is dit de kachelweerstand???

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2011 13:47 #886997 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic is dit de kachelweerstand???
oei, dan is het inderdaad net andersom :woops: Ik dacht dat die weerstand was voor het verwarmen van de auto als de motor nog niet op temperatuur is...

Het principe blijft natuurlijk wel het zelfde, alleen moet je dan op het materiaal letten zodat de zaak net niet warm word (smelten van eventueel plastic in de buurt e.d.). De spanning maakt dan niet zo gek veel meer uit, ik denk niet dat er echt weerstanden te vinden zijn die al doorbranden bij 12 Volt. Wel heb je natuurlijk een onnodig grote (van formaat dan) en dure weerstand in je auto hangen als je er een pakt die goed is voor bijv. krachtstroom, maar dat spreekt voor zich. Voor het vermogen en aansluitpunten geld nog steeds het zelfde natuurlijk...

Foutje van mijn kant dus, sorry :woops: Ik hoop dat jullie met bovenstaande uitleg meer kunnen :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2011 14:43 #887001 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic is dit de kachelweerstand???
bedankt voor de uitleg!

maar ik heb de nieuwe weerstand er al in zitten, bij piet keijzer voor 5 eypo een andere gehaald:p

straks moet ie gekeurd worden... zullen we stemmen over wie denkt dat ie wel of niet erdoorheen komt met die nieuwe vering:yummie: (zie DIY coilover project)

maar zie wat de keijzer nog meer aan 3 serie kneut had staan....
[img

5 andere foto;s
imageshack.us/g/163/131020112507.jpg/

die laatste is er een met een gehandicapten bediening, wel grappig opzich:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2011 16:42 #887006 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic is dit de kachelweerstand???
afgekeurd helaas....roestige dorpel en bij de voorste schokdemper en rem L.A die blijft hangen:uh-uhh:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2011 17:33 #887015 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic is dit de kachelweerstand???

lucass;185947 schreef :
die laatste is er een met een gehandicapten bediening, wel grappig opzich:)


Toegepast in een andere auto ziet zoiets er dan zo uit (Plaatje hierbij)

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2011 20:39 #889565 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic is dit de kachelweerstand???
probleem bij de kachelweerstand is dat de onderdelen zo heet worden dat ze niet gesoldeerd kunnen worden.

daarom zitten er een paar onderdeeltjes via gebogen lipjes door het isolatieplaatje op elkaar geklemd. het isolatieplaatje is van pertinax, een materiaal dat ook niet goed tegen hitte kan. Hierdoor komen de gebogen lipjes ietsjes los te zitten en ontstaat er tussen de geklemde onderdelen een overgangsweerstand.

en dan doet ie het niet meer...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2011 20:46 #889567 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic is dit de kachelweerstand???

antiekeradio;186079 schreef : probleem bij de kachelweerstand is dat de onderdelen zo heet worden dat ze niet gesoldeerd kunnen worden.


Misschien is het dan wel een goed idee om de weerstand juist te vervangen door een modern type? Een (of een schakeling) die minder warm word en wel gesoldeerd kan worden, dan gaat het nooit meer kapot.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2011 20:57 #889572 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic is dit de kachelweerstand???
het hele doel van dit ding is om elektrisch vermogen op te stoken, en dus om warmte op te wekken. het kan vast beter, en ik denk dat je zelfs gewoon de weerstandsdraden van de oude kachelweerstand in een degelijkere opstelling kunt hergebruiken.

Wat je schrijft over schakeling, dat kan ook inderdaad. Om de motor en schakelaar hetzelfde te houden kun je denken aan een (hoogfrequent) schakelende voeding met een signaalingang waarmee je de ingestelde uitgangsspanning kunt omschakelen tussen 2 niveaus. Stand 3 blijft dan doorverbonden via een relais.

Wat voor type voeding je daar voor kunt gebruiken, zouden we kunnen bepalen als we de voltages weten die overblijven voor de motor op stand 1 en 2.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 21:58 #889584 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic is dit de kachelweerstand???
hebben jullie interesse in werkende of kapotte weerstanden?
ik heb er van beide eentje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2011 21:16 #889702 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic is dit de kachelweerstand???
Ik heb voor mijn auto zo'n schakeling als Wouter noemt klaarliggen, daarmee kan ik de fan traploos regelen.
Het principe heet PWM, Puls Width Modulation. In principe voldoet een standaard PWM-schakelingetje met voldoende sterke FET's als eindtrap al prima.

Ik kan het schema denk ik wel eens posten voor de knutselaars onder ons.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-10-2011 22:10 #889710 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic is dit de kachelweerstand???
PWM schakeling, maakt deze gebruik gebruik van een thyristor?

Klinkt interessant Diede, als je het schemaatje met ons wilt delen; graag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD