Econometer

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2011 13:59 #882833 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Econometer
slangetje van de carterontluchting, die floept er bij het demonteren zo af maar je moet bij het monteren goed opletten dat die weer netjes over de aansluiting heen gaat
verder spreekt het allemaal voor zich, voorverwarmingsbuis even loshalen en de flexibele luchtinlaat even van de aansluiting in het schutbord trekken; paar moertjes los en that's it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2011 17:03 #882848 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer
Ik denk dat ik het slangetje heb gevonden:

Het zit naast de zekeringkast, en er zit niks in het slangetje. Het slangetje (dikte +- 1cm) zit aangesloten op een dikkere slang (dikte +- 1,5cm) die (vanuit de auto gezien) aan de linkse kant van de carburateur aan een beugel tegen de motor zit (net onder en rechts achter de kleppendeksel).

De dikkere slang gaat naar een T-stuk met daaraan een nog dikkere slang naar de bovenkant van de carburateur. De andere slang heeft heel dikke isolatie, en loopt naar onder aan de andere kant van de motor.

Het slangetje wat ik heb gevonden ziet er trouwens het zelfde uit als dat van de ruitensproeiers, maar zit er niet op aangesloten.

Dit is ook het enige lege slangetje (van wat ik zo kan zien) wat het schutbord in gaat.
Kunnen jullie hier iets mee? (ik durf het luchtfilterhuis er nog niet goed af te halen :woops:)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2011 17:30 #882851 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Econometer
jep dat is hem.

en gewoon aan de gang gaan met schroeven, stelt echt niets voor. alleen even erop letten dat er niets de carburateur in valt; that's all.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2011 17:43 #882852 door V300 register
OK, bedankt :y:

Ik ga voor het losschroeven van het luchtfilterhuis mijn opa een keer vragen, want hij heeft dat vroeger veel gedaan. Als ik het een keer gezien heb kan ik het de volgende keer ook zelf ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2011 23:18 #882887 door V300 register
Luchtfilterhuis losschroeven hoef je je opa echt niet voor te storen hoor...
-Moertje bovenop losdraaien
-clipjes loshalen
-Deksel er af, filter er uit, ff aan de kant leggen (en zorg gelijk voor een nieuw filter - kan geen kwaad...)
-Defrosterslang lostrekken: dat is die slang die vanaf de aanzuigbuis richting beneden ergens aan de motor loopt. Lostrekken waar dit het makkelijkst gaat.
-In je luchtfilterhuis zie je drie of vier moertjes zitten. Losdraaien (hier dus oppassen dat ze nergens in kukelen) en de hele zooi omhoog trekken.
-Presto, klaar, finito, klusje geklaard enzo.

-...en dan nu de o zo vertrouwde "haynes-opmerking": Fitting is the reverse of removal. Oftewel: Terugbouwen in omgekeerde volgorde :D

Verder: Tijd om eens naar klusdagen te gaan! Daar leer je dit soort dingen (en nog veul ingewikkelder klussen ook trouwens...) van elkaar en de TC. Wel zelf doen, maar hulp is altijd dichtbij. En het is natuurlijk allemachtig gezellig!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2011 23:49 #882891 door V300 register
Ok, bedankt, van het weekend ff mee aan de slag dan :D

Ik ga proberen bij de volgende sleuteldag bij te zijn ;) Helaas zal het wel vaak voorkomen dat ik op zaterdag niet kan omdat ik moet werken :hmmz2: Zo kon ik vorige keer helaas ook niet naar Veldhoven.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2011 15:15 #882979 door V300 register
De econometer werkt weeryeehaa!

Het probleem was dat de slang tussen het klipje zat om het instrumentenpaneel in het dash te zetten. Het klipje is helaas wel afgebroken bij het verwijderen van de slang, maar dat blijkt niet echt problemen op te leveren. Nu was de slang samengedrukt, en mogelijk lek op die plaats. Ik heb het probleem opgelost met een stuk duct tape tot ik een keer een verbindingsstukje kan kopen...

Nu de econometer weer werkt, kunnen jullie even bevestigen of dit een logische werking is?

Stationair stilstand:
-meter geeft net onder het eerste dunne streepje aan.

Stoten gas geven tot +-3000tr/min in stilstand:
-meter stijgt vrij snel naar een streepje voor de 2 dikke streepjes.
-meter daalt nog sneller bij het loslaten van het gas (zelfs tot bijna 0)

In de 1e versnelling:
-wijzer stijgt bij gas geven
-wijzer daalt bij gas loslaten

Straks ga ik nog eens even rijden, dan kan ik ook even kijken wat de econometer doet bij bepaalde snelheden/toerentallen/versnellingen.

In elk geval iedereen bedankt voor de hulp :y:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-08-2011 16:14 #882984 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Econometer
Wat je schrijft klopt helemaal, zo hoort de meter te reageren.

Het witte gebied is: zuinig rijden (wijzer helemaal links in de hoek = max vacu?m, bij gas los)

Bij volgas of pittig optrekken zal de meter de rechterhoek op gaan zoeken (geen tot laag vacu?m)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2011 17:24 #882988 door V300 register
Klopt helemaal met wat ik net heb gezien toen ik ging rijdenyeehaa!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2011 12:30 #883036 door V300 register
Ik heb zo'n opschakelindicator. Werkt dat op de renix? Werkt volgens mij niet onder de 1500 rpm.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC