is dit de kachelweerstand???
- V300 register
- Verbannen
-
Het principe blijft natuurlijk wel het zelfde, alleen moet je dan op het materiaal letten zodat de zaak net niet warm word (smelten van eventueel plastic in de buurt e.d.). De spanning maakt dan niet zo gek veel meer uit, ik denk niet dat er echt weerstanden te vinden zijn die al doorbranden bij 12 Volt. Wel heb je natuurlijk een onnodig grote (van formaat dan) en dure weerstand in je auto hangen als je er een pakt die goed is voor bijv. krachtstroom, maar dat spreekt voor zich. Voor het vermogen en aansluitpunten geld nog steeds het zelfde natuurlijk...
Foutje van mijn kant dus, sorry :woops: Ik hoop dat jullie met bovenstaande uitleg meer kunnen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
maar ik heb de nieuwe weerstand er al in zitten, bij piet keijzer voor 5 eypo een andere gehaald:p
straks moet ie gekeurd worden... zullen we stemmen over wie denkt dat ie wel of niet erdoorheen komt met die nieuwe vering:yummie: (zie DIY coilover project)
maar zie wat de keijzer nog meer aan 3 serie kneut had staan....
5 andere foto;s
imageshack.us/g/163/131020112507.jpg/
die laatste is er een met een gehandicapten bediening, wel grappig opzich:)
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
daarom zitten er een paar onderdeeltjes via gebogen lipjes door het isolatieplaatje op elkaar geklemd. het isolatieplaatje is van pertinax, een materiaal dat ook niet goed tegen hitte kan. Hierdoor komen de gebogen lipjes ietsjes los te zitten en ontstaat er tussen de geklemde onderdelen een overgangsweerstand.
en dan doet ie het niet meer...
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;186079 schreef : probleem bij de kachelweerstand is dat de onderdelen zo heet worden dat ze niet gesoldeerd kunnen worden.
Misschien is het dan wel een goed idee om de weerstand juist te vervangen door een modern type? Een (of een schakeling) die minder warm word en wel gesoldeerd kan worden, dan gaat het nooit meer kapot.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat je schrijft over schakeling, dat kan ook inderdaad. Om de motor en schakelaar hetzelfde te houden kun je denken aan een (hoogfrequent) schakelende voeding met een signaalingang waarmee je de ingestelde uitgangsspanning kunt omschakelen tussen 2 niveaus. Stand 3 blijft dan doorverbonden via een relais.
Wat voor type voeding je daar voor kunt gebruiken, zouden we kunnen bepalen als we de voltages weten die overblijven voor de motor op stand 1 en 2.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ik heb er van beide eentje
- V300 register
- Verbannen
-
Het principe heet PWM, Puls Width Modulation. In principe voldoet een standaard PWM-schakelingetje met voldoende sterke FET's als eindtrap al prima.
Ik kan het schema denk ik wel eens posten voor de knutselaars onder ons.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Klinkt interessant Diede, als je het schemaatje met ons wilt delen; graag!