Ontsteking Volvo 340 1.4, stroomverbruik.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

een gevoel: misschien is de regulator half defect ofzo: er komt dus wel wat uit waardoor dat lampje uitgaat, maar het is zo instabiel dat hij niet kan laden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

... zo leek het. In het pikkedonker werd duidelijk dat het lampje wel degelijk lichtjes brandde tijdens stationair draaien, maar met het oplopen van het motortoerental doofde het lampje steeds verder uit. Bij 3000 tpm was het ook in het donker niet meer zichtbaar.
Hoe dit kon, weet ik niet. Misschien komt dit vanwege het ouderwetse systeem in mijn auto (ik heb de spanningsregelaar separaat op het binnenscherm rechtsvoor zitten en niet op de dynamo).
De bekabeling was in orde.
Ik heb overigens de dynamo volledig laten reviseren bij Demri (elektro)motorenrevisie te Doetinchem. In Nijmegen zal ongetwijfeld ook een dergelijke zaak zitten.
- V300 register
- Verbannen
- 

powerflux;184711 schreef : Hmm, vreemd. controleer alle relevante bekabeling, met name massa van dynamo naar blok en de dikke +kabel naar de accu. Als dat niet helpt is het dan toch een andere dynamo.
Een gevoel: misschien is de regulator half defect ofzo: er komt dus wel wat uit waardoor dat lampje uitgaat, maar het is zo instabiel dat hij niet kan laden.
Uit de auto heb ik 'm al gehaald. Ten behoeve van een nadere inspectie. Aansluitingen van de bekabeling op de dynamo zagen er netjes uit. Nergens gecorrodeerd o.i.d. Heb alleen even moeite met het losdraaien van een van de twee moertjes* op het ding. E?n draait er mee, en vastzetten in een bankschroef van een stukje van het draadeind gaf geen soelaas.
* dienen dus om de kabeloogjes mee vast te zetten
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

Spurt;184714 schreef : Uit de auto heb ik 'm al gehaald. Ten behoeve van een nadere inspectie. Aansluitingen van de bekabeling op de dynamo zagen er netjes uit. Nergens gecorrodeerd o.i.d. Heb alleen even moeite met het losdraaien van een van de twee moertjes* op het ding. E?n draait er mee, en vastzetten in een bankschroef van een stukje van het draadeind gaf geen soelaas.
* dienen dus om de kabeloogjes mee vast te zetten
mm, dynamo vervangen (eerder nog dan spannigsregelaar, na het voorbeeld van joost) denk ik dan zo.
- V300 register
- Verbannen
- 

volvofiel;184712 schreef : bij mij brandde het lampje ook niet....
... zo leek het. In het pikkedonker werd duidelijk dat het lampje wel degelijk lichtjes brandde tijdens stationair draaien, maar met het oplopen van het motortoerental doofde het lampje steeds verder uit. Bij 3000 tpm was het ook in het donker niet meer zichtbaar.
Hoe dit kon, weet ik niet. Misschien komt dit vanwege het ouderwetse systeem in mijn auto (ik heb de spanningsregelaar separaat op het binnenscherm rechtsvoor zitten en niet op de dynamo).
De bekabeling was in orde.
Ik heb overigens de dynamo volledig laten reviseren bij Demri (elektro)motorenrevisie te Doetinchem. In Nijmegen zal ongetwijfeld ook een dergelijke zaak zitten.
Bedankt voor aanvullende informatie. Toen het euvel zich bij mij openbaarde was het volop dag. Een eventueel zwak branden van een lampje in het dashboard zal ik zeker niet hebben opgemerkt. Waarom heeft de fabrikant trouwens niet gekozen voor een akoestisch waarschuwingssysteem? In het bijzonder bij wegvallen van oliedruk stelt een lampje niks voor. Als bij iemand oliedruk wegvalt tijdens rijden zal dat, denk ik, in bijna alle gevallen aan het licht komen door het opmerken van raar doen van de motor, en niet opvallen doordat er een lichtje in het dashboard brandt. Of men moet toevallig net op dat moment in het dashboard kijken en dat oliedruklampje zien branden. Als men de motor gek hoort doen bij wegvallen van oliedruk zal het al wel te laat zijn denk ik. Bij een akoestische waarschuwing misschien net niet?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Voor hetzelfde geld (letterlijk) koop je een nieuwe die misschien jaren op de plank heeft gelegen, waardoor de sleepringen misschien niet meer zo glad zijn/verruwd zijn, waardoor de koolborstels te snel afslijten. Sta je over een half jaar weer met panne...
- V300 register
- Verbannen
- 

volvofiel;184721 schreef : Dan nog liever revisie, weet je in ieder geval zeker dat alles "nieuw" is.
Voor hetzelfde geld (letterlijk) koop je een nieuwe die misschien jaren op de plank heeft gelegen, waardoor de sleepringen misschien niet meer zo glad zijn/verruwd zijn, waardoor de koolborstels te snel afslijten. Sta je over een half jaar weer met panne...
Je spanningsregelaar (extern) mankeerde niets aan en is blijven zitten?
En weet je wat het probleem van jouw dynamo was? Dit ding wat ik er bij mij net uitgehaald heb is een door Volvo refurbished (of hoe dat mag heten) geval. Ik denk zo een jaar of 12 geleden er in geplaatst. Zo te voelen aan de poelie van het ding zit er geen speling op het lager. Weet jij of iemand anders hoeveel toeren zo een dynamo ongeveer draait bij ca. 4500 r.p.m. van de motor?
In Kluwer vraagbaak staat bij max. toerental 15 000. Maar is dat het toerental wat die dynamo maximaal mag hebben, of is dat het toerental dat de dynamo heeft bij maximaal toerental van de (Volvo 340 1,4) motor?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Ik heb toen ter plaatse een nieuwe accu gekocht, geplaatst en naar huis gereden.
Thuis heb ik bij eerdergenoemd bedrijf in eerste aanleg nieuwe koolborstels laten plaatsen, maar enkele maanden terug toch maar de gehele dynamo laten reviseren.
De spanningsregelaar is bij mijn auto een apart onderdeel, ongeveer 50 cm verwijderd van de dynamo, wat is blijven zitten en tot op heden probleemloos werkt.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

volvofiel;184733 schreef : Mijn auto heeft zo'n 10 jaar stil gestaan, waardoor de sleepringen geoxideerd raakten. Vanwege dat ruwe oppervlak zijn de koolborstels versneld afgesleten, totdat er op een bepaald moment geen contact meer gemaakt werd en niet meer werd bijgeladen (en dat was net in Zuid-Frankrijk).
Ik heb toen ter plaatse een nieuwe accu gekocht, geplaatst en naar huis gereden.
Thuis heb ik bij eerdergenoemd bedrijf in eerste aanleg nieuwe koolborstels laten plaatsen, maar enkele maanden terug toch maar de gehele dynamo laten reviseren.
De spanningsregelaar is bij mijn auto een apart onderdeel, ongeveer 50 cm verwijderd van de dynamo, wat is blijven zitten en tot op heden probleemloos werkt.
op zo'n afstand moet er wel nog iets uit die dynamo zijn gekomen.. maargoed, een 340 gebruikt wel echt weinig als je alles uit hebt staan behalve de motor.
- V300 register
- Verbannen
-