan een lek. Dat is overigens te solderen door iemand met een beetje ervaring en kost relatief weinig tijd!

Koude motor is idd bij de Volvo'tjes ietwat een rare rijervaring. Je hebt dan idd meer gas nodig om hem weg te trekken, maar dat kan je wat manipuleren door wat met de choke te spelen. Deze net iets verder uittrekken... Ook kan je defrosterslang (geribbelde alu slang tussen luchtfilter en uitlaatspruitstuk) gescheurd zijn en dan hapt je motor ijskoude lucht, als dan de motor ook nog koud is, dan ontbrand de benzine gewoon niet goed!
Zijn die twee zaken in orde, dan zou het in principe goed moeten zijn en zou je eens de motor warm is, geen problemen meer mogen ondervinden!

Dat kraken zou kunnen komen van de riemen, afhankelijk van de soort (origineel Volvo of Rollounds) kraken ze meer of minder! Ik heb de nieuwe Rollounds van Dafhobby en die kraken als het vochtig en koud is altijd heel hard (soms sta ik er zelf van te kijken hoe hard ze eigenlijk wel kraken), maar zoals je zelf zegt, na even gereden te hebben is het over.

Die bougie-sleutel is idd de goeie en zou moeten passen.
Voor zover ik kan zien op de foto, is het de bodoeling dat je hem positioneert en hem dan induwt zodat de maat van 16mm naar achteren wordt gedrukt. Als je dan nog wat schommelt, zou hij normaal op die van 21mm moeten passen.
Indraaien van de bougie idd de eerste paar slagen met de hand doen, anders heb je straks een beschadigde schroefdraad en ben je nog verder van huis! Als hij er dan eenmaal een paar slagen goed in zit, op dezelfde manier de sleutel erop en draaien maar!

ik wil heel graag wat meer leren en zelf kunnen uitdokteren, maar ik snap helaas nog zeer weinig van alles wat ik hier lees

Blijven proberen is de tip en als je ons niet begrijpt, gewoon nog is vragen om het nog eenvoudiger uit te leggen, want eens je het weet, is het eigenlijk helemaal niet moeilijk meer!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 12:40 #809222 door V300 register
Wat Luc zegt, ik zou zeker bij de waterpomp zoeken. Onder druk zetten of 'afpersen' van het koelsysteem (een soort fietspomp op je koelvloeistofreservoir) geeft meteen uitsluitsel, het kan altijd nog een of andere slang zijn.

Het gekraak wat je 's ochtends hoort komt wellicht van de riemen van de variomatic. Als ik me goed herinner heeft Anjo die ooit vervangen voor de exemplaren van Dafhobby. Die zijn wat 'harder' en moeten 's ochtends wat opwarmen. Mijn DAF klinkt ook als een locomotief bij deze temperaturen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 13:42 #809225 door V300 register
@ Rebecca, ik heb exact dezelfde bougiesleutel. Hij moet passen. Ff denken, hoe zat dat ook alweer?..........kun je de binnenste er niet uithalen? Volgens mij zit er ergens een 'knopje' wat je in kunt drukken, waardoor de binnenste los komt te zitten?!

Of gebruik gewoon veel geweld, dat ding gaat niet zomaar stuk ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2009 09:07 #809280 door V300 register
Super is dit... als je een bericht plaats op dit forum, ben je altijd dezelfde dag nog verzekerd van een aantal reacties ! :)
Ik ga van het weekend zeker kijken of ik met deze beschrijvingen iets kan ontdekken.

Inderdaad zitten er riemen van DafHobby op en ik had al gehoord dat die wat meer herrie kunnen geven. Ik had alleen het idee dat het vorige winter veel minder erg was. Maar goed, zolang het over is als de motor warm is, zal het wel OK zijn!

@Steven, ik had idd ook het idee dat dat binnenste gedeelte er uit zou moeten kunnen, want dan zou het gewoon passen. Ik heb het nog niet opnieuw geprobeerd, dus dat ga ik ook van het weekend nog even meenemen. Mocht ik er toch niet uitkomen met die bougies, zou jij het dan een probleem vinden als ik een keer bij jou langsdraai om even mee te kijken? Woon jij niet ergens in Utrecht-Zuilen? Ik woon in Maarssen.

Bedankt voor het meedenken!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2009 11:51 #809288 door V300 register
Rebecca, ben jij niet al eens hier langsgeweest toen Anjo hier langs kwam?

Natuurlijk mag je een keer langskomen. Zou voor het eerst zijn dat ik iemand kan helpen :) Die bougies heb ik vaker gedaan dus dat moet lukken, en anders draaien we ze er uit met mijn bougiesleutel. Ik heb wel 1 keer gehad dat ze te vast zaten en dat ik ze er niet zelf uitkreeg, ik ben daar erg voorzichtig mee, omdat ik geen ellende wil met afgebroken bougies.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2009 13:43 #809292 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Koelvloeistof
Kleine tip

Even terug komen op het koelvloeistof, als je met water moet bijmengen doe dit met demi- of gedestilleerd water, zo voorkom je kalk aanslag in het koelsysteem

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2009 15:05 #809647 door V300 register
Steven, klopt inderdaad. Ik stuur je wel even een pb-tje, want ik kom er helaas nog steeds niet uit! Bedankt in elk geval!

Wat betreft de koelvloeistof: het rare is dat ie nu na een week bijna niet gezakt is, dus ik snap er niks meer van. Vorige keer moest ik na een week echt flink bijvullen, nu had ik net als de 1e keer weer tot max bijgevuld en is het hooguit een centimeter gezakt in een hele week. Ik heb de slangen geinspecteerd, maar ik zie op het eerste gezicht geen scheurtjes o.i.d. Helaas kom ik niet veel verder dan een visuele inspectie, ik durf geen dingen los te gaan halen. Het lijkt me dat het dan niet echt een slang kan zijn, als de koelvloeistof blijkbaar zo onregelmatig wegloopt? Ik heb het idee dat de koelvloeistof veel te heet wordt. Ik dacht laatst ook al een keer te zien dat er een beetje rook/stoom vanaf de motorkap omhoog kwam. Daarna zag ik het niet meer, vanochtend weer. Op het moment dat het druk wordt op de weg en ik dus langzaam rijd of iets langer stil sta loopt de temperatuur op en voordat de ventilator aanslaat zie je het dan roken. Op het moment dat de ventilator aansloeg was het over. Is dit nu iets dat mag voorkomen (ivm condens op de kap of zoals vanochtend een ijslaagje) of betekent het dat het echt veel te heet wordt onder de motorkap? Kan het zo zijn dat de koelvloeistof verdampt in plaats van weglekt? De temperatuurmeter staat normaal gesproken altijd netjes heel iets voor het midden, komt er dan wat overheen als ik stil sta/langzaam rijd, maar schiet nooit door naar boven.

Ik hoor graag nog even wat jullie ervan denken!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC