is dit de kachelweerstand???
- V300 register
- Verbannen
- 
              
Thyristors werken bij mijn weten alleen bij wisselspanning, omdat ze de neergaande flank nodig hebben om weer af te kunnen vallen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 
              
setsunakaede;186261 schreef : een multivibratortje
Hmm, hier durf ik op mijn werk niet naar te google-en.:nono:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- 
            
				
- Premium lid
- 
              
- Berichten: 111
setsunakaede;186261 schreef : Nee, FET's en een multivibratortje.
Thyristors werken bij mijn weten alleen bij wisselspanning, omdat ze de neergaande flank nodig hebben om weer af te kunnen vallen.
Ja is waar ook, evenals een triac, is al weer te lang geleden dat ik daarmee gewerkt heb merk ik wel
 
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
- 
              
Lucluc;186262 schreef : Hmm, hier durf ik op mijn werk niet naar te google-en.:nono:
Ik dacht ook dat het een grap was, maar google gerust op je werk. Het is niks spannends.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 
              
 
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 
              
toen er nog geen transistors waren voor autoradio's hadden ze het probleem dat de accuspanning veel te laag was om de electronenbuizen mee te kunnen voeden. Om een hogere spanning te maken werden er ook wel triller eenheden gebruikt waarmee een soort groffe wisselspanning gemaakt werd. Die konden ze via een transformator dan omvormen tot een hoge spanning, en die weer (met een gelijkrichtbuis en elko) omzetten tot de gewenste hoogspanning.
Zo'n triller eenheid heet in de documentatie ook 'vibrator'.
Een multivibrator doet eigenlijk vrijwel hetzelfde als die triller eenheden, namelijk een elektrische verbinding heel snel in en uit schakelen. Door de keus van de componenten kun je ervoor zorgen dat de verhouding tussen de 'aan' en 'uit' tijd van de schakeling variabel is. De FET's zijn ervoor om de aangestuurde belasting geen invloed op de schakeltijden te laten hebben (en waarschijnlijk ook om meer vermogen te kunnen schakelen).
@Diede; zou er misschien iets van een velleman kitje zijn wat hiervoor bruikbaar is??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 
              
www.circuitsonline.net/schakelingen/17/m...w/motorregeling.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 
              

Het bekendste IC'tje dat als multivib'je gebruikt kan worden is de NE555, wordt o.a. veel in knipperlichtjes maar dus ook in PWM-modules gebruikt.
De Velleman-kitjes zijn daar niet voor geschikt wegens underpowered. Die dingen schakelen maar iets van 10A kortstondig, terwijl je iets van 30A continue moet hebben (iets met veiligheidsmarges en verminderde maximale schakelwaarden bij hogere temperaturen - best belangrijk onder het dashboard).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 
              
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 
              
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				




