Ontsteking Volvo 340 1.4, stroomverbruik.
- V300 register
- Verbannen
- 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

2 Fast 4 U;184682 schreef : :confused: Is daar een specifieke bedoeling waarom je dat wil weten? :wtf2:
Bijvoorbeeld hierom: Als ik weet hoeveel stroom de ontsteking verbruikt, dan zal ik bij benadering kunnen weten hoever ik met de auto zal kunnen rijden met een volle accu als de dynamo niet laadt. Geen lichten daarbij aan, accu in goede conditie.
Misschien ook hierom: 1 Tess. 5:21 Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Bovenstaande is gebaseerd op ervaring met een 2-liter motor en contactpuntontsteking. Na die 1200 km zat er nog stroom in de accu, maar viel a.d.h.v. traag rondgaan van de startmotor te merken dat de accu leeg raakte.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
- 

De weerstand van de voorschakelweerstand is 0.68 Ohm.
De totale weerstand is dan 2.00 Ohm
de stroom is de spanning gedeeld door de weerstand, dat is dan:
12 ? 2 = 6 amp?re maar dit is alleen als de contactpuntjes gesloten zijn.
Het signaal dat je zou zien als je een oscilloscoop zou gebruiken is een blokspanning zie foto:
De effectieve waarde van de stroom is geen 6 A maar minder en zakt naarmate de toerental toeneemt.
Om te weten wat de stroomsterkte is zal je een amp?remeter in serie met de primairewikkeling moeten plaatsen
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Spurt;184683 schreef : Misschien ook hierom: 1 Tess. 5:21 Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
:confused: En dit betekend? :wtf2:
- V300 register
- Verbannen
- 

Mijn probleem (dynamo niet laden) openbaarde zich gelukkig (geluk bij een ongeluk) toen ik op een parkeerplaats stond om mijn navigatie in te stellen. Gelukkig niet op de snelweg waar ik even daarvoor reed. Ik liet de motor draaien (op de parkeerplaats waar ik stil stond, maar weet niet meer of ik de koplampen uitdeed of aanliet, rij altijd met licht aan), en plots viel motor uit en geen spanning meer. Alles was 'dood'. Na ca.15 minuten wachten kon ik wel weer starten. Ik denk dat de accu in die tussentijd 'boven Jan heeft kunnen komen'. Bij verhoogd motortoerental bleek toen, - bij goede dynamo moet de aanvoer van stroom dan voldoende zijn om alles naar behoren te laten functioneren -, dat er niet veel lading meer in de accu zat. Bij inwerking stellen van de elektrisch bedienbare ruit leek het namelijk alsof die door een dikke stroop gehaald werd, zo langzaam ging dat. De gedachte kwam toen in mij op dat het probleem veroorzaakt werd door 'niet functioneren laadcircuit'. De te hulp geroepen ADAC constateerde (met behulp van universeelmeter, metingen verricht aan accu ?n lichtmaschine) dat inderdaad het laadcircuit niets deed. Mijn probleem openbaarde zich nadat ik ca. 80 kilometer met de auto gereden had, met licht aan. Maar ik weet natuurlijk niet hoelang die lichtmaschine het al niet doet; hoe lang mijn accu dus al niet van levenssappen wordt voorzien tijdens rijden met mijn benzinekoets. De te hulp geroepen ADAC man heeft mijn accu met een snellader van zijn service auto opgeladen. Ca. 10 minuten duurde dat. Ben toen terug naar huis gereden. Accu is nieuw, nog geen drie maanden oud.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

check het dynamo-lampje. zet hem op contact en dan zou het moeten branden. als deze niet brand is dit lampje defect en zal de dynamo ook geen vermogen leveren en de accu ook niet laden. als het lampje wel brandt en hij laadt toch niet bij, is de dynamo defect. of ze zijn allebei defect

- V300 register
- Verbannen
- 

powerflux;184697 schreef : lastig te lezen.
Check het dynamo-lampje. zet hem op contact en dan zou het moeten branden. Als deze niet brand is dit lampje defect en zal de dynamo ook geen vermogen leveren en de accu ook niet laden. als het lampje wel brandt en hij laadt toch niet bij, is de dynamo defect. of ze zijn allebei defect
Dat vermelde ik nog niet in mijn verhaaltje. Bij 'aanzetten contact' brandt dynamo lampje (dashboard).
Maar is dat zo? Dynamo-lampje defect en dynamo zal dan niet opladen?
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- 

Spurt;184698 schreef : Dat vermelde ik nog niet in mijn verhaaltje. Bij 'aanzetten contact' brandt dynamo lampje (dashboard).
Maar is dat zo? Dynamo-lampje defect en dynamo zal dan niet opladen?
bij veel auto's ja. maar jij hebt bij contact wel een lampje, bij stationair/rijden geen lampje en toch laadt je accu niet op?
overigens: als je met licht en radio en alles puur op de accu rijdt moet je niet rekenen op een lange rit. zelfs niet met een accu in topconditie.
met alles uit gaat inderdaad nog relatief lang goed.
- V300 register
- Verbannen
- 

powerflux;184700 schreef : Bij veel auto's ja. Maar jij hebt bij contact wel een lampje, bij stationair/rijden geen lampje en toch laadt je accu niet op?
Overigens: als je met licht en radio en alles puur op de accu rijdt moet je niet rekenen op een lange rit. zelfs niet met een accu in topconditie.
Met alles uit gaat inderdaad nog relatief lang goed.
- bij contact aan: laadcontrole lampje BRANDT
- bij stationair en verhoogd toerental (rijdende auto): laadcontrole lampje UIT (= zoals het hoort als alles goed functioneert)
Dat mijn laadcontrole lampje tijdens rijden met dynamo die geen laadstroom levert uit bleef, vind ik raar. Zo een lampje is er toch juist om aan te geven dat er iets niet goed is, als dus tijdens rijden met auto laden van dynamo achterwege blijft: dan branden dus dat laadcontrole lampje!?
Ten overvloede misschien: laadcontrole lampje is in orde, zie opmerking hierboven.
Citaat ....'niet rekenen op een lange rit.'
Zie reactie hierboven van 'volvofiel', gebaseerd op praktijkervaring.
Bij moderne auto's zal bovenstaande bewering (.... 'niet rekenen op een lange rit.') mogelijk juist kunnen zijn, omdat daar immers door het ingebouwd zijn van allerlei elektronische toeters en bellen en sensoren meer stroomverbruikers altijd ingeschakeld zijn tijdens rijden met de auto. Hoeveel die toeters en bellen, door de bank genomen, verbruiken is mij echter helaas niet bekend.